Toidumessil ei ole praegu hiilgeaeg. Juba mõne aasta eest hakkasid ettevõtjad nurisema, et messil osalemine enam ära ei tasu. Ühel hetkel hakkas eksponente vähemaks jääma ja selle tulemusena ka külastajaid. Siiski on Toidumessi korraldava Profexpo juhataja Tiit Sarv positiivne.
"Aura on hea, sel aastal on oluliselt lihtsam eksponente leida," kiitis ta. "Praeguseks oleme üle 1000 m2 pinda müünud, nii et eelarve mõttes on nina vee peal ja kogu kavandatud programmi saab ellu viia," oli Sarv rõõmus. Eksponente on praeguseks üle 80, registreerimine kestab septembri lõpuni ja Sarv loodab 120 täis saada.
Bestmark Suurköögid on messil aastaid osalenud ja osaleb ka tänavu. "Mess on tõesti kokku kuivanud. Ei tea, miks see nii on. Turu käitumine lihtsalt muutus. Kui varem tehti messil aasta tellimused ja alati oli messi järel hästi palju tööd, siis nüüd käiakse uudistooteid ja konkursse vaatamas. Konkreetset toodet otsitakse interneti abil," arvas firma juhatuse liige Aivo Oblikas.
Ka leidis ta, et messi kasutegur on väike ja Eesti messide hinnad kontakti hinnaks arvutatult kõrgevõitu. "Näiteks Milano mess on Eestiga võrreldes hulga odavam," rääkis Oblikas.
"Neile, kes väidavad, et Eesti messil on kallis osaleda, tahan küll vastu vaielda. Minimaalne stend ja omakulud on toidumessil 20 000 krooni. Selle eest saab 8000 külastaja tähelepanu," selgitas Sarv.
Põhjus on hoopis Eesti ettevõtete väiksuses. "Firmad on väikesed, inimesi on vähe ja kuna kõike tahetakse hästi teha, siis pole aega ette valmistuda ning inimesi ei jagu," arvas Sarv.
Piimatootja Tere sel aastal messil ei osale. "Meie klientuur on juba nii kindel, et messilt ärikliente küll juurde ei saa. Tähtsam on hoopis igapäevane lobitöö ja suuremad kliendiüritused," selgitas firma turundusjuht Jaanika Tapver. Eelmisel aastal osales Tere FoodFestil, aga tundis tarbijate huvi langust. "Tasuta toodete jagamise aktsioone ja degusteerimisi saab ka mujal teha," lisas Tapver.
Põltsamaa Felix otsustas aga tänavu üle mitme aasta osaleda. "2005. aastal me ei osalenud, sest meil ei olnud piisalt suurt uudist. Sel sügisel on meil kaks suurt uudist, Felixi valmistoidud ja Põltsamaa Premiumi mahlasari. Tahame toidumessil nii oma klientidele kui ka tarbijatele just neid tooteid esitleda," põhjendas firma turundusdirektor Marek Viilol. Sel aastal osaleb Põltsamaa Felix ühisstendil toiduliiduga, sest nii on majanduslikult otstarbekam.
Toidumessi hiilgeaasta oli 1998, mil messil osales 430 firmat ja kolme päeva jooksul külastas üritust 16 000 inimest.
Seotud lood
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.