OÜ Realister projektijuht ja juhatuse liige Eve Raag ütleb, et mõte luua oma õpilasfirma tuli ettevõtte omanikul Sten Saarel ja tema kolmel sõbral omal ajal Tallinna 21. Keskkoolis 11. klassi majandusõpetuse tunnis, kui teemaks olid õpilasfirmad.
"Üheskoos pöördusid nad Epp Vodja poole, kes on praegu Junior Achievement Eesti tegevdirektor," meenutab Raag. "Kohe poistel toote või teenuse jaoks mõtteid ei olnud, kuid vestluse lõpus andis Epp neile õpilasfirma registreerimisavalduse ja soovitas minna ajurünnakut tegema."
Kahe nädala pärast olid nad taas ukse taga, aga sel korral juba ideega - toota vihikuid, mille sisekaantele paigutatakse kasulik materjal ja valemid. Nõnda sündiski valemivihik ja sellega koos õpilasfirma 4Poega.
Teekond eduka ettevõtteni polnud siiski valutu ega tasane.
"Alguses tuli kõigil uurida, mida üldse kujutab endast firma loomine, ning seejärel kaaluti äriidee elluviimiseks mitmesuguseid võimalusi," rääkis Raag. "Selle kõige juures tuli loomulikult arvestada ka ebaõnnestumisega ning hoolega silmas pidada kapitali ja ressursse."
Ta on seda meelt, et tänapäeval on alustajatel kindlasti lihtsam, sest leidub palju neid, kelle kogemustest õppida.
Algkapitali leida oli kõige raskem. Osaühingut luues osutus kõige raskemaks algkapitali saamine.
"Nüüdsete firmaloojate jaoks on ka see mure lahenduse leidnud, kuna osakapitali kohese sissemakse nõuet enam ei ole," nendib Raag. "Praeguseks on ettevõttel välja kujunenud kindel tegevusplaan, kuid igal aastal valmistab muret see, kuidas hoida end kursis haridusmaastikul toimuvaga," lisab ta.
Koolielus on kiiresti palju muutusi toimunud ning ka õpilaste soovid ja huvid pole samad, mis mõni aasta tagasi, kui ettevõtjad ise veel keskkoolis käisid. Sellepärast peavad nad oluliseks igal õppeaastal õpilastelt tagasisidet saada.
"Ükski vihik ei valmi eelneva uurimistööta," kinnitab Raag. "Meil on veebipõhised lahendused õpilastelt arvamuse küsimiseks, tähtis on ka otsene kontakt. Selleks külastame erinevaid koole üle Eesti ning vestleme õpetajate ja õpilastega, et välja selgitada, milliseid õppevahendeid õpilased poest leida loodavad," selgitab ta.
Vihik, mis aitab tudengil säästa. Õpilasfirma õnnestumise taga on Raagi arvates suuresti see, et lähtuti sihtrühmast, keda tunti hästi - koolinoored.
"Noortel tasubki noortele toota," on Raag veendunud. "Praegugi, kui enamik meie meeskonnast on tudengid, on üks meie tooteid tudengivihikud, mida jagame tasuta üle Eesti kõigis ülikoolides."
Need vihikud on Raagi sõnul kiiresti populaarseks saanud, sest kontseptsioon on lihtne. Tudengitel on niigi suured kulutused ja väiksed toetused, vähemalt vihikute pärast ei peaks nad nüüd enam muret tundma.
Seetõttu jagataksegi vihikuid ülikoolides igal õppeaastal kolm korda - kui üks vihik hakkab täis saama, on uus vihik juba valmis ja tudengi kätte jõudnud.
Ettevõtte töötajate arv on aastate jooksul kõikunud 5-15 inimese vahel. "Praegu on meil üsna pisike, kuid tugev meeskond," nendib Raag. "Me kõik toimetame ühise eesmärgi nimel -teha 2015. aastaks valemivihikud tuntuks üle Euroopa."
Sihikul eelkõige Ida-Euroopa riigid. Tootevalikut on Realisteril plaanis laiendada ning seda tehakse lähtuvalt sellest, mida õpilastel vaja läheb.
"Kui õpilasfirma alustas vaid füüsika- ja matemaatikavihikutega, siis nüüdseks on meil Eestis tootevalikus tervelt kümne erineva aine vihikud, mis on mõeldud põhi- ja keskkooliõpilastele, kolme erineva aine valemivihikud algklassidele ning tasuta jagatavad ZeBlox-nimelised tudengivihikud," loetleb Raag.
Realisteri vihikuid müüakse Lätis ja Leedus ning tänavu jõudsid need ka Soome ja Poola. "Selle üle oleme väga õnnelikud, sest uute sihtkohtade vallutