Hansapanga makromajanduse analüütik Maris
Lauri sõnul on praegu ehitussektoris kõige suuremad käärid palgatõusu ja
tootlikkuse vahel, mistõttu toodab iga uus ehitusse värvatud töötaja ettevõttele
kahjumit.
"Kuigi ehitussektoris palgad pidevalt tõusevad, on viimastel aastatel sektoris tootlikkus isegi langenud. Eelmisel aastal langes ehituses tootlikkus 12%," ütles Lauri.
Selline olukord ei saa Lauri sõnul üheski sektoris püsida. Sellele peab järgnema korrektsioon ja mida suurem on hälve, seda suurem tuleb korrektsioon. "Ehitussektor seotud majandustsüklitega. See on hoiatusmärk. Parimad ajad olid 2005. aasta ja 2006. aasta algus, nüüd on sektor pöördunud langusse. See näitab, et asjad võivad majanduses minna kiiresti halvemaks," selgitas ta.
Praegu on analüütiku arvates hinnatase ehituses tõusnud juba nii kõrgeks, et inimesed jätavad ostud juba tegemata. "Peamine rahaline kasv tuleb hinnatõusust, mitte lisandunud väärtusest. Kui töömahud vähenevad, kuid käive kasvab, siis ei anna see majandusele midagi juurde. Seetõttu võib sel aastal ehitus anda majanduskasvu väga vähe või seda isegi negatiivselt mõjutada," väitis Lauri.
Elamuturul on seetõttu potentsiaalsete ostjate ring muutunud päris väikseks. Maris Lauri hinnangul läheb isegi 15% aastase palgakasvu korral aastaid, enne kui inimeste arv, kes jõuab osta, hakkab kasvama. Seetõttu on just ehitussektor see, mis hakkab tundma tagasilööke. "Keegi seda küll ei tunnista, kuid ilmselt probleemid tulevad," ütles Lauri.
Seotud lood
Kui Eesti 90ndate lõpu majanduskriisist
välja tulema pidi, oli selleks võimalik kasutada seni tegevuseta töökäsi,
Hansapanga makromajanduse analüütik Maris Lauri sõnul aga ei saa praegu sellele
loota.
Hansapanga makromajanduse analüütik Maris
Lauri ütles täna, et ilmselt läheb osa töötleva tööstuse ettevõtteid, kes
odavale tööjõule loodavad, pankrotti.
Hansapanga makromajanduse analüütik Maris
Lauri sõnul on Eesti avalik sektor väga ebaefektiivne, vähendades riigi
majanduskasvu.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.