Rahandusministeeriumi prognoosi kohaselt on järgmisel aastal inflatsioon suurem kui majanduskasv. Ehkki raskematel aegadel alustatakse kulude piiramist just turunduseelarve kärpimisega, kinnitasid turundusjuhid, et eelarved ei vähene.
Konsultatsioonifirma Helvetia Balti Partnerid juhatuse esimees Algis Perens soovitas järgmise aasta eelarvet koostades arvestada üldise tarbimise kasvu pidurdumisega, kuid turunduskulusid mitte vähendada.
"Aktiivselt oma strateegia konkurentsieeliste säilitamiseks kohandanud firma äratab pidurduval turul rohkem tähelepanu, sest teised kulutavad nüüd turundusele, uuringutele ja arendusele vähem," kõneles Perens eelmisel nädalal Äripäeva seminaril "Turunduseelarve 2008". Kasvu pidurdumise ajal inimeste hinnatundlikkus suureneb. Püütakse küll säilitada senist tarbimisstandardit, aga ostuotsused tehakse hinnateadlikumalt ja eesmärgistatumalt.
"Seetõttu on ettevõttel eriti oluline tabada võimalikult vara muutused tarbija ostukäitumises," ütles Perens. Tema hinnangul ootavad tarbijad sellistel turgudel tooteid, mis on endisest odavamad, võimaldavad kulutusi vähendada ja on siiski moodsad, tervislikud ja ökoloogilised. Kuna tavaliselt võitlevad turundajad pidurduvatel turgudel iga hinnaga turuosa eest, eelistatakse lühiajalisi turundusaktsioone ja agressiivseid hinnalangetusi. Siiski ei pruugi hinnalangetustega saavutatav käibe kasv korvata hinnalangust, hoiatas ta.
Kinnisvarabüroo Uus Maa hakkab turunduseelarvet tegema oktoobris.
"Turunduseelarve kärpimise vastu tuleb praegu kõvasti võidelda," tunnistas firma turundusjuht Tiina Shein. Kui tavaliselt on Uus Maa turunduseelarve viis kuni seitse protsenti prognoositavast käibest, siis järgmiseks aastaks taotleb Shein seitse kuni kümme protsenti.
"Majanduskasvu pidurdudes ja turu stabiliseerudes ei tohi turunduskulusid kärpida. Näha on, et mõni kinnisvarabüroo teeb nii, aga see ei ole õige," oli ta veendunud.
Leiburi müügi- ja turundusdirektor Kreet Volmer teatas, et järgmise aasta turunduseelarve jääb samale tasemele või kasvab veidi. Küll muutuvad turundustegevused.
"Leiburil on tugevad ja väljakujunenud brändid ja tuntuse suurendamisele ei pea lähiaastail raha suunama," arvas Volmer.
Järgmiseks aastaks otsib firma uusi väljundeid. "Meediahinnad kasvavad igal aastal ja telereklaami blokke vaadates ei pea närvid enam vastu," kirjeldas ta. Internetis Leibur oluliselt rohkem reklaamima ei hakka, kuna leiva ja saia ostuotsused tehakse kaupluses, lisas Volmer.
Arvutitootja Ordi hakkab järgmise aasta plaane tegema detsembrikuus, kuna arvutimüügi põhihooaeg alles algab. Küll oli kommertsdirektor Jaan Pikk veendunud, et firma turunduseelarve ei vähene, pigem hoopis suureneb.
Traditsioonilisse turundusse hakatakse järgmisel aastal kriitilisemalt suhtuma. Tehakse vähem tegevusi, aga seda fokuseeritumalt. Rohkem kasutatakse alternatiivmeediat, PRi, internetti. Samuti kasvab müügipromotsiooni, sponsorluse ja üritusturunduse osakaal.
Seotud lood
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.