Jahtuv majandus ja kokkukuivavad
müüginumbrid löövad auke projektipõhiselt töötavate ja müügiga tegelevate
inimeste rahakotti, kelle palganumber on otseses sõltuvuses oma tööga firmale
toodud kasumist.
Paljudel teenindus- ja müügisektoris töötavatel inimestel moodustab tulemustasu või müügitulemuste pealt saadav boonus väga olulise osa palgast. Viimased kuud pole majanduse õitsenguaegadel vägagi kopsakaid summasid teeninud müügiinimestel aga suurt põhjust rõõmustamiseks.
Kuigi müügiinimesed ei taha ise sellel teemal leheveergudel sõna võtta, kinnitavad CV-Online'i müügikonsultandid oma klientidelt saadud tagasiside põhjal, et müügiinimeste tulemustasu osa palgast on vähenenud, kuna ostetakse vähem tooteid-teenuseid.
„See puudutab kõiki alasid, kus ei ole tegemist esmatarbekaupadega, millest loobuda ei saa. Sisetarbimisest rääkides tuleb langus igal pool,“ nentis reklaamkingituste müügiga tegeleva Fifaa AS juhatuse esimees Lauri Lillevars. Reklaamkingituste müüginumbrid on otseses sõltuvuses ettevõtete turundustegevusega. Väga suur osa neist on kokkuhoiurežiimile läinud ning oma turunduseelarvekraanid kõvasti koomale keeranud.
„Siiani pole keegi veel väga tugevalt põrutada saanud,“ ütles Lillevars müügiinimeste palgast rääkides ja lisas, et parema pildi olukorrast toob sügis, mil reklaamkingituste turul kõrghooaeg läbi saab. Varasematel aastatel 20-30 protsendilise käibetõusuga harjunud Fifaa on sel aastal pidanud leppima paigalseisuga. Kui sügis müügi sellest punasest joonest alla poole kisub, tuleb Lillevare sõnul ringi vaadata ka töötajate palgatingimused, sest headest müügiinimestest firma ilma jääda ei taha.
Säästuturundus sunnib püksirihma pingutama ka reklaamiagentuure. AGE McCann tegevjuht Janar Toomesso sõnul on firma teise poolaasta plaane kokku pannes fakti ees, et sõltuvalt valdkonnast tuleb 10 – 30 protsendi jagu kokkuhoiuvõimalusi leida, kuna kliendid tellivad kampaaniad plaanitust väiksemas mahus või jätavad hoopis ära.
„Meil on õnneks palju suurkliente ja kui mõni projekt paljudest ära kukub, pole see katastroof,“ märkis Toomesso. Keerulisemas olukorras on aga väiksemad agentuurid, kelle jaoks võib paari-kolme kliendi kaotamine tähendada nii projektijuhtide kokku kuivavaid tasusid kui ka likviidsusprobleeme palga maksmisel.
Samasse toiduahelasse kuuluvad ka trükikojad, kelle müüginumbrite põhiosa moodustavad reklaamtrükised. „Meie oleme nagu kingsepad – teeme nii palju, kui tellimusi tuleb,“ sõnas trükikoja Iloprint tegevdirektor Rain Kaarma, ja neid on sellel aastal tulnud vähem kui varem. Personaalsete palganumbrite kallale minekust on trükikoda pääsenud, kuna müügimeeskond on väiksemaks jäänud.
Müügiinimeste arvu vähendamine firmas ongi ettevõtjate sõnul üks tõenäolisematest lahendustest, kuna vaevalt ükski hea müügispetsialist senisest väiksema palgaga lepib.
Seotud lood
Vastates aripaev.ee päevaküsimusele: „Kas
töötajate sissetulekud on hakanud langema?“ leidis Müügipartner OÜ tegevjuht,
Triin Vellemäe, et pigem on töötajate sissetulekud suurenenud.
Müügiguru 2007 võistluse võitja,
Puhastusimport OÜ müügikonsultant Siret Jegorov ütles, et hea müüja teenib kuus
kaks Eesti keskmist palka.
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.