Eksponent saab valida kahe stenditüübi - standard- ja disainstendi vahel. Eesti Näituste nõuniku Siimu Loogma hinnangul kasutab 75% Eesti ettevõtetest standardstende ja vaid neljandik disainstende.
Ehkki standardstend võimaldab kulutusi inventarile ja kujundusele kokku hoida, ei paku see reeglina võimalusi eristumiseks ning tekitab ohu märkamatuks jääda. Kui standardstendi pindala algab üheksast ruutmeetrist, on disainstendid 20-30 m2. Väiksemal pinnal pole Loogma kogemusel mõtet erikujundust teha.
Eesti Näituste peakonstruktori Gunnar Kalmeti sõnul on kõige mõttekam rentida erikujundusega stend. "Messistend peab olema lööv ja kutsuma klienti külastama," põhjendas Kalmet. Ka Euroopa messidel osalevatel firmadel on Kalmeti arvates üldiselt odavam lasta Eestis erikujundusega stend valmistada, selle asemel, et kohapeal standardstendi rentida.
Kalmeti kinnitusel on Eesti firmadele iseloomulik, et sama stendiga ei taheta mitu korda osaleda. Samas osaleb näiteks Saksamaa juba kümme aastat järjest turismimessidel ühe ja sama stendiga. "Külastajad tunnevad juba kaugelt ära, et tegemist on Saksamaa boksiga," rääkis Kalmet.
Oma stendi omavad Eestis vaid väga vähesed firmad. Loogma hinnangul tasub soetada erikujundus, mille elemente saab sõltuvalt ekspositsioonipinna suurusest ja kujust varieerida siis, kui käiakse aastas vähemalt kahel-kolmel messil. Mingil juhul ei ole standardstendi soetamine majanduslikult põhjendatud.
Gunnar Kalmet laidab oma stendi ostmise mõtte maha ka seetõttu, et rendipind võib järgmisel messil olla teise suurusega ja lisaks trendid muutuvad.
Glaskek on erikujundusega stendiga kolm aastat Eestis ja välismaal messidel käinud. "Nii on mugav ja ei ole enne uut messi peavalu, mida nüüd esitada," rääkis Glaskeki turundusjuht Milana Astok.
Kahekordne klaasboks tõmbab messidel tähelepanu, aga stendi transport, kokkupanemine ja hoidmine on kulukas. Sellel aastal plaanib Glaskek tellida uue kujundusega stendi.
Seotud lood
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.