Riigikontrolör Mihkel Oviir koostas
ülevaate, mis võtab kokku osa riigikontrolli tööst riigi vara auditeerimisel
2006. ja 2007. aastal, kus probleemina nägi ta seda, et riigi osalusega
ettevõtete juhtimine pole hinnatav ega läbipaistev.
Riigikontrolli arvates peaks igas äriühingus olema kindlaks määratud riigi osalemise strateegilised eesmärgid, mis peaksid kajastuma riigi arengukavades ning andma ministritele selge aluse äriühingute valitsemiseks ja nendes osalemise tulemuslikkuse hindamiseks. Praegustes arengukavades need eesmärgid kas puuduvad või on määratud juhuslikult üksikute tegevuste või valdkondade kaupa, selgus aruandest.
Seadusandja on andnud ministrile õiguse suunata äriühingute nõukogu tegevust ning nõuda nõukogu liikmetelt aru nii nõukogu enda kui ka juhatuse tegevuse kohta. Seejuures peab minister esitama oma juhtnöörid kirjalikult või kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis, et hiljem saaks suunise täitmist kontrollida. Riigikontrolör Mihkel Oviiri koostatud audit näitas paraku, et ministrid nõukogusid ei suuna. Suuniste puudumist kinnitasid ka intervjuud nõukogu esimeestega. Selle asemel on ministeeriumid omaniku seisukohad edastanud üldjuhul otse juhatusele, mitte ministri kaudu nõukogule.
Riigikontrolli hinnangul ei ole kaudsete suuniste ja juhtimisahelast minister-nõukogu möödaminek äriühingute suunamisel ja järelevalve
teostamisel põhjendatud, sest see vähendab juhtimise läbipaistvust ning hajutab osapoolte vastutust.
Ministri tegevus ei saa piirduda ainult nõukogu liikmete nimetamisega, vaid riigi esindajana peaks just minister andma nõukogule selged ja mõõdetavad juhised selle kohta, millised on riigi huvid äriühingus osalemisel või sihtasutuse eesmärkide täitmisel ning kuidas peab nõukogu tegema järelevalvet juhatuse tegevuse üle.
Kuigi äriühingute osaluste valitsemine jaguneb erinevate ministeeriumide vahel, on riik kui omanik neil üks. Hea peremehena peaks riik riigikontrolli teatel järelevalvet osaluste üle korraldama samadel alustel. Paraku näitas audit, et riik ei ole äriühingute omanikuna selgelt kindlaks määranud nõukogu järelevalveülesandeid. Samuti vahetuvad nõukogu liikmed tihti, mistõttu nõukogude tehtav järelevalve on ebaühtlane ning erineva tasemega.
Rahandusministeerium on märkinud, et järelevalve täpsem sätestamine seadustes ei ole vajalik ning et nõukogud peaksid ise vastavalt suurusele ja spetsiifikale oma tööpõhimõtted kindlaks määrama.
Seotud lood
Riigikogul tuleb aidata uut ratsionaalset
hingamist leida, mitte teda peksta. Parlamendi kvaliteet sõltub valijate
tasemest, kirjutas Maalehes Mihkel Oviir.
Riigikontrolli täna avaldatud ülevaates
riigi vara säilimise kohta eelmisel aastal leiab asutus sarnaselt juunis
avaldatule, et rohkem kui 2/3-l põllumeestest võivad olla ees rasked ajad.
Riiklik Lõuna-Eesti ohtlike jäätmete
kogumiskeskus (OJKK) rajati riigile kahjulikel tingimustel, leiab riigikontroll
täna riigikogus esitletud ülevaates.
Riigikontrolör Mihkel Oviir koostas
ülevaate, kus ta juhib tähelepanu riigi vara majandamisega seotud
probleemidele.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.