M-äri ei ole midagi keerulist - sellist lahendust pakkuva Mobi loodud uuel kodulehel Fortumo.com lubatakse töötava teenuseni jõuda viie minutiga. See käib küll lihtsamate teenuste kohta nagu SMS-info, SMS-chat või SMS-kampaania.
Niinimetatud dünaamiliste SMS-teenuste puhul, kus on võimalik ühe SMSi alusel keerulisemaid asju sündima panna, läheb tõenäoliselt vaja programmeerimispädevust.
Lemmikloomauudiste ja -kuulutuste veebilehe
Lemmik.ee omanik Aili Ohlau rääkis, kuidas tema oma veebiportaalis kuulutuste haldamise m-teenuse abil lahendas.
Kui kasutaja tahab veebilehele kuulutusi jätta, saadab ta SMSi. Seejärel läkitatakse moderaatorile teade makse laekumise kohta ja too saab sobiva teate korral kuulutuse aktiveerida. "Teenus on kasulik just seetõttu, et see väldib libakuulutusi, mis ongi olulisim. Samuti on tähtis, et iga kuulutuse kohta eraldi arvet teha on tülikas, m-teenusega saame tulu kätte," selgitas Ohlau.
Näiteks kui SMS-teenuse ühekordne hind on 25 krooni, siis sellest 10 krooni jõuab kliendini. Ülejäänu jaotatakse mobiilsideoperaatori ja m-äri teenusepakkuja vahel.
Kuigi Lemmik.ee teenust on võimalik automatiseerida, nii et teade aktiveeritakse kohe pärast sõnumit, pole seda Ohlau kinnitusel tehtud, kuna kuulutusi toimetatakse.
"Üks veidrus on SMS-teenusel ka - kui kasutaja teeb teadet eristavasse teksti vea, jääb operaatorilt makse laekumisest märge teenuse tellijale saatmata, kuna ühelt numbrilt vahendatakse mitut teenust," lisas ta.
Fortumo turundusjuhi Martin Koppeli arvates on heaks näiteks dünaamilisest SMS-teenusest veebilehed, kus kasutaja saadab sõnumi ja saab krediiti, mille abil näiteks veebilehel mänge mängida. "Need on ka kõrgema käibega teenused," selgitas ta.
M-äri esmaseks sihtgrupiks on Koppeli hinnangul väiksed ja kokkuhoidlikud ettevõtjad, kes ei taha vaeva näha. Samuti sobib M-äri blogijatele. "SMS-äriga üldjuhul elatist ei teeni, kuid see töötab hästi lisaväärtusena," selgitas Koppel.
See, milliste m-teenuste loomiseks tasub ettevõtjal pöörduda otse operaatori poole, sõltub teenuse keerukusest ja mahust.
Mida suurem on teenuse eeldatav maht, püsivam teenus ja selgem firma arusaam sellest, seda lihtsam on ajada asju operaatoriga otse, kuna siis kaovad mõned vahenduskulud ära. Vahendaja kaudu saab optimeerida suhtlust eri operaatoritega ning samuti pääseb eri operaatorite tehniliste liideste integreerimisest.
Näiteks võivad ühekordsete kampaaniate puhul nii operaator kui ka vahendaja pakkuda renditeenust, mis on mugav variant.
Kas WAP ehk lihtsustatult internet mobiilis sööb kunagi SMSi välja? Suure tõenäosusega on kliendil salasõnad lihtsam saada SMSiga, ka lihtsad käsud seadmele on ühekordse SMSiga lihtsam teha.
Samas saab WAP-teenustes anda enam infot (veebilehega sarnaselt) ning klient võib teha rohkem valikuid. Näiteks on EMT-l teenuseid, kus WAPi kaudu tehtud ostud on suurema osakaaluga kui ostud SMSi abil.
Seega sõltub väga palju teenuse olemusest ja kliendi eelistustest. Sealjuures lisab WAP pigem SMSile kasutust, kui et sööb midagi ära.
Hetkel on värskeim mobiilteenus M-ID. Tulevik toob ilmselt enam reklaami ja klientide informeerimisega seotud lahendusi.
Seotud lood
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.