Mullu suvel sattus logistikateenuste pakkuja Nordnet Eesti raskustesse oma kohustuste täitmisega. Ettevõtte allakäigule andis hoogu koostöö lõppemine suurkliendi Havi Logistics OÜga (Rimi). Ehkki suurklient Rimi asendus suuremahulise Maxima keti lepinguga, ei realiseerinud mahud kokkulepitud plaanide järgi. Raskuste tekkimise süüd võib leida ka koostöö lõppemisest Eesti suurima veofirmaga Est-Trans Kaubaveod, kes otsustas Nordnetist lahkudes asuda ise konkurendina jahelaoteenuseid pakkuma.
Harju maakohus kinnitas Nordnet Eesti saneerimiskava tänavu märtsis. Saneerimiskava kohaselt ei kavatse Nordnet Eesti oma võlausaldajate nõudeid ümber kujundada, vaid pikendab kohustuste täitmise tähtaega või asendab võlausaldajate nõuded juriidilise isiku osaga. Teisisõnu teeb ettevõte ettepaneku klientidele ja võlausaldajatele hakata ettevõtte osanikuks, millega ka kolm võlausaldajat on kohtumääruse kohaselt nõustunud.
Swedbank pole nõus laopidaja saneerimisskeemiga. Praeguseks on Nordnet Eesti oma tegevuse lõpetanud. Selle asemele on asutatud osaühing Nordnet. Sellise saneerimiskavaga ei olnud aga nõus Swedbank. Panga esindaja sõnul on nad vaidlustanud Nordnet Eesti saneerimiskava, kuna pakutud saneerimislahendus halvendab panga antud laenu tagatiste positsiooni. Swedbanki hinnangul on saneerimiskavas ette nähtud Nordneti ettevõtte võõrandamine uuele äriühingule, ilma et vastava äriühingu osaluseks seataks pant finantstagatisena Swedbanki kasuks. See kahjustab seadusevastaselt panga huve, leiab pank ning arvab, et Nordnet Eesti saneerimine on üldse ebatõenäoline. Laenulepingute alusel nõuab Swedbank võlausaldajana tagasi ettevõttelt üle 6,7 miljoni euro, millele lisanduvad veel intressid ning viivised, mis ulatuvad ligikaudu 260 000 euroni.
Kohus aga Swedbankiga ei nõustunud ning jättis saneerimiskava kinnitamisel panga märkused arvestamata. Seetõttu kinnitati saneerimiskava, mille täitmise tähtaeg on kohtumääruse kohaselt kuus aastat.
Nordneti saneerimiskava järvelevalvet tegeval saneerimisnõustajal OÜ Rimess vandeaudiitoril Artur Suitsul tuleb protsessi kohta esimene aruanne esitada 13. oktoobriks. Saneerimise käekäiku keeldus Suitsu kommenteerimast.
Nordnet: meil läheb hästi. Nordnet OÜ turundusjuht Erlend Sild aga kinnitas Äripäevale, et ettevõte on hea tervise juures ning viib saneerimise edukalt lõpuni, seejuures täites kõiki kohustusi.
Turundusjuhi sõnul on vaatamata eelmisel aastal toimunud majandussurutisele ja käibe vähenemisele Nordnet reageerinud kiiresti ja algatanud ettevõttes ulatuslikud ümberstruktureerimised.
Ajakirjaniku püstitatud väidetega, justkui võiks Nordnet Eesti läbielamistes tagantjärele põhjusteks pidada firma omanikeringis toimunud muudatusi, suurkliendi Rimi lahkumist ning ka partneri Est-Trans Kaubaveod hoopis konkurentsipositsioonile asumist, turundusjuht ei nõustunud. "Omanike vahetuses toimunud muudatus suurendas kindlasti ettevõtte võimalusi oma arenguid paremini juhtida ning viia ellu organisatsiooni ja teiste asjaosaliste vajadusi arvestav strateegia," ütles Sild. Ta lisas, et Est- Trans Kaubavedude tekitatud konkurentsiolukord on Nordneti jaoks igati tervitatav, see innustab erinevaid osapooli oma teenuse kvaliteeti jätkuvalt panustama ning võitjaks pooleks on siin kindlasti tarbija.
"Ka Rimi otsus avada oma logistikakeskus oleks olnud kindlasti Nordnetile suur kaotus tulemustes, kui ettevõte poleks olnud selleks valmis. Praktiliselt toimus vaid ühe suurkliendi kesklao teenindamise vahetus teise kliendi vastu - praegusel ajal teenindame Maxima jahe- ning külmtoodete keskladu," sõnas Sild.
Küsimusele, milleks oli vaja Nordnet Eesti kogu tegevus üle kanda uude osaühingusse, vastas Sild, et osaühingu asutamine oli ette nähtud saneerimiskavaga. "Saneerimisseadus näeb ette ühe nõude ümberkujundamise võimalusena asendada nõue juriidilise isiku osaga ning see oli üks meie ettevõtet abistavaid vahendeid. Nordnet OÜ-le läksid üle Nordnet Eesti ASi lepingud, õigused ja ka kohustused. Kõigil võlausaldajatel oli täielik vabadus otsustada, kas soovivad saada ettevõtte omanikuks või saada oma nõudele rahuldust pikema aja jooksul," selgitas turundusjuht.
Kohtult kinnitus olemas. Turundusjuht lisas, et praeguseks on saneerimiskava võlausaldajate poolt vastu võetud ning kinnitatud lõplikult kohtu poolt. "Meil on hea meel, et meie ettevõttel on õnnestunud ühena vähestest saada kinnitatud ja toimiv saneerimiskava ning oleme veendunud, et kui me just esimesena seda ei saavuta, siis ühena esimestest, kes viivad saneerimiskava ka edukalt ellu," lausus ta.
Uurides, kas ettevõte on kõiki asjaolusid arvestades maksevõimeline, ütles Sild, et asutatud osaühingul Nordnet puuduvad praegusel ajal võlgnevused ning rahavood on viimastel kuudel olnud positiivsed.
"See annab meile võimaluse järgida edukalt saneerimiskava ning likvideerida selle raames ka varasemast ajast jäänud kohustused. Jah, meil tõesti tekkis makseraskuste risk, kuid küsimused olid ajutist laadi ning saime saneerimismenetluse abiga võlausaldajatega kenasti kokku lepitud, vastavate lubaduste täitmisega pole probleeme," rääkis logistikafirma turundusjuht.
Praeguseks Nordnet Eestist lahkunud endine juhatuse liige Kalev Ventsli leiab, et makseraskustesse sattunud logistikafirma asemel uue osaühingu Nordnet asutamine ning tegevuse jätkamine selle all on juriidiliselt korrektne.
Fazer Eesti ASi logistikajuhina töötav Venstli ütles, et on teadlik Nordnetis toimuvast saneerimisprotsessist.
Uurides, kas Fazeril kui Nordnet Eesti kliendil on tekkinud logistikafirmaga probleeme ning kas vastab tõele, et ettevõte on loonud tütarettevõtte ning tegevuse sellesse üle viinud, ütles Ventsli, et tema koostöös mingeid probleeme ei näe.
Asjaolu, et ettevõte esitab klientidele tütarettevõtte Nordnet OÜ nimel arveid, kommenteeris Ventsli, et juriidiliselt on see korrektne.
Pikemaid kommentaare Nordnet Eesti teemal keeldus Ventsli andmast öeldes, et ei tööta selles ettevõttes juba pikemat aega ega ole kursis ettevõtte siseeluga.
Seotud lood
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.