Ametiühingute ja autovedajate aasta tagasi
sõlmitud üldtöökokkulepe oli hoida rahu aasta jagu. Kokkulepitu on üle jõu
käivaks nii autoettevõtetele kui ka riigile ning ametiühing on lauda löönud
jälle streigiähvarduse, kirjutas Tanel Raig Äripäeva lisas Logistika.
Aasta tagasi tõusis meediastaariks transpordi- ja teetöötajate ametiühingu (ETTA) juht Peep Peterson. Tema esindas bussijuhtide võitlust tööandjatega, et ka bussijuht saaks riigi üldisest majandustõusust osa suureneva palga näol.
Detsembris saadigi kokkuleppele ja vahetult enne jõule plaanitud bussijuhtide streik jäi ära. Tunnustust kogus ka majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts, kes ilmus üldtöökokkuleppe allkirjastamisele ja lubas selle lisa neljas punktis parandada ühistranspordi korraldamist ja rahastamist. Tänavu sügisel selgus, et osapooled olid kokku leppinud asjades, mida täita ei suudeta.
ETTA ootas, kuni statistikaamet avaldas esimese poolaasta palgastatistika ja lähetas seejärel Autoettevõtete Liidule (AEL) kirja, milles andis teada järgmise aasta miinimumtunnitariifid transpordisektoris.
Ametiühingu arvutuste järgi saaksid bussijuhid ning remondi oskus-töölised järgmisel aastal palka 9616 krooni kuus. Autoettevõtete Liidu (AEL) tegevjuht Villem Tori tunnistab Eesti keskmise palga prognoosiga möödapanekut. "Meie prognoosi kohaselt oleks transpordisektori palga kasv 2009. aastal võinud olla 5-7%, kuid arvestades statistikaameti I ja II kvartali keskmise palga andmeid, kujuneks palga kasvuks 26%," möönab ta.
Ettevõtjad kaaluvad veomahtude vähendamist ja personali koondamist, et hoida kokku tegevuskulusid. Seetõttu saatiski AEL vastuseks ETTA teatatud palganumbritele, et läbirääkimisi ei alustata enne, kui riigikogu on vastu võtnud 2009. aasta eelarve ning selged on riiklike toetuste määrad ja maksupoliitika (kas tõstetakse näiteks kütuseaktsiisi) järgmiseks aastaks. "Ilmselt ei saa meie venitamisega nõustuda," ei ole aga ETTA juht Peep Peterson AELi pakutuga nõus.
Järgmise aasta palgaküsimustes on ta siiski kompromissivalmis. Ilmselt on ametiühinguski mõistetud, et statistika järgi paika pandud miinimumtariifid ei ole praeguses majandusolukorras reaalsed täita. "Majanduse olukord on muutunud ja valemi rakendamine käib tööandjatele tõenäoliselt üle jõu," ütleb Peterson ja lisab, et ETTA on teatanud valmisolekust palgaarvutusvalemid siiski üle vaadata. Ainult riigieelarve vastuvõtmist ei taha ETTA ära oodata.
Seotud lood
Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan
Partsi sõnul otsustavad maakonnad ise, kas maakondlike bussiliinide piletihindu
on vaja tõsta või mitte.
Eesti ja kogu Baltikumi suurim kasutatud autode jaemüüja AS Longo Group pakub kõigis kolmes Balti riigis võlakirju summas 10 miljonit eurot, mille aastane fikseeritud intressimäär on 10% ja tähtaeg kolm aastat. Võlakirjade märkimisperiood kestab kuni 25. novembrini ning on avatud nii jae- kui ka kutselistele investoritele.