Mobiilsideühendustelt ootavad nii kliendid kui ka operaatorid eelkõige kiiruste hüppelist tõusu. Võidab tehnoloogia, mis suudab seda pakkuda.
60 000 osavõtjaga 3GSMi aastakoosolekul Barcelonas veebruaris oli üheks peateemaks WiMax ja selle mõju mobiilside lähiaastate arengule. WiMaxit võis märgata kõikjal ehk bänneritel ja kõnedes, kuid mitte reaalses maailmas. WiMax on uus märksõna, nagu omal ajal oli 3G.
WiFist kiiremale ning suuremal alal levivale WiMaxile on pandud palju ootusi, suurkorporatsioonid teevad hiigelinvesteeringuid, et võimalikku uut turgu mitte maha magada. Näiteks USA traadita interneti operaator Sprint Nextel plaanib tänavu investeerida miljard dollarit, mis on esimene osa kolme miljardi dollari suurusest USAd katva võrgu koguinvesteeringust. Aasta lõpus peaks võrk juba toimima.
Peamine küsimus ongi selles, kuidas muudab WiMax mobiilsidevõrkude tulevikku. Barcelonas avaldati mõtteid, et kolmanda põlvkonna mobiilsidel on enda tõestamiseks paar aastat aega.
Mobiilsideühendustelt ootavad turud ehk nii kliendid kui ka operaatorid eeskätt kiiruste suurt kasvu. Kiirust on vaja selleks, et tuua mobiilsidele juurde uusi funktsionaalsusi. Võidab aga tehnoloogia, mis suudab seda pakkuda.
Teenusepakkujate eesmärk on luua ja juurutada rohkem tehnoloogiaid, mis aitavad turule tuua uusi teenuseid. Tarbijasõbralikud ja kasutamist leidvad teenused muutuvad seeläbi ka kasumlikuks. Paraku on infotehnoloogiamaailmas sageli nii, et tehnoloogia leiab oma õiged teenused üles alles pärast mõnda aega turul olemist.
Internetis saab käia ka GPRSiga, kuid enamik kasutajaid muutub ühenduse aegluse tõttu üsna ruttu kärsituks. WiMaxil nähti Barcelonas suuremat perspektiivi just tehnoloogiana, mitte niivõrd teenusena. WiMaxil on keeruline võistelda mobiilsideoperaatorite tugevate brändide ja miljonite lojaalsete klientidega. Tarbimisharjumuste muutmine on kohati käinud üle jõu isegi nendele operaatoritele, kes neile ise teenuseid pakuvad.
Mobiilsides on aegade jooksul turule tulnud uusi põnevaid tehnoloogiaid, kuid neid kõiki pole õnnestunud panna tarbijat teenindama - pole tekkinud teenust, mida müüa.
WiMaxi kõrval, milles mobiilside maailma tipud näevad tulevikukasvu võimalusi, oli Barcelona kohtumise teemaks kasv - kuidas leida uusi turge. Esmaseks kasvuallikaks on uued turud, näiteks India. Vodafone teatas just konverentsil oma suurvallutusest Indias, kus ta ostis kontrollosaluse riigi suuruselt neljandas operaatoris. Teised põnevad turud on veel Brasiilia, Venemaa ja Hiina.
2000. aasta internetimulli lõhkemine oli paratamatu, kuna ootused uuele tehnoloogiale olid pöörased. Ometi elab internet täna oma igapäevast ja iseseisvat elu. WiMaxi saatuse ja rolli üle käib veel äge diskussioon, kuid üks on kindel - midagi muudab ta kindlasti. Barcelonas avaldatud andmetel kavatseb 78% telekommunikatsioonifirmadest teha sel aastal investeeringuid WiMaxisse. Tulemusi saame hinnata mõne aasta pärast.
Seotud lood
Investeeringud kestlikesse lahendustesse hõlmavad enamat, kui oleme seni harjunud mõtlema, rääkis LHV jaepanganduse ettevõtete finantseerimise osakonna juht Marko Kiisa.