Me ei avalikusta andmeid kogu
tootenimekirja ulatuses, seetõttu võib jääda ekslikult selline mulje, nagu oleks
uuringus vähe ja suvaliselt valitud tooteid, rääkis TNS Emori projektijuht
Mari-Ann Bankier igapäevakaupade uuringust.
"Selverile võib tema arvamus jääda ja sõnasõda ei sooviks nendega alustada," kommenteeris Bankier Selveri avaldust, et Emori uuring igapäevakaupade hinnaseire kohta oli meelevaldne.
Ta selgitas, et nende uuring hõlmab 33 tooterühma, millest nad on uuringusse valinud praegu 56 toodet. "Me ei avalikusta andmeid kogu tootenimekirja ulatuses, seetõttu võib jääda ekslikult selline mulje, nagu oleks uuringus vähe ja suvaliselt valitud tooted. Kahjuks ei saa me kaardistada kogu hüpermarketi sortimenti ja kõigi kettide hitt-tooteid – peame piirduma mingi valikuga ning võrdlema eelkõige võrreldavaid tooteid."
"Paralleelselt on enamikus tooterühmades esindatud nii tuntud kaubamärkide tooted kui ka odavaimad tooted (nt Aura apelsinimahl ja odavaim apelsinimahl)," sõnas ta.
Bankier rääkis, et nii saavad nad võrrelda nii konkreetsete brändide hindu kui ka „odavaimaid tooteid“, mis võivad hõlmata ka kampaaniatooteid ja private label tooteid. „Odavaimaid tooted“ on paralleelselt tuntud kaubamärkidega toodud sisse nende tooterühmade puhul, kus tooted on homogeensed (kuivained, piim, puu-köögiviljad jne), samas näiteks kohvi ja õlle puhul on uuringus ainult konkreetsed kaubamärgid (valikul hinna roll väiksem, brändi roll suurem).
"Emori ostlejad valivad välja igal uuringuperioodil viie jaeketi konkreetsed poed, igas poes ostetakse kõik uuringus olevad tooted. Igast poest ostetakse samad tooted. Kui mõnes ketis ei ole kõik tooted müügil, jäätakse puuduvad tooted ostmata ning avaldatavas tabelis me neid hindu ei näita. Hinnad fikseeritakse ostutšeki alusel, seega kui müügisaalis on väljas üks hind ja kassast läheb toode läbi teise hinnaga, siis kirja läheb see hind, mis on kassatšekil," ütles projektijuht.
Ta lisas, et Emor arvutab välja ka iga keti kohta ostukorvi maksumuse (protsentuaalse erinevuse keskmisest ka avalikustame). "Ostukorvi arvutamisel arvestame statistikaameti pere-eelarve 2007. aasta uuringu tulemusi, kus on näha erinevate tooterühmade tarbitavad kogused. Arvestame neid proportsioone ostukorvi maksumuse arvutamisel (sagedamini ostetavad tooted omavad rohkem tähtsust kui harvemini tarbitavad tooted). Seega me ei liida lihtsalt kõiki toodete hindu kokku ja ei tõlgenda seda ostukorvina."
Bankier ütles, et eksitust, kus teiste kauplusteketi ostukorvis oli õllepudelite 4-pakid, Selveri puhul aga eraldi 4 pudelit, uuritakse, et selgitada, kelle viga see oli. "Kaldume arvama, et see oli Selveri kassa viga, kus toode sisestati valesti, kuna meie ostleja väidab kindlalt, et ostis 4-paki. Vea parandus see lõppsummat ei mõjutanud, kaupluste pingerida jäi samaks," lisas ta.
"Kuna oleme uuringut läbi viinud vaid kahel korral, siis ei ole vaatluse all olevate toodete ring veel lõplikult välja kujunenud – täiendame seda pidevalt, et oleks esindatud kõik olulisemad tooterühmad," ütles Bankier.
Seotud lood
Selveris on toidukorv keskmisest 9
protsenti kallim ning Säästumarketis ja Prismas keskmisest 4 protsenti odavam,
selgus TNS Emori tehtud uuringust.
Emori igapäevakaupade hinnaseire uuringus
kõige kallimaks ostukohaks osutunud Selveri hinnangul on uuringus kasutatud
hinnad mitme toote puhul omavahel võrreldamatud ning uuringus kasutatud
kaubavalik põhjendamatu.
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.