Jaemüüja Hennes & Mauritz mainimine nooremapoolsete naisterahvaste seltskonnas tekitab tavaliselt kiiresti elevuse - tegemist on ettevõttega, mis toodab suhteliselt odavat, aga sellegipoolest ilusat kaupa ning mis vähe reisivate šoppajate käeulatusest vähemalt esialgu välja jääb.
Ka investorid jälgivad ettevõtte tegemisi väga teraselt ning pärast eilehommikust tulemuste avaldamist müüsid aktsia poole tunniga umbes 6protsendilisse miinusesse. Brutaalne, kuigi võib-olla just soodsam ostukoht julgemale investorile. Mis siis juhtus?
H&M suutis käibe poolest analüütikute seatud 26,7miljardilisest latist suhteliselt puhtalt üle hüpata - aastataguse fiskaalse kolmanda kvartaliga võrreldes oli tegemist 14,2protsendilise kasvuga. Igati hea tulemus.
Aga just kasum oli see, mis aktsionäre pahandas. Eelmise aasta sama kvartaliga võrreldes 8 protsenti kasvanud müügi- ja administratiivkulud ei jätnud ilmselt pisut närvilisemaid investoreid just külmaks, kuigi kulude suhe käibesse vähenes. Seetõttu ei ulatunud puhaskasum oodatud 4,5 miljardi Rootsi kroonini, kuigi aastatagusest on lõppenud kvartali teenistus 22,6 protsenti suurem.
Hirmsaks mureks siiski minu arvates põhjust pole - rõivaste jaekett on juba mitu aastat jõuliselt laienenud ja avanud uusi poode. Lisaks ei olnud tegemist kvartaliga, mis aastases arvestuses suurima panuse annaks, pigem on kolmandast traditsiooniliselt olnud paremad nii kevadine teine kui ka praegu jooksev neljas kvartal. Ehk siis perioodid, kus valmistutakse soojaks suveks ja külmaks talveks. Selle demonstreerimiseks on septembrikuine müük kuni 27. kuupäevani H&Mi aruande põhjal kasvanud kohalikes valuutades aastatagusega võrreldes juba 15 protsenti. Samuti tuli ettevõte septembris välja online-poega Suurbritannias, mis viib internetipoe- ja kataloogiteenuseid nautivate riikide arvu kaheksani.
Asjaolu, mis investoreid nii hirmsasti vihastab, on just seesama, mis ostjad õnnelikuks teeb - rõivaste soodsad hinnad. Ajal, mil teised suured jaeketid oma rõivastel rippuvaid hinnasilte suuremate vastu vahetasid, tõmbas H&M neid pigem alla ning saatis sellega enda poe ustest välja konkurentidest ilmselt suuremal arvul punnis ostukottidega rõõmsaid šoppajaid. Muidugi aitas see ületada käibeootusi, aga jättis kasumirea selle võrra kõhnemaks. Pikaajaliselt loodab jaemüüja just sellega kindlustada tugeva turupositsiooni.
Käimasoleval, neljandal kvartalil lubab H&Mi juht Karl-Johan Persson laienemise jätkumist, kuigi mitte esialgu arvestatud määral. Lõuna-Euroopa ebakindla majandusolustiku tõttu jääb uute müügikohtade arvuks plaanitud 240 asemel tõenäoliselt 220.
Kui vähegi loota kliendilojaalsusele, võiks eeldada, et kui H&M ühel päeval otsustab siiski hindu tõsta, ei jookse ostlejatekambad otse konkurentide juurde, kuigi ülemäära kindel ei või selles ilmselt olla. Arvestades, et ettevõte toob järjepidevalt turule ka piiratud mahus eksklusiivsemaid kollektsioone, mis valmistatud koostöös maailma kuulsamate disaineritega (uusim kollektsioon tuleb turule 23. novembril) ning tegeleb jõulise laienemisega, võiksid investorid kokkuvõttes tema üle siiski uhked olla.
Seotud lood
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.
Enimloetud
5
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Hetkel kuum
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Tagasi Äripäeva esilehele