Ameerika ning Eesti käivad vähemalt selle
väite järgi erinevat rada. Kui majandussurutises tarbivad ameeriklased uuringu
järgi rohkem alkoholi, siis eestlastel käib asi vastupidi.
Kuigi Tallinna börs on aasta algusest kukkunud üle 61% ning USA turud keskmiselt 38%, on statistiliselt aktsiaturgude kukkumine ning alkoholi müügi tõus olnud meil erinev kui USAs.
Alkoholitootjate Liidu juhatuse esimehe Janek Kalvi sõnul on kange alkoholi müük kukkunud aastaga tervelt 40%. "Negatiivse tagasilöögi on andud aktsiisi tõus, mis on väga järsk olnud ning mille reaalne mõju jõudis tarbijani koos majanduslangusega," kommenteeris Kalvi aripaev.ee-le. "Me oleme väga-väga murelikud, kui alkoholiaktsiis peaks veelgi tõusma, siis võib langus olla veelgi suurem."
Kalvi sõnul on alkoholi müügimahtude vähenemise põhjuseks lihtsalt inimeste ostuvõime vähenemine. "Üldine pessimism on turule imbunud ning inimeste tarbimisharjumused on muutunud," ütles Kalvi.
Kalvi sõnul läheb alkoholisektoril halvemini kui teistel majandussektoritel. Ka õlleturg on aastaga vähenenud 6%.
Sama ei saa öelda aga Ameerika alkoholituru kohta. Alates augustikuust on USA aktsiaturud kaotanud kolmandiku oma varadest. Rohkem kui 1,3 miljonit ameeriklast on kaotanud töö ning Ameerika valitsus on aidanud välja AIGi, Fannie Mae, Freddie Maci ning Citigroupi ning pumbanud veel umbes 8 triljonit krooni hapuks läinud varadesse.
Samal ajal tiritakse hedge fondidest välja rekordarv dollareid, USA autotööstus seisab kuristiku äärel ning töötus kasvab mühinal. Lisaks ujus päevavalgele ka lugupeetud fondijuhi Bernard Madoffi skandaal, mis tõi investoritele väidetavalt 50 miljardit dollarit kahjumeid.
Jah, see on kõik piisav, et jooma hakata. Ja numbrid USAst kinnitavad seda.
USAs on alkoholi müük tõusnud aastaga 2,4% augustikuust saadik, mil algasid suuremad probleemid finantssüsteemis, näitavad uuringuettevõtte Nielsen Co. andmed. Veinide tarbimine on tõusnud 4,5% ning õlu müüb 1,6% paremini kui aasta tagasi.
See ei peaks üllatuseks tulema, sest majanduslik olukord on stressitasemed lakke viinud ning äng ja emotsionaalne valu on toonud paljud inimesed pudelite juurde.
Nagu ka rämpstoit või antidepressant Prozac, tõstab alkohol ajus seratoniinitaset, mis aitab depressiooniga hakkama saada. See seletab ka, miks näiteks McDonald'sil on müüginumbrid majanduslanguses hoopis paranenud mitte vähenenud. Seratoniin on hormoon ajus, mis tõstab inimese enesetunnet. Kui hormoon ei saa piisavalt "kütet" või seda napib, tekib nälg ning rahuldamatus.
Õlle tarbimine on USAs tõusnud vähem kui kangete märjukeste müük. Selge see - kangem alkohol tõstab kiiremini ajus seratoniinitaset ning tarbija saab "laksu" kiiremini kätte. Viin ning viski müüb USAs eriti hästi, mõlemate tarbimine on tõusnud 5,5% ning 3,4%.
Ei saa kindlusega väita, et majanduslanguses tarbiksid inimesed rohkem alkoholi, kuid selge on see, et inimesed kulutavad USAs raha hetkel rohkem alkoholi peale kui varem ning see tõenäoliselt ei tulene sellest, et nad on lihtsalt peotujus.
Seotud lood
Rimi Eesti Foodsi hinnangul võib uuest
aastast Soomes kerkiv alkoholiaktsiisi tõus tuua Eestisse rohkem turiste.
Soome tõstab uuest aastast alkoholimaksu,
mis on hea sõnum Eesti alkoholitootjatele ja -müüjatele.
Dow Jones tööstuskeskmine ning S P 500
aktsiaindeks keeravad nina ülespoole eeloleval kvartalil, kui Valgesse Majja
astub uus president Barack Obama, kes tõenäoliselt toidab investorite usku,
prognoosib Cazenove Capitali strateeg Rboin Griffiths CNBCs.
USA presidendivalimiste tagajärjel võivad käesoleva aasta viimased kuud osutudaaktsiaturgudel investoritele muutlikuks. Freedom24 analüütikud hindavad, kuidas võiksKamala Harrise võit ja tema administratsiooni otsused puhta energia-, regulatiivsejärelevalve-, eluasemetoetuste- ja kanepitööstuse osas mõjutada aktsiaturge.
Enimloetud
5
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Hetkel kuum
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Tagasi Äripäeva esilehele