Sel aastal on Hansa Medical riigihangete registri andmetel osalenud 20 hankel ja võitnud neist 80%, kirjutas Äripäeva väljaanne Meditsiiniuudised. Kahel eelnenud aastal õnnestus ettevõttel võita kolmveerand hangetest.
"Sellise edu puhul peab sees olema tõsine patoloogia," leidis erakliiniku Medicum juhatuse liige Jaanus Vool, kes ise aastate eest Apex Medicuse kaudu aktiivselt seadmemüügiga tegeles, kuid nüüd asja kõrvalt jälgib.
Hansa Medicali veab abielupaar Siiri Võlu-Tiganik ja Valeri Tiganik, kes on mõlemad õppinud arstiks. Siiri Võlu-Tiganik juhib igapäevast tööd. Valeri Tiganik, kellele kuulub enamusosalus, on ühtlasi tippradioloog TÜ Kliinikumis, tema firma juhtimises ei osale.
Eestis on Hansa Medical juhtival kohal eelkõige radioloogiaaparatuuri müügiga. Ta esindab üht maailma mainekamat tootjat, USA börsifirmat General Electricut (GE), kes müüb tooteid GE Healthcare'i kaubamärgi all.
Radioloogiavaldkonna kroonijuveele, kompuutertomograafe ja magnetresonantstomograafe, on riigihangete registri järgi viimase 3,5 aasta jooksul ostetud Eestis kumbagi kolm aparaati.
"Kõik me suudame konkureerida. Küsimus on optimaalse seadme müümises," sõnas Vool. "Siin peavad olema taustamõjurid, näiteks mingid hüved, ka reisid," sõnas ta. Kuna GE on USA ettevõte, viib Hansa Medical Voolu sõnul arste üle suure lombi.
Hansa Medicali juht Siiri Võlu-Tiganik arstide sõidutamist ei eita. Tema sõnul tutvustavad nad väljaspool Eestit seadmeid, mille kohaletoomine Eestisse ei ole võimalik.
Hangete detailidesse süüvides selgub, et vaid veerandil Hansa Medicali tänavu võidetud hangetest oli mitu pakkujat, enamasti osaleski vaid tema. Seda hoolimata asjaolust, et seitsmel juhul osteti seadmeid, mida pakub Eestis mitu ettevõtet.
Lõviosa mitme pakkujaga hankest oli tehtud radioloogilise aparatuuri ostmiseks. Neist enamikku iseloomustas üks käekiri - Hansa Medicalist odavamad pakkumised tunnistati haiglates hanke tehnilistele tingimustele mittevastavaks, kallimad pakkumised tunnistati küll vastavaks, kuid need kaotasid hinna pärast. Säärane muster ilmnes ka eelnenud kahe aasta hangete juures.
Selle aasta nelja pakkumise puhul, kus osales mitu firmat, on Hansa Medical olnud ühel juhul kõige odavam, ühel juhul kõige kallim ja kahel juhul keskel. Võit tuli kõigi nelja puhul.
Võlu-Tiganiku sõnul näitab võitude suur osakaal nende võimekust hinnata oma potentsiaali ja oskust teha õigeid otsuseid.
Eksperdid kahtlustavad aga suunatud hankeid. Enamik neist soovib jääda anonüümseks. "Pakkumisi teeb Hansa Medical ainsana juhtumitel, kus kogu hankedokument on kirjutatud kokku tema pakutavate seadmete põhjal teisi pakkujaid välistades," avaldas ainsana nime all rääkiv Vool.
Võlu-Tiganik eitas oma ettevõtte soositust. "Järelikult ei vastanud odavamad pakkumised tehniliselt või muul põhjusel hankija esitatud tingimustele," ütles ta.
Paar omapärase käekirjaga hanget on seotud Põhja-Eesti Regionaalhaigla (PERH) aasta eest avatud moodsa X-korpuse sisustamisega.
Sinna müüs Hansa Medical tippklassi kuuluvad röntgeniaparaadid: kompuutertomograafi ja magnetresonantstomograafi maksumusega vastavalt 24,5 ja 42,5 miljonit krooni. Nende hangete suunatust kahtlustavad peale Medcumi juhatuse liikme Jaanus Voolu mitu meditsiiniseadmete eksperti.
Otsustavaks sai nende väitel lisapunktide kogumine seadme funktsionaalsete omaduste eest, millest enamik olid kliinilisest seisukohast väidetavalt väheolulised.
Hanke üldistele tingimustele vastas küll kolm pakkujat, valem oli aga selline, et enim lisapunkte sai Hansa Medical.
Kaotatud punktisumma tasategemiseks oleksid teised ettevõtted pidanud tulema hinnas alla rohkem kui võimalik, rääkis üks anonüümne allikas.
Põhja-Eesti Regionaalhaigla lükkab tagasi väited, nagu oleks aastal 2009 hangitud kompuutertomograaf ja magnetresonantstomograaf ostetud soetatavate seadmete tarbimisväärtuse ja hinna suhet arvestamata.
Teatavasti on ühe ja sama tooterühma seadmed tehniliste lahenduste ja funktsionaalsete omaduste poolest erinevad. Seetõttu on tavaks, et seadme omaduste kirjeldamisel esitatakse hankedokumendis baasosa kirjeldus ja lisaks täiendavate funktsionaalsete omaduste loetelu. Nende olemasolu või puudumist saavad pakkujad hüvitada seadme hinnaga.
Seotud lood
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.
Enimloetud
5
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Hetkel kuum
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Tagasi Äripäeva esilehele