Reklaamiagentuuri Imagine AD juht Margo Kütt märgib, et nemad on enamasti pannud lepingus koos klientidega paika kuuekuise perioodi, mil klient võib reklaami vastavalt lepingus märgitule kasutada.
Kui reklaami soovitakse ka hiljem näidata, tuleb kokku leppida uued tingimused. Kui seda ei tehta, võib klient teoreetiliselt toimida reklaamiga oma äranägemise järgi.
Küll aga ei tohi ta ühe agentuuri poolt välja töötatud kontseptsiooni viia teise agentuuri. Autoriõigus jääb Kütti sõnul alati agentuurile, seda klient endale ei saa.
Kütt lisab, et seadus seda ei sätesta, kuid hea tava näeb ette, et kui töötatakse välja kampaania, sõlmitakse teatud perioodiks leping ka näitlejate liiduga.
Kui reklaami kasutatakse hiljem, peaks ka reklaamis osalenud näitlejat taas tasustama. Seda umbes 50% ulatuses eelmisest tasust. Reklaamiagentuuri tasu ulatub 15%ni reklaamile kulunud eelarvest.
"Selline tava on juurdunud mujal maailmas. Meil kasutavad õigust pigem suured agentuurid. Väiksemad, kes peavad turul võitlema iga sendi pärast, seda millegipärast seni enamasti rakendanud ei ole," möönab Kütt.
Imagine'il oli hiljuti litsentsiõiguse teemal vaidlus maanteeametiga (MA), kes kuulutas välja konkursi helkurikampaania läbiviimiseks.
Kuna konkursi korraldamisega jäädi hiljaks, otsustati kasutada eelmisel aastal Imagine'i poolt loodud helkurikampaania kontseptsiooni. MA ei suutnud mõista, miks peaks sel juhul ka Imagine tasustatud saama. Õnneks probleem lahenes.
Kütt räägib, et ehkki kliendid ei ole sageli eeltoodud hea tavaga kursis, saavad agentuurid hakkama. Olulisem on, et näitlejad peaksid reklaami taasesituse eest tasustatud saama.
"Seadus selliste olukordade kohta paraku midagi ei ütle. Seega jääb agentuuri ülesandeks kaitsta ka näitlejat," toob ta välja lünga reklaamiseaduses.
Kent Raju agentuurist Kala Ruudus märgib, et nende tavades sellist reklaami eest topeltkoorimist ei ole. Kui klient reklaami tellib, antakse talle ka vabad käed seda edasi kasutada.
SEB Eesti Ühispanga marketingi asedirektor Merike Kukk lausub, et SEB Ühispank sõlmib enne iga uue teleklipi tootmist oma reklaamiagentuuri ja teleklipi tootjaga kolmepoolse koostöölepingu. Lepingus pannakse paika reklaami kasutamise tingimused ja autoriõiguste kuulumine. "Tavaliselt ostame teleklipi õigused üheks aastaks ning seda kasutusõigusega näidata klippi ainult Eestis," tutvustab Kukk tavasid.
Kui reklaami soovitakse kasutada pikemalt või väljaspool Eestit, makstakse juurde eelnevalt kokku lepitud summa.
Kukk lisab, et loomulikult on soovi korral võimalik kohe lepingusse kirjutada, et toodetud klippi tahetakse kasutada pikemalt kui aasta.
Seni pole aga seda võimalust kasutatud, kuna reklaamivajadused enamasti muutuvad aja jooksul, see omakorda tähendab, et pole mõtet nii-öelda igaks juhuks raha ette maksta.
Jane Oblikas, Eesti Reklaamiagentuuride Liidu president, Kontuuri tegevjuht
Reklaami kasutusõiguste ülemineku sätestab agentuuri ja tellija vaheline leping. Kui see ei ole sätestatud raamlepingus, tehakse ühekordne litsentsileping, millega agentuur müüb näiteks teleklipi õigused tellijale teatud perioodiks ja territooriumil. Tavaliselt üheks aastaks, territooriumiks Eesti, Läti, Leedu.
Kui tellija kasutab reklaami litsentsi tähtaja möödumisel, tuleb tal agentuurile litsentsitasu uuesti maksta. Suur osa litsentsitasust läheb filmi tootjale, kes maksab selle edasi muusika autoritele või näitlejatele vastavalt nende vahel sõlmitud lepingutele.
Meie turg hakkab puberteedist välja jõudma ja kliendid aktsepteerivad üldjuhul litsentsitasude maksmist. Agentuuri roll on klienti õigeaegselt informeerida, litsentsitasu ja tingimused läbi rääkida ning kirja panna.
Anu Uritam, Glimstedt Straus & Partnerite vandeadvokaat
Seadusega on antud olukord reguleeritud lihtsalt. Kui reklaamiagentuur loob kampaania materjalid, peaks kliendiga kokku leppima ka kasutusõigustes.
Kui selles kokku lepitud ei ole, on agentuur endiselt õiguste omanik ning klient peab sama materjali teistkordsel kasutamisel uuesti luba küsima.
Praktikas on meie kliendid tihtipeale oskamatud ega pööra lepingutele tähelepanu.
Kliendid peaksid koos tootega omandama ka kasutusõigused või vähemalt osa õigustest, aga tihtipeale lepingud selle kohta sätteid ei sisalda.
Seotud lood
Kaubanduse mahud näitasid oktoobris juba kerget tõusu ja mõõnaaeg on ületatud, leiab LHV panga kaupmeeste makselahenduste juht Indrek Kaljumäe. Seda enam tuleb tema sõnul tähelepanu pöörata e-makselahenduste võimekusele.