Kui tänavu esimeses kvartalis võis näha väga hoogsat ehitusmaterjalide müügi kasvu, võrreldes eelmise aastaga, siis teises kvartalis on kasvutempo veidi järele andnud. Olulistest mõjudest veel rääkida ei saa, kuid selgema pildi annab edasiste arengute kohta ilmselt juba kolmas kvartal.
Esimeses kvartalis kasvatasid Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liitu kuuluvad ettevõtted oma müügikäivet eelmise aastaga võrreldes ca 36%, teises kvartalis on kasvunumbriks aga ca 28%.
Tõusutempo aeglustumine iseloomustab peaaegu kõiki ehitustooteid, erandina on II kvartalis säilitanud endise kasvu soojustusmaterjalid ja raudbetoonelemendid. Kõige enam on müüki suurendanud betoonist sillutuskivide ja äärekivide tootjad, seda nii eraldi kvartalite kaupa kui ka poolaasta kokkuvõttes.
Esimeses kvartalis toimunud sillutuskivide mitmekordne müügi kasv oli loomulikult erakordne ja selle tõttu on loomulik, et nüüd kasv aeglustus, sellegipoolest on sillutuskivide suhteline müügikasv ehitusmaterjalidest kõige edukam. Nende toodete puhul oli defitsiitsus eelmisel aastal äärmiselt suur, selle tõttu on sellesse valdkonda palju investeeritud ja kasvud ka loogilised.
Teistest toodetest enam on kasvutempos järele andnud paekivikillustik. Betooni müük on seni edenenud hästi, seega peituvad põhjused teedeehituse mahtude vähenemises. Kuna järgmistel aastatel on oodata teedeehituse edasist aktiivset kasvu, siis võib prognoosida ka killustikuvajaduse tõusu, mis tähendab, et killustikuprobleemide vähenemist tänavune aasta meie arvates ei luba.
Edaspidi võib oodata kasvutempode edasist vähenemist, samas on tulemused ilmselt tooterühmiti erinevad. Samuti on mitmesse valdkonda tulenevalt eelmise kahe aasta suurest defitsiidist palju investeeritud ja tulevik toob kaasa teravnenud konkurentsi.
Kui keegi soovib täna alustada mõne uue ehitusmaterjalitehase püstitamist, siis näiteks betoonelementide või betoontoodete puhul oleks vaja väga põhjalikult uurida olemasolevat olukorda, et veenduda uue tootmise tasuvuses.
Samas peavad juba turul olevad tootjad endiselt panustama uutesse seadmetesse ja tehnoloogiatesse, et tööviljakus püsiks vajalikul tasemel ja säiliks konkurentsivõime. Kasvavad ju tööjõu- ja energiakulud, oma mõju toovad kaasa kasvavad keskkonnamaksud jne.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.