Paljude Eesti ettevõtjate maailm piirdub
turu suurusega 1,3 miljonit elanikku, millest saab omakorda alguse soov
olla "oma küla kõige kõvem mees".
Mängureeglid turul on muutunud. Mõned on uute reeglitega kohanenud, nemad näevad uusi võimalusi, mida varasem edust tulenev mugavus pimestas. Mõned aga ootavad ja loodavad, et turg tuleb tagasi. Nemad arvavad, et kui raske aja üle elavad, küll siis saavad taas hakkama. Muutused, mis meie ümber toimuvad, on tõenäoliselt suuremad kui paljud oma eluea jooksul näinud. Turg ei tule tagasi, sest turg on liikunud edasi. Muutustega aga kaasneb kasvamine.
Käisin koos Eesti transiidi delegatsiooniga visiidil Hiinas. Üks murranguline muutus võrreldes varasemate visiitidega oli visiidil osalenud eestlaste koostöö. Esimest korda oli delegatsioon ühise jõuna väljas ühe asja – Eesti eest! Hoolimata sellest, et ettevõtjad esindasid enda ärihuvisid, saadi selgelt aru, et koostöö on kindlam viis tulemuse saavutamiseks kui konkureerimine. Hiina oma tuhat korda suurema, 1,3miljardilise elanike arvuga on väljakutse, kus lihtsalt üksinda tegutsedes on väga raske, kui mitte võimatu, edu saavutada. Pannes seljad kokku ja saades jala lõpuks ukse vahele, võidavad kõik ja keegi ei jää ilma!
Ühtpidi on see koomiline, et eestlane peab minema selleks Hiinasse, et aru saada, et konkurendid pole mitte teised eestlased, vaid hoopis teised riigid, alternatiivsed transpordikoridorid – Saksamaa, Holland, Soome jne. Teisest küljest, parem õppida see teises keskkonnas selgeks, tulla tagasi ja rakendada seda suhetes teiste Eesti ettevõtetega ja seada endale koos hoopis suuremad sihid. Paraku rahuldub valdav osa meie ettevõtetest teadmisega, et nad on siin piirkonnas "tegijad". Keegi küll pole sellest piirkonnast mujal maailmas kuulnud, aga oma külas saab vähemalt kõhu kummi ajada.
Kui suur on sinu mäng? Paljude Eesti ettevõtjate maailm piirdub turu suurusega 1,3 miljonit elanikku. Sellest saab omakorda alguse soov olla "oma küla kõige kõvem mees". Konkureerida nii, et veri ninast väljas. Peaasi, et naabrile ära teha. Lüüa kas või hinnaga, et teine vähemalt kasumit ei teeniks. Teeme seda kõike turul, kus on vähem inimesi, kui mõnes keskmise suurusega maailmalinnas!
Iga ettevõtja võiks püstitada endale kõigepealt küsimuse – kui suurt mängu soovin mängida? On see Eesti? Baltimaad? Euroopa? Maailm? Oleme harjunud mõtlema väikeselt, kuna oleme üles kasvanud väikeses riigis. Keskkond mõjutab paratamatult meie konteksti, kuid me ei pea jääma selle ohvriks. Üks viis, kuidas suuremat mängu mängida, on teha seda koos, selle asemel et konkureerida. Võtame oma valdkonna ettevõtted kokku ja lähme mängime koos suuremat mängu. Kusagil, kus on suurem turg!
Teame spordist, et tiimina on võimalik suuremat edu saavutada kui individuaalselt. Sama kehtib ka äris. Kahjuks kippus see headel aegadel ununema. Ärikeskkond on aga kardinaalselt muutunud, vanad reeglid enam ei kehti. Konkureerimine ja ellujäämisvajadusest tingitud äristrateegia viib hindade järsu languseni, mis pidurdab majanduse kasvu aastateks. Koostöö seevastu viib väärtuse lisamiseni ja efektiivsuse kasvuni.
Ilmselt jääme veel pikkadeks aastateks Maarjamaal üksteisele jalga taha panema, aga võib-olla peaksime hoopis koos korraks "linnas" ära käima? Vaatama, mida seal inimesed teevad ja kuidas mõtlevad. Äkki on seal midagi põnevamat kui meile omaks saanud kodused tänavakaklused. Tõenäoliselt pole nad seal linnas meie külast kunagi kuulnud. Võib-olla aga saame oma küla poistega koos linnas midagi suurt korda saata.
Seotud lood
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.