Kokku loetleb seadus 23 keelatud ja ebaausat kauplemisvõtet, millest enamik on ka seni keelatud olnud. Tarbijakaitseameti avalike suhete juht Kristina Vaksmaa tunnistas, et seaduse ajendiks on ELis vastu võetud uus direktiiv, mis on kõigile liikmesriikidele kohustuslik.
Nii on keelatud reklaamida tarbijale erisoodustusena seaduses ettenähtud asju. Kui kauba garantii on kuus kuud, siis ei saa reklaamis lubada kuuekuulist garantiid, sest selle garantii kehtestab seadus kõigile samalaadsetele toodetele. Reklaamida saab seaduses ettenähtust pikemat garantiid, selgitas Raidla ja Partnerite vandeadvokaat Ants Nõmper.
Kui müüja reklaamib allahindlust teatud ajavahemikul, siis peab allahindlus ka lõpptähtajani kestma ja pärast seda peab hind tõusma. "Lubamatu on tõsta normaalhinnaga kauba hinda enne allahindlust, et siis allahindluse raames alandada seda normaalhinnale ja pakkuda seda kui soodushinnaga kaupa," ütles Nõmper.
Keelatud on ka agressiivne müük. Sellega mõeldakse igasuguseid auhindu või loosimisi, kus tarbijale jäetakse mulje, et just tema on võitja, kuigi tegelikult antakse auhind kõigile. Ka ei tohi võiduna välja reklaamida asja, mille kättesaamiseks tuleb saajal omalt poolt kulutusi teha.
Samuti peab kaupmehel olema kaupa varutud mõistlikus ulatuses, et seda jätkuks kogu ostukutse kehtivuse ajal.
Klausel "Kuni kaupa jätkub" ei aita, kui kaupmees on varunud ainult kaks hea hinnaga toodet, mis kohe otsa saavad. Samas ei saa kaupmehelt nõuda, et varutud oleks kaks miljonit toodet, et katta ootamatult suurt nõudlust. Tõde on kesktees - kaupmehed niigi arvestavad, palju võiks maha müüa. Kui arvestus mõistlik, siis kõik korras, kui mitte, siis on see rikkumine. "Tõde sünnib vaidlustes ehk kohtus," selgitas Nõmper.
Tallinna Kaubamaja müügi- ja turundusdirektor Enn Parel on seadusemuudatuse suhtes skeptiline. "Kuidas defineerida mõistlikku kogust? Võib-olla on kaupa piisavas koguses, aga inimeste arv liiga suur," arutles Parel.
Tema sõnul on kaupmehe eesmärk alati võtta müüki mõistlik kogus kaupa, samas jääb ikka üht kaupa üle ja teist tuleb puudu. "Kui meil õnnestuks võtta täpne kogus, siis oleks see ju täiesti riskivaba äri!"
Tundub, et tarbijakaitseseadusega juhtub sama, mis praegu muutmisel oleva reklaamiseadusega, mis ei tee turundajate elu lihtsamaks. "See saab olema lõputute vaidluste allikas ja sellest ei võida ei kaupmees ega tarbija," kardab Parel.
Seotud lood
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.