Tarbijate kindlustunnet väljendav indeks langes
viimase kuue kuu jooksul kahe punkti võrra 99-lt 97-le vastavalt kaks korda
aastas 47-s riigis The Nielsen Company poolt korraldatavale uuringule.
India ja Norra olid kindlustunde indeksi pingerea eesotsas vastavalt 135 ja 132 punktiga, samas kui Portugali ja Korea tarbijad olid taas kord maailma kõige pessimistlikumad, teatas The Nielsen Company.
"Kuue kuu jooksul peale eelmise uuringu läbiviimist 2006. aasta oktoobris, on tarbijate kindlustunne langenud 35-s riigis 47-st, mis on kaasatud Nielseni rahvusvahelisse tarbijauuringusse. Üle maailma on tarbijad käesoleva aasta esimesel poolel kaldunud rohkem ettevaatlikuse poole," ütles ACNielsen Euroopa president Patric Dodd.
Peaaegu kõigis maailma piirkondades on viimastel kuudel esinenud teatud poliitilist ebastabiilsust, mis on mõjutanud ka tarbija kindlustunnet. Kestvad lahkarvamused seoses sõjaga Iraagis, 2008. aasta USA presidendikandidaatide nimetamine, uus Prantsuse president ja Ühendkuningriigi uue peaministri ametisse nimetamine väljendavad teguderohket perioodi rahvusvahelises poliitikas. Nii paljude muutuste ajal ei ole tarbijad, isegi Aasia kiiresti areneva majandusega riikides, väga kindlad oma tuleviku majanduslikus ja finantsilises olukorras.
Uuringus küsiti 26,486-lt internetikasutajalt 47-s riigis Euroopas, Aasia ja Vaikse ookeani regioonis, Põhja-Ameerikas ja Lähis-Idas nende tööalaste väljavaadete ja nende isikliku finantsolukorra kohta ning mida nad teevad oma vaba rahaga.
Tarbija kindlustunde indeks kasvas kaheksas riigis: Vietnamis, Hong Kongis, Indoneesias, Kanadas, Hollandis, Rootsis, Itaalias ja Saksamaal, kuid jäi muutumatuks Singapuris, Hiinas ja Austrias.
Euroopas oli häid ja halbu uudiseid. Viimase kuue kuu jooksul tarbijate kindlustunde indeks kasvas 6 punkti võrra Rootsis, 4 punkti Hollandis ja 3 punkti Saksamaal, kus tarbijad tunnetasid esialgseid märke majanduskasvu taastumisest. Kuid kindlustunne langes 5 punkti võrra Ühendkuningriikides - 96-lt 91-le. See on madalaim tulemus ja suurim langus alates sellest, kui uuringut hakati korraldama 2003. aastal. Tarbijate kindlustunde indeks langes Ühendkuningriikides teist perioodi järjest, kokku 9 punkti võrra viimase aasta jooksul.
Eesti on riikide pingereas keskel - kindlustunde indeks on 100, võrreldes Läti ja Leeduga, kus hoiak tuleviku suhtes on pisut tagasihoidlikum, indeksid vastavalt 94 ja 92. 15% eestlastest peavad töö leidmise väljavaateid suurepärasteks, 52% heaks. 4% eestlastest peab oma isiklikku finantsseisu suurepäraseks ning 53% heaks, jäädes alla lätlastele, kellest 66% peab seda heaks või suurepäraseks. Samas aga nõustuvad pooled balti riikide elanikest, et praegune aeg ei ole parim endale vajalike asjade soetamiseks. Eestlastest 12%-l ei jää raha üle pärast elementaarsete elamiskulude tasumist, leedulaste puhul on see näitaja vaid 6%. Vaba rahaga finantseeritakse kõige sagedamini kodu renoveerimist, uute riiete ostmist, koduvälist meelelahutust, laenude ja krediitkaartide võlgade tasumist, puhkust ja uusi tehnoloogiaid.
