RMK harvesteride hangetel on juba aastaid
edu saatnud metsatehnikafirmat Intrac ja enamikul konkurentidest on võimatu
pakkumist esitama pääsedagi.
Neljast ratastega harvesteride hankest kolmel on võitjaks kuulutatud John Deere'i metsatehnikat esindav Intrac.
Ühel korral, 2006. aastal on hanke võitnud Sampo Grupp. Kuigi neli metsatehnikafirmat püüdsid tol korral hankes esitatud tehnilisi tingimusi vaidlustada, pole edaspidi ei Sampol ega vaidlustajatel õnnestunud hankele pääseda. RMK otsustas küll oma nõudmisi lõdvendada, kuid suurem osa metsatehnikafirmadest jäi endiselt hanke ukse taha. Kahel viimasel aastal on pakkumise teinud ainult Intrac ja ka võitnud.
Tänavu aprillis sai Intrac 14miljonilise lepingu nelja harvesteri müügiks. Riik on maksnud Intracile harvesteride ja juhtide koolituse pealt nelja aasta jooksul 24,95 miljonit krooni.
Sampo Grupi metsatehnika müügiesindaja Kaarel Sareal ja sama valdkonna firma OÜ Kaevaxi üks omanikke Toomas Liivak leiavad, et hanke tingimused üritavadki kaardid kätte mängida Intracile.
Eelkõige on küsimus masina laiuses ja kaalus. Kahe viimase aasta hankes on maksimaalkaal 12,5 tonni ja laius 2,4 meetrit. Kui Intraci masinad kaaluvad vähemgi ning on nõutavas laiuses, siis Kaevaxi traktor on mõned tonnid raskem ja paarkümmend sentimeetrit lubatust laiem. Laiuse poolest jäävad hangetel hätta ka näiteks Agrosilva masinad.
RMK Kirde regiooni metsatööde talituse juhataja Tarmo Aava selgitusel ostetakse traktorid harvendusraie, mitte lageraie tegemiseks ja seetõttu vajatakse väiksemaid masinaid.
Liivakule tundub kaalupiirang põhjendamatu, sest määrav on erisurve pinnasele, mitte masina kogumass.
RMK metsamajanduse tootmisjuhi Jaan Schultsi sõnul on kaal tingimusteks seetõttu, et erisurve kohta müüjad andmeid ei esita. "See on koht, kus nad võivad hämada. Kui paneksime sisse erisurve nõude, peaks kõik masinad kokku kutsuma ja need üle mõõtma."
Mitmed teisedki hanketingimused ei paranda tehnikamüüjate hinnangul masina tootlikkust, kuid on iseloomulikud just John Deere'i masinatele. "Jääb mulje, et RMK on John Deere'i tehnilised näitajad ette võtnud ja nende põhjal hanketingimusi koostama hakanud," ütleb Liivak.
Liivaku kinnitusel oleks kõigil suurematel metsatehnika pakkujatel olemas mudel, mis harvendustöö ära teeks. "Kui tootlikkusest ja jõudlusest rääkida, siis RMK ostab mänguasju," lisab Liivak.
Aava ei nõustu väitega, et masinate tootlikkus on väike, ning peab selles osas parimaks just John Deere'i omi.
Intraci metsamasinate müügijuht Tauri Kakko ütles, et ostjal on õigus otsustada masina tingimuste üle ning nende koostamisel tuleb paratamatult midagi aluseks võtta. "Neid tingimusi ei saa ju kirjutada lakke vaadates."
Sareali sõnul peab hange olema aus ja tuleks põhjendada, kuidas võitja valiti. "Politseiautode hangetel osaleb ka mitmeid firmasid, mitte ainult BMWd või Mercedesed."
"See ei ole niimoodi, et RMK mängib ühe firma väravasse. Hankeid tehes peame arvestama, et need, kes sellele ligi ei pääse, hakkavad vihjama igasugustele tingimustele," lisas Schults.
Kakko sõnul ei ole Intrac saanud osaleda neljal metsatehnika hankel, samuti on nad ühe kaotanud ja ühel korral osteti kahest masinast üks.
2005. aastal käisid RMK töötajad Intraci toetusel reisil nii John Deere'i tehases USAs kui ka metsatehnikanäitusel Rootsis.
Intraci müügijuhi Tauri Kakko sõnul kutsuvad nad paljusid kliente masinatega tutvuma. "Minu teada teevad seda ka konkurendid ja see ei ole kellelegi keelatud. Sõidupiletid tuleb maksta osalejal ja meie poolt on tehase külastus ja majutus."
RMK Kirde regiooni metsatööde talituse juhataja Tarmo Aava sõnul on RMK käinud ka Sampo ja Valmeti tehases tootmisega tutvumas ning ei näe sellistes reisides huvide konflikti. "Seal käiakse ikka professionaalsest huvist, mitte õlut joomas," ütles Aava.
Autor: 1706-aripaev
Seotud lood
Keskkonnaministeeriumi poolt tehtud
erakorraline audit RMK tegevuse kohta paljastas massiliselt vildakaid
riigihankeid ja tehinguid ning pea olematu sisekontrolli tõttu võis audiitorite
hinnangul korstnasse rännata kena kopikas kallihinnalist eelarveraha.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.