Mullu astus seadusandja pika sammu lubamatu otsemüügi ehk spämmi keelamiseks elektroonilise side seaduse sellekohase täpsustuse kaudu. Regulatsiooni alt jäid välja aga telefonikõned. Seega on iroonilisel kombel inimest just kõige vahetumalt ja isiklikumalt tabada võiv telefonispämm ehk soovimatute telefonikõnede tegemine mingi teenuse või kauba pakkumiseks õiguspärane tegevus.
Mida selle taustal peaks silmas pidama? Esiteks, telefoninumbri avalikustamisel peab tarbija arvestama, et see võib sattuda määratlemata ringi isikute kasutusse. Vaatamata sellele, et kliendi eesmärk numbriinfodele oma andmete avaldamisel on see, et temaga oleks võimalik vajadusel asja pärast ühendust võtta, tuleb arvestada ka pahupoolega ehk soovimatute pakkumiste saamisega telefoni teel. Andmekaitse inspektsiooni seisukoht on, et kuna isik on ise avalikustanud oma andmed, siis need ei ole enam riigi poolt vaadatuna kaitsmisväärsed. Kui keegi soovib kaitset, siis peab ise olema aktiivne ja nõudma igalt isikult, kes talle telefoni teel teenust või kaupa pakub, andmete kasutamise lõpetamist.
Andmebaasid on äri. Teiseks tuleb klientidel arvestada sellega et numbriinfokataloogide andmete põhjal uute ja täpsemate andmebaaside loomisest on saanud omaette äri. Põhimõtteliselt võib igaüks osta mis tahes talle sobilike kriteeriumide alusel moodustatud teatud hulga telefoninumbreid ja siis hakata neile müügikõnesid tegema.
Kolmandaks võiksid sideettevõtjad kaaluda kliendiandmete kaitset puudutavate protseduuride muutmist. Tegelikult pole operaatoritel kohustust edastada klientide andmeid numbriinfoteenuse pakkujatele, isegi siis mitte, kui klient on lubanud andmeid edastada.
Telefonispämm tõusuteel. Kokkuvõtvalt võib prognoosida, et kuna elektroonilise spämmi saatmisele on pandud piirid, inimeste poolt avalikustatud numbritega tehakse äri ja telefonikõne sidekulud pidevalt vähenevad, hakkab telefonispämm aina rohkem levima.
Selle vastu võitlemiseks saavad inimesed keelata numbriinfoteenuse pakkujatel oma andmete avaldamise ning hoolikamalt läbi mõelda, millises mahus numbriinfot avaldada enda kohta, sh avalikes registrites, mis on samaväärne telefonispämmija allikas kui numbriinfokataloogid.
Ja seadusandja võiks veel kord järele mõelda, miks peavad inimesed taluma telefo-nispämmi ehk mille poolest on telefonispämm "parem" kui keelatud e-postispämm.
Seotud lood
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.