Oktoobris sõlmis AS Magnum kontserni kuuluv Magnum Medical Finland OY globaalse ravimitootja GlaxoSmithKline (GSK) Soome firmaga distributsioonilepingu.
Magnum hakkab GSK tooteid müüma tuleval aastal. GSK asub Soome ravimiturul neljandal positsioonil omades umbes 6% turust. GSK toodete oodatav müügikäive järgmisel aastal on netohindades 85 miljonit eurot ehk 1,3 miljardit krooni, kirjutab Meditsiiniuudised.
„GSK loobus Tamro teenustest ning usaldab oma toodete müügi Magnumile. See on fundamentaalne muutus seni kahe suveräänse tegijaga Soome ravimite hulgimüügi turu jaoks,“ ütles Magnumi juhatuse esimees Leon Jankelevitsh.
Magnum tahab kolmandikku Soome turust
Magnum sõlmis soomes esimese tõsiseltvõetava ravimitootjaga distributsioonilepingu 2008. aastal, mille tulemusel hakkas firma müüma Fresenius Medical Care tooteid, kes loobus Oriola teenustest.
Fresenius Medical Care turuosa Soomes ei ole märkimisväärne. 2009.aasta Magnumi käibeks Soomes oli umbes 11 miljonit Eurot, selle aasta käibeks saab umbes 13 miljonit Eurot.
Eelmise aasta lõpus ja selle aasta alguses jaotas Magnum Soomes kolmandiku kõikidest seagripi vaktsiinidest ehk sisuliselt saadi tunnistus, et neid käsitletakse riigi poolt samaväärse tegijana koos Tamro ja Oriolaga.
Magnumi eesmärk on saavutada kolmandiku turust lähima 5 aasta jooksul.
Soomes valitseb ühe kanali süsteem
Soome ravimite jaotamise turg on ehitatud üles oluliselt teisiti kui Eestis ja teistes Balti riikides. Soomes määrab ravimitootja oma toodete hulgimüüjaks vaid ühe hulgimüüja ning kõik apteegid, mida on kokku umbes 800 ja haiglad saavad neid tooteid osta vaid sellelt hulgimüüjalt. Seda nimetatakse "ühe kanali süsteemiks".
Eestis ja Baltikumis ning paljudes Euroopa riikides valitseb aga oluliselt tihedama konkurentsiga "mitme kanali süsteem", mille järgi võivad apteegid valida, millise hulgimüüja teenust kasutada kuna konkreetne ravim on üldjuhul kättesaadav kõikide laia valikut pakkuvate hulgimüüjate käest.
Nii ongi ajalooliselt kujunenud Soome ravimite hulgimüügiturul oligopoolne olukord, kus lõviosa turust on jagatud kahe suurfirma vahel. Nendeks on peakontoriga Saksamaal asuvasse Phoenix kontserni kuuluv Tamro (turuosaga umbes 52%) ning Soome väärtpaberiturul noteeritud Oriola (turuosa umbes 47%) vahel.
Ühte osa ravimitootjatest teenindab Tamro ja teist osa Oriola ning omavahel nad müükide pärast apteekidesse ja haiglatesse ei võistle. Soome konkurentsiamet on korduvalt analüüsinud sellist turuolukorda ning pidanud seda efektiivseks ja põhjendatuks.
Soome ravimituru maht hulgihindades on umbes 2 miljardit Eurot (üle 30 miljardi krooni) aastas. Võrdluseks, et Eesti ravimituru maht on umbes 3 miljardit krooni aastas.
Tamro konserni kommunikatsioonijuhi Terhi Kivineni sõnul pidevalt laiendab ettevõte pidevalt äritegevust eri turgudel. „Näiteks arendades jaotuskeskusi ja uut farmatseutilist kättetoimetamisteenust,“ kommenteeris Kivinen.
Praegu Tamro uutele turgudele siseneda ei plaani.
Kivineni sõnul peamine erinevus Eesti ja Soome farmaatsiatööstuse turgudel on „ühe kanali jaotussüsteem“ Soomes ja „mitme kanali süsteemi“ Eestis. „Samuti on võimalik Eestis tegutseda hulgimüüjatena ka apteekides, mida Soomes ei ole võimalik teha,“ lausus Kivinen.
Autor: Violetta Riidas, Katariina Krjutškova
Seotud lood
ASi Magnum juht Leon Jankelevitshi kinnitas, et MMH Asset Management liitus ASiga Magnum, et korrastada grupi struktuuri.
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.