Ükskõik kui ebaaus see ei tundu, hinnatakse raamatut tihti selle kaante järgi. Selline lähenemine on inimlik. Kahe võrdselt kompetentse inimese, kellest üks on riietunud ülikonda ja teine teksadesse, professionaalsust hinnatakse erinevalt tihti ainult nende riietuse tõttu. Loomulikult ei õnnestu ainult hea ülikonna ja ettevalmistamata ettekandega saavutada suurepärast tulemust, kuid hea välimus mängib suurt rolli lõpliku vau!-efekti saavutamiseks.
Riietuse esmane ülesanne on panna inimest end hästi ja enesekindlalt tundma. Enesekindluse kaudu kiirgab inimene usaldusväärsust ja positiivsust ka väljapoole. Suhtlemisel on tihti olulisemad pigem mitteverbaalsed kui verbaalsed signaalid. Rõivastus mõjutab aga just suurt osa mitteverbaalsetest signaalidest. Ka siin kehtib lause, et pilt ütleb rohkem kui tuhat sõna. Erinevates uuringutes on märgatud, et rõivastuse stiil mõjutab ka inimeste käitumist. Näiteks müügimehed, kes olid hästi riietunud, suutsid olla oma presentatsioonides efektiivsemad kui need, kes olid vabamas rõivastuses. See võib olla tingitud sellest, et võttes hommikul aega ja riietudes edukaks müügivisiidiks, on inimene juba koos rõivastuse valimisega end vaimselt häälestanud edule.
Loomulikult ei ole edukas imago ainus, mis edu toob, kuid see aitab enesekindluse ja usaldusväärsuse loomisel kindlasti. Eduootuse ja enesekindluse tekitamiseks on hea näide Seattle'is käivitatud programm Dress for Success, mis on suunatud elu hammasrataste vahele jäänud naistele. Mittetulundusühing kogub korralikke vähekantud kostüüme, kingi, kotte ja muid aksessuaare, et need jagada naistele, kes on kodutud, vägivallaohvrid, immigrandid. Korraliku kostüümiga saab naine minna julgelt ja enesekindlalt tööintervjuule, saades võimaluse vaesuse nõiaringist välja murda.
Karjäärikonsultandid soovitavad, et karjääriredelil ülespoole liikumise kindlustamise üks viise on riietuse valik nn üks aste kõrgemal tasemel ehk riietuda sellele positsioonile vastavalt, mida ihatakse. Ühel meie fookusgrupi intervjuul tunnistas näiteks tubli keskastmejuht, et tööl kannab ta alati halli ülikonda, sest nii teeb ka tema ülemus.
Loomulikult on paljud rõivastuse traditsioonidest seotud konkreetse organisatsiooniga, kus inimene töötab. On märgatud, et isegi kokkulepitud reegliteta kipub riietus organisatsiooni siseselt mõne aja jooksul ühtlustuma. Uue töötaja liiga ametlik must lipsuga ülikond vahetub vähemametliku, ilma lipsuta ülikonna vastu, kui teised seda nii kannavad; liiga erksad värvid vahetuvad silmatorkamatute vastu, suured ehted tagasihoidlikumate vastu, või vastupidi - sõltuvalt firmakultuurist.
Rõivastusele pööravad erinevat tähelepanu ka erinevate kultuuride inimesed. Mulle oli üllatav teada saada, et kui Eesti inimene on statistikaameti andmetel aastatel 1998-2004 kulutanud 3,6-4,7% oma sissetulekust rõivastele, siis Venemaal oli see Euromonitori andmetel nt 2003. a ligi 10%.
Loomulikult on rõivastus seotud ka nn märkide keelega - mis on erinevates ringkondades populaarne ja mis mitte. Second-hand-rõivad võivad olla moodsad, aga võivad olla teatud inimestele pealesunnitud paratamatus. Rõivastusel on oluline roll iga inimese eneseväljenduses. On selge, et suurema sissetulekuga inimestel on rohkem võimalusi riietusse emotsionaalsemalt suhtuda, teha rohkem impulssoste, kaalumata igakülgselt rõivaeseme ostu vajadust, ning üldiselt nautida šoppamist kui vaba aja veetmist, kuid paljud neist ei pea seda lihtsalt oluliseks.
Inimest vaadates võib esmamulje puhul hinnata tema stiilsust, rõivaste sobivust kandja ja olukorraga ja seda, kuivõrd inimene oma välimust tähtsustab. Keeruline on rõivastuse järgi ennustada edukust, küll aga edu poole püüdlemist.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.