• OMX Baltic0,48%272,92
  • OMX Riga0,14%875,54
  • OMX Tallinn1,23%1 760,42
  • OMX Vilnius−0,04%1 049,21
  • S&P 5000,63%5 966,52
  • DOW 300,04%43 746,24
  • Nasdaq 1,3%19 231,06
  • FTSE 100−0,32%8 140,74
  • Nikkei 225−0,25%39 381,41
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,85
  • OMX Baltic0,48%272,92
  • OMX Riga0,14%875,54
  • OMX Tallinn1,23%1 760,42
  • OMX Vilnius−0,04%1 049,21
  • S&P 5000,63%5 966,52
  • DOW 300,04%43 746,24
  • Nasdaq 1,3%19 231,06
  • FTSE 100−0,32%8 140,74
  • Nikkei 225−0,25%39 381,41
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,85
  • 28.07.08, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Garaažid pole veel kadunud, kuid juurde neid ka ei tehta

Konutab selline õnnetu parasvöötme tuulise ja vettinud ilma käes ning kuulab vanemate saatusekaaslaste juttu: kunagi olid meil garaažid. Mis asjad need on? Kas garaaže veel enam tehaksegi? Kust neid saab?
Kinnisvarafirmade kodulehtedel on garaaže suhteliselt vähe: Arco Vara koduleht näitab viit, Uus Maa kuut, Pindi kaht, Lossi kolme, 1Partner kolme. Neistki on mõni tegelikult vaid parkimiskoht.
Kinnisvaraportaalides on garaažide müügipakkumisi siiski kuni paarsada, üürisoove kaks-kolm korda vähem. Uusi garaaže tõepoolest peaaegu pole, pigem soovitakse vanadestki vabaneda.
Uute majade juurde enam garaaže ei tehta, ütleb Uus Maa konsultant Eve Kaunis: "Praegusel ajal on rohkem levinud uutele majadele parkimiskorruste ehitamine või ehitatakse eraldi parkimismaju. Sageli eelistatakse parkida ka tasulistes ja valvega parklates."
Julgelt kolmveerand objektidest on Tallinnas. Suurema osa müügihind jääb 90 000 ja 300 000 vahele ning hinnaskaala ülemine ots on kindlalt kinni kusagil Triumph Plaza taguses sadamakvartalis. Odavaima paiga inimese parimale sõbrale leiab seevastu Nõmmelt.
Keskmine üür on 500-4500 krooni kuus, ehkki enamik jääb 600-2000 krooni vahele. Kallimad neist sobivad eelkõige äriajamiseks. Näiteks on üks mahukamaid pakkumisi neli garaaži (kokku 280 m") Nõmme keskuses 14 000 krooni eest kuus - tükihinnaks teeb see 3500 krooni, mis jääb isegi alla tipphinna. Et juurde pakutakse lisapindu, sh kontorit, vaevalt keegi seal oma isiklikku tranduletti putitama hakkab.
Väljaspool Tallinna leidub suuremaidki äriprojekte. Astangul Tallinna külje all saab rentida 185 m" garaaži 5900 krooni eest; kogu garaaži (372 m2) pakutakse 22 000 krooni eest kuus või müügiks 1 800 000 krooniga.
Harjumaal varieeruvad rendihinnad üpris laialt. Jõelähtme vallas maksab garaaž viie autokoha ja tõstukiga 8000 krooni kuus, Kiili alevikus on aga 1860 m" garaaži kuuüür kümme korda kõrgem, 80 000 krooni. Viimane sobib öeldavasti laoks või tehaseks.
Garaažide muutumist äripinnaks kinnitab ka Arco Vara maakler Maia Daljajev: "Neid soovitakse aeg-ajalt ärilisel eesmärgil, näiteks väiksema autode või mootorrataste remonditöökoja rajamiseks või laoruumiks."
Üks ajastu jõuab peagi lõpule: garaaže ehitati, kuni maa midagi ei maksnud. Kuid nüüd kehtib ka parkimises äriklassik Piibelehe käsk: "Ehitage õhku, õhk ei maksa midagi!" Suur osa turul müüdavatest-üüritavatest garaažidest on pärandus nõukogude ajast.
Kuldsete kätega mehi jääb vähemaks, ent sellele, kes armastab nädalavahetustel oma auto kallal nokitseda, ei suuda koht parkimismajas kuidagi kanaliga garaaži asendada. Nostalgikutel tuleb aga vanade Vene filmidega leppida.
Tänapäeval rajatakse majaelanikele parkimiskohad. Lahtises ja nähtaval kohal on autot turvalisem hoida, auto on kogu aeg vaateväljas. Vanemate kortermajade juurde kunagi rajatud garaaže ei osteta tänapäeval enam autode hoidmiseks.
Garaažide hinnad varieeruvad sõltuvalt ehitise asukohast, suurusest, korrasolekust ning vee ja autode remondiks vajaliku kanali olemasolust alates 30 000 kuni 100 000 kroonini.
Nii nagu kortermajade juurde moodustatakse korteriühistuid, samamoodi on paljude garaažide juurde moodustatud hooneühistuid. Vanasti nimetati selliseid garaažikooperatiivideks.
Viimastel aastatel garaažibokse eriti juurde ehitatud ei ole. Aeg-ajalt soovivad omanikud oma varasematest aegadest säilinud garaažibokse müüa, kuid neid tehinguid on siiski vähem.
Nõudlust selliste bokside järele on, kuna neid kasutatakse nii auto hoidmiseks kui ka panipaikadena ja asjade ladustamiseks.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 18.10.24, 14:09
Rikkumiste arv kasvab. G4S: saaksime olla politseile rohkemgi abiks, usaldust on vaja
Kui majandusnäitajad langevad, tõuseb vajadus turvateenuste järele, sest kuritegevus hoogustub. G4Si juhatuse esimees Priit Sarapuu ütles, et enim toimub kuritegusid just mehitamata valvega väliobjektidel, kus pimeda aja saabudes on kurjategijatel mugav tegutseda.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele