Messi Teeviit korraldaja Doris Tupits ütleb, et Teeviida algusaastail korraldasid nad ise eksponentidele messikoolitusi. Kuna huvilisi oli vähe, jäi koolitus paaril aastal vahele.
Sel aastal toimus koolitus taas. Tupits möönab, et tormi just ei joostud. 160st Teeviida eksponendist osales umbes 50, kuid seegi arv näitab, et koolitusvajadus on olemas.
Tupits lausub, et tihti võib messidel näha, kuidas messipersonal seisab tuimalt oma boksis ega oska külastajatega suhelda nii, nagu võiks. Seega vajaksid meie messieksponendid eelkõige suhtlemiskoolitusi. Ka oleks vaja nõuandeid, kuidas panna paika messil osalemise eesmärk ning mismoodi olla atraktiivne.
Eesti Kaubandus-Tööstuskoja teenuste osakonna projektijuht Liis Liivoja on samuti arvamusel, et ettevõtetel pole piisaval tasemel teadmisi, kuidas end messile minekuks ette valmistada, mis on osalemise juures oluline ning mismoodi tegutseda stendil ja pärast messi, et lõpptulemus oleks edukas ja eesmärgid täidetud.
Sageli võtavad firmajuhid messi tulemused kokku lausega: mess valmistas pettumuse, partnereid ei leitud, lepinguid sõlmida ei õnnestunud.
Osaliselt võivad Liivoja arvates messil läbikukkumises tõesti süüdi olla subjektiivsed põhjused, näiteks kui oli vähe asjatundlikke külastajaid või korraldus jättis soovida.
Kindlasti näitab ebaõnnestumine Liivoja sõnul aga sedagi, et ettevõtja ei mõelnud läbi stendil töötamise strateegiat.
Sarnaselt Tupitsale nendib ka Liivoja, et vajakajäämisi on teadmises kuidas käituda messikülastajatega. "Et olla edukas, tuleks töötatele selgitada, kuidas tekitada külastajates huvi, juhtida vestlust, presenteerida eksponaate, tulla toime eri tüüpi inimestega," on Liivoja nõuanne.
Ettevõtjad on tema meelest koolituste vajalikkusest aru saanud, aga kahjuks on Eestis messiteemalisi koolitusi vähe.
Spring Advertisingu loovjuht Mart Mikk ütleb, et sageli võib messiks ettevalmistamisel puudu jääda üritusturundusagentuurile omasest teadmistepagasist. "Ma ei alahinda üldsegi eksponentide teadmisi nende pakutavast kaubast või nende varasemaid kogemusi messidelt, kuid messil osalemist planeerides võiks heade nõuannete saamiseks küsida abi ka turundusagentuurilt. Sest mis see mess tegelikult muud on kui üks väga suur üritus," annab Mikk eksponentidele nõu.
Rohkem kui klantspildid ja toretsevad reklaambukletid, on messi edu võti messiboksi töötajad.
Messidel on vaja suhelda paljude inimestega ja messiesindajatele on psühholoogiliselt kurnav kaheksa tundi järjest sadadele inimestele infot anda.
Inimesi peab selleks ette valmistama, motiveerima ja pärast kindlasti ka tunnustama.
Messid kestavad tavaliselt mitu päeva, seetõttu peab Mainori Kõrgkool oluliseks, et meeskonnas oleks piisavalt inimesi, kes on võimelised ettevõtet messil esindama. Ei maksa arvata, et iga kontoritöötaja iseenesest mõistetavalt firmat esindada oskab. Apaatne ja saamatu esindaja on ettevõttele pigem antireklaam.
Mainori Kõrgkooli esindavad näiteks messil Teeviit eelkõige meie üliõpilased. Kõik osalejad läbivad eelnevalt koolituse, kus müügiteooriatele tuginedes mängitakse läbi messil ettetulevaid situatsioone ja pannakse alus meeskonna tekkele.
Meie messimeeskond oskab teha pakkumisi vastavalt infootsija vajadusele. Pärast koolitust võime kindlad olla, et abivajaja saab parimat erapooletut nõu.
Olen arvamusel, et meie kiirelt muutuvas majanduskeskkonnas on firmat messidel esindavat meeskonda vaja vähemalt kord aastas koolitada. Mainori Kõrgkoolis on viimase aastaga väga palju muudatusi toimunud, samuti muutuvad infomaterjalid. Neist asjadest on vaja enne messi veel kord kõigile üheselt mõistavalt rääkida.
Meie üliõpilased teavad, et messiboksis ei saa vastata "ei tea".
Mart Mikk, Spring Advertisingu loovjuht, Marketing Communication Alliance OÜ
Niikaua, kui eksponendid püüavad pelgalt oma jõududega kordumatuid ja toimivaid lahendusi valmis pusida, oleks koolitus täiesti omal kohal. Ma ei ole päris kindel, kas meie riigis pädevaid õpetajaid leidub. Ilmselt oleks targem tuua piiri tagant inimesi, kes nõu annaksid, mis on analoogsetel turgudel hästi töötanud ja miks.
Liis Liivoja, Eesti Kaubandus-Tööstuskoja teenuste osakonna projektijuht
Messikoolituste vähesuse üheks põhjuseks on spetsialistide nappus Eestis. Puudub ka väljatöötatud seminaride programm. Seni on seminaride toimunud juhuslikult ning programmidki olnud liialt pealiskaudsed.
Messiseminare tehes peaks korraldama mitu seminari või seminariseeria, kus oleks võimalik kajastada olulisemaid teemasid süvitsi. Kes sellise seminariprogrammi läbib, omab ka vajalike teadmisi ja ülevaadet messil osalemiseks.
Seotud lood
Kaubanduse mahud näitasid oktoobris juba kerget tõusu ja mõõnaaeg on ületatud, leiab LHV panga kaupmeeste makselahenduste juht Indrek Kaljumäe. Seda enam tuleb tema sõnul tähelepanu pöörata e-makselahenduste võimekusele.