Eesti jaekettide juhid ei näe sellest veel konkurentsiolukorra muutust, et Rimi saab rootslaste asemel uued omanikud Taanist, leitakse kinnitust sellest, et Balti regiooni tasub investeerida.

- Seni Rimi kaubamärgiga harjunud inimesed pruugivad õige pea ümber harjutama hakata. Mismoodi taanlased Rimi brändi muudavad, saab veel alles näha. Foto: Raul Mee
Rootsi jaekontsern ICA Gruppen müüb Rimi Balti ärid 1,3 miljardi euro eest taanlaste Salling Groupile. Rimi Balti ärid kuulusid ICA-le viimased 18 aastat.
Teiste Eestis tegutsevate jaekettide esindajad ei näe selles tehingus konkurentsiolukorrale veel suurt muutust. Eesti kohaliku poeketi
Selveri kommunikatsioonijuht Mariann Järvela ütles, et nemad vaatavad huviga, mis muutusi see kaasa toob. “Tervitame muutusi ja elame-näeme, mis see tehing kaasa toob,” ütles Järvela optimistlikult.
Lätis-Leedus mõju ehk suurem
Coop Eesti juhi
Rainer Rohtla hinnangul ei pruugi olla Rimi uute omanike mõju Eesti turule suur ega ei pruugi nad üldse muutusi tuua. Siiski märkis Rohtla, et sellele on veel ka vara vastata. Küll aga võib mõju ja muutuseid olla Lätis ja Leedus, kus jaekettide konkurents on väiksem kui Eestis. „Siin on väga raske midagi suurt korda saata, sest turuosalised võitlevad kõik aktiivselt oma osa eest,“ ütles ta. Aga kui uued omanikud tulevad, siis on paratamatult uued vaated ja uued ootused, lisas Rohtla.
Rohtla teadis, et Rimi oli pikemat aega müügis, aga mitte seda, kes ostab ja mis põhjustel. „Selge oli see, et tänastest turuosalistest keegi Rimi ära ei osta ja ostja pidi tulema kuskilt väljastpoolt,“ sõnas ta.
Prisma Peremarketi Eesti juht Teemu Kilpiä ühines eelkõnelejatega ja tunnistas, et sellisel omanikevahetusel ei pruugi veel väga suurt mõju olla. “Konkurentsiolukord on meil olnud varem ja ka jätkub tihedana,” ütles Kilpiä.
Prisma kett kuulub teadupärast soomlastele. Küsimusele, kas ka Prisma oleks olnud üks huviline Rimi ostmisele, ütles Kilpiä, et alati, kui planeeritakse müügitehinguid, kuulab Prisma neid hea meelega ja kaalub erinevaid variante. “Kahjuks pole võimalik kommenteerida, kas Prisma oli ka praegustes vestlustes kaasas,” lisas Kilpiä.
Kilpiä hinnangul mõjutab see tehing Eesti tarbijat võib-olla isegi positiivselt. “Konkurents säilib tihedana ja see tähendab positiivset mõju kliendile hinnakonkurensti kaudu,” selgitas Kilpiä.
Leedukad näevad head märki
Taanlased ostavad Rimilt kõik Balti ärid. Leedu jaeketid näevad, et laiemalt näitab taanlaste sisenemine siinsele turule ikkagi usku Balti regiooni. Äripäeva Leedu sõsarväljaanne Verslo žinios kirjutas, et Leedu poeketi Iki peadirektor Nijolė Kvietkauskaitė suhtub konkurendina muutusse väga positiivselt.
"Ma ei kahtle, et meie ja suure tõenäosusega ka teised tegijad reageerime muutustele aktiivselt, nii et turul on kindlasti segadus," ütles Kvietkauskaitė. "Naljaga pooleks ütlen, et kui Lidl Leedu turule tuli, siis meie osakaal ka kasvas, seega loodan, et uudsusefekt tuleb kasuks ka vanadele tegijatele," lisas Kvietkauskaitė.
Samas rõõmustab Iki juht selle tehingu üle ka muudel põhjustel: „On ülimalt hea meel näha, et Taani äri investeerib Balti regiooni. Praegust geopoliitilist konteksti arvestades on see Leedule ja kogu regioonile väga hea uudis – oleme usaldusväärne turg ja siia investeeritakse,“ ütles Kvietkauskaitė. Sama rõhutas ka Leedu Lidli peadirektor Maciejus Urbanski.
Rimi senise omaniku ICA peamine turg asub Rootsis, kus lisaks toidukaubandusele on kontsern seotud apteekide, panganduse, kindlustuse ja kinnisvaraga. ICA teatel keskenduvad nad edaspidi Rootsile, tahtmata laiendada oma välismaist tegevust, mistõttu oli Balti äride müük ootuspärane.
Rimi Balti äri koosneb kokku 314 kauplusest, lisaks on e-kaubanduse platvorm, laohooned ja jaotuskeskused koos ligikaudu 11 000 töötajaga.
Rimi uueks omanikuks saab Taani suurim jaekaubanduse kontsern Salling Group, kellele kuuluvad näiteks føtex, Bilka ja ka mänguasjade kett BR ning ligikaudu 1000 Netto poodi Saksamaal ja Poolas. Lisaks on Sallingi käes Taanis näiteks USA menuka kohvikuketi Starbucks frantsiisiõigused. Rimi Balti äride lisandumisega suureneb Salling Group 68 000 töötaja ja 2100 kaupluseni kuues riigis.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood

Eesti peaks kaaluma toiduainete käibemaksuerisusi