Hong Kong ja Rootsi olid esimesel poolaastal kõige optimistlikumalt meelestatud riigid, kus indeks kasvas 6 punti võrra. Suurim langeja oli Tai, kus tarbijate kindlustunne kukkus 15 punkti võrra. Tailastele on 2007. aasta olnud siiani muutlik: jätkus poliitiline ebastabiilsus, vägivald ja surmajuhtumid Lõuna-Tais - regioonis, mis sõltub suuresti turismidollaritest - ja pommiplahvatused Bankokis Tai aastavahetusel, on kõik kokku viinud kindlustunde olulise langemiseni. Poolas, Kreekas ja Portugalis langes kindlustunde indeks 14 punkti võrra.
Kiiresti arenev India ja naftarikas Norra olid taas kord Nielseni rahvusvahelise tarbijate kindlustunde uuringu järjestuse tipus, hoolimata kahe- ja ühepunktilisest langusest.
India tarbijate kindlustunne paistab olevat vastavuses hiljuti avaldatud selle riigi suurima SKT näitajaga - 9.4% - suurim kasv Indias viimase 18 aasta jooksul. Seetõttu ei ole üllatav, et 45% India tarbijatest hindab oma tööalaseid väljavaateid järgmise 12 kuu jooksul suurepärasteks.
Norras - Euroopa kõige optimistlikumas riigis - hindasid pooled inimesed oma tööväljavaateid järgneval 12 kuul suurepärasteks ja 68% leidis, et nende isiklik finantsolukord on hea. Portugalis, mis on olnud püsivalt maailma kõige pessimistlikum riik alates 2003. aastast, kui uuringut hakati läbi viima, sünged meeleolud jätkuvad. Üks neljandik Portugali tarbjatest (25%) ütleb, et neil ei ole vaba raha peale elementaarsete elamiskulude tasumist.
Põhja-Ameerika on maailma kõige optimistlikum regioon tarbija kindlustunde indeksiga 107, millele järgneb Aasia ja Vaikse ookeani regioon 96 punktiga ja Ladina-Ameerika 95-ga. Ladina-Ameerikas langes tarbijate kindlustunne esimesel poolastal 7 punkti võrra (102-lt 95-le). Kuigi suuremates Ladina-Ameerika riikides toimub jõuline majanduskasv, võitlevad tarbijad kõrge võlakoormaga, mis on sellele piirkonnale omane.
Euroopa on jätkuvalt maailma kõige pessimistlikum piirkond, kus kindlustunde indeks on 90 - see on 7 punkti madalam kui maailma keskmine. Kui välja arvata Ühendkuningriik, siis on enamikul Lääne-Euroopa riikidel olnud probleeme majanduskasvu saavutamisega viimastel aastatel, kui valitsused maadlevad kõrge töötuse tasemega, vananevast elanikonnast tuleneva pensionikriisiga, kasvava inflatsiooniga ning osades riikides ka ebastabiilse poliitilise situatsiooniga.
Isegi Ühendkuningriigis, mis on nautinud suurimat pidevat majanduskasvu Lääne-Euroopas sel kümnendil, on tekkinud tagasilööke seoses majanduslike ja sotsiaalsete muredega. Kasvav inflatsioon ja hiljutine intresside tõus on selgelt mõjutanud tarbijate kulutusi viimase kuue kuu jooksul. Iga neljas britt (21%) ütles, et tal ei ole vaba raha peale elementaarsete elamiskulude tasumist. Briti tarbijad olid ka Euroopa pingerea eesotsas seoses muretsemisega kuritegevuse ja immigratsiooni pärast. Üks kolmandik britte nimetas kuritegevust ja immigratsiooni kui suurimat isiklikku muret, mis peegeldab riigis kasvavat rahulolematust muutuva sotsiaalse maastikuga.
Seotud lood
Vaatamata kiiresti arenevale majandusele,
suudab India inflatsiooni kontrolli all hoida.
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.