Tallinnas asuva Vuti tänava võiks vabalt
ümber ristida Vähialleeks, sest pea pooli väikese uulitsa elanikke on aja
jooksul tabanud raske haigus. Kas vikatimees võib varitseda nende kohal kõrguval
kõrgepingeliinil või on põhjus muus, seda käis Pealtnägija uurimas.
Pensionäridest abielupaar Marje ja Ernst, keevitaja Endel, endine vagunisaatja Senta, literaat Hans, näitleja Tamara, autobaasi direktor Richard… Igaühel neist on oma ja erinev elu. Kuid kõigi saatust läbib punase niidina üks haigus – kõik nad põdesid vähki. Osad nendest on tänaseks juba surnud, mõned veel võitlevad, mõni üksik on õnneks tervenenud, vahendas etv.ee.
Kõik need inimesed elasid või elavad ühel paarisajameetrisel tänavajupil Tallinnas. Traagilisele fenomenile selgitust otsides, pööravad kohalikud pilgu taevasse – nende kodude kohal kõrguva kõrgepingeliini suunas.
Kui 110-kilovoldine kõrgepingeliin 1959. aastal Vuti tänava eramute kõrvale kerkis, ei osanud keegi midagi karta. „Ei, sellel ajal ei räägitud mitte midagi, sest kõik see oli veel võõras värk,“ rääkis 50 aastat Vuti tänaval elanud Senta Vilo, kellel kolm aastat tagasi avastati vähk.
Kui vähktõppe haigestumine lühikesel tänavalõigul aastatega massiliseks muutus, vormistas kirjamees Hans Luik põhjaliku ülevaate kõrgepingeliini ajaloost ja tähendas üles kõik teadaolevad vähijuhtumid.
Oma uurimise viis läbi ka Pealtnägija, käies kõik majad Vuti ja Nirgi tänaval kõrgepingeliini all läbi. Osalusvaatluse tulemused olid jahmatavad – küsitletud veerandsajas majas kannatas kokku 16 inimest erineva vähi vormi käes. Kolmes peres koguni kaks inimest.
Vuti tänaval kulgevat üht pealinna olulisemat voolumagistraali haldav Eesti Energia tütarfirma OÜ Põhivõrgud liinide ekspert Väino Milt ütles, et Vuti tänava anomaalia on juhus.
Milt märkis, et ta ei ole näinud ühtegi dokumenti, mis tõestaks kindlalt liinide magnetvälja ja vähi seost.
Seotud lood
Mida levinum haigus, seda odavam on ravi
inimese kohta, näiteks kõrge vererõhk – ligi kakssada miljonit krooni aastas,
suhkruhaigus – sada kakskümmend miljonit, vähk – sadakond, psühhoosid –
viiskümmend miljonit...
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.