Juhtunu kohta vahendas auto24.ee portaalis oma muljeid 1995. aastal arvele võetud sõiduauto omanik ning teinegi foorumikülastaja avastas pärast oma nelja sõiduki andmete kontrollimist, et maanteeameti liiklusregistri uues infosüsteemis ARIS2 neid enam ei eksisteeri.
Maanteeameti avalike ja välissuhete osakonna peaspetsialist Timo Vijar ütles, et probleemist ollakse teadlik, ning möönis, et sõidukid, millele pole tehtud registritoiminguid pärast 1999. aasta 23. novembrit, võivad tõesti olla registrist puudu. "Nende sõidukite andmed olid puudulikud ka enne uue infosüsteemi rakendumist," põhjendas Vijar andmete kadu.
Juba eelmises andmebaasis puudulike andmetega hingekirjas olnud autod 19. aprillil käivitunud uude infosüsteemi paraku ei jõudnud. Vijari sõnul on selliste sõidukite osa liiklusregistris väike - alla 1%.
Tehnoülevaatusele nende autodega aga ei pääse. Maanteeameti koostööpartnerid on saanud vastavad instruktsioonid, kuidas käituda, kui korrastamata andmetega sõiduk esitatakse tehnoülevaatuspunktile või mõne muu teenuse osutajale.
"Kui sõiduki või sõiduki omanike andmed on puudulikud, siis ei saa neile enne andmete korrastamist teha ülevaatust ja liikluskindlustust ning nende sõidukite omanikke palutakse pöörduda liiklusregistri büroodesse andmete täpsustamiseks," ütles Vijar.
Uus täpsustatud andmetega registreerimistunnistus väljastatakse ainult andmete täpsustamisel tasuta. Kui sõiduki omanik soovib aga andmetes midagi muuta, näiteks lisada kasutajaid või muuta sõiduki värvust, tuleb tal tasuda 300kroonine riigilõiv registriandmete muudatuse eest.
Auto24.ee foorumis nõuandja rollis olev ning Laki tänava tehnoülevaatuse juhataja ametit pidav Mait Millert, kes ühte "taastatud" registritunnistust nägi, avaldas imestust selle üle, et auto registreerimise päevaks oli märgitud kuupäev, mil uus tunnistus välja anti, kuigi auto mõõdab Eesti teedel kilomeetreid juba 15 aastat. Vijar kinnitas, et kohe pärast seda, kui infosüsteemi mooduli parandustöödega valmis ollakse, vahetab liiklusregistri büroo registreerimistunnistuse ümber ning taastatakse õige kuupäev, seda juba riigilõivuvabalt.
Kolm nädalat tagasi võttis ARK kasutusse uue infosüsteemi ARIS2. Foorumis kirjeldatud probleem "kadunud" sõidukist aga ARIS2 ei puuduta, sest puuduvad andmed oleks kliendilt tulnud küsida ka siis, kui kasutusel oleks veel eelmine infosüsteem.
See, et digiretseptist mastaapsem IT-süsteem on juba kolm nädalat ilma märkimisväärsete tagasilöökideta kasutusele võetud, võiks eestlastele usu IT-sektorisse tagasi anda. Seda näitab ka ARKi tehingute statistika, et infosüsteemi vahetus pole nende tööd pidurdanud. Loomulikult on olnud väiksemaid seadistusi ja parandusi, kuid see on tööprotsessi normaalne osa.
Seotud lood
ABB Balti riikide ärijuht Jukka Patrikainen on seda meelt, et 1990ndatel Eestisse tulnud allhanketööd andsid siinsetele tööstusettevõtetele hea stardiplatvormi. Tänu tugeva tööstusriigi mainele saab ABB Eestis peagi alustada ka ülisuurte mootorite tootmist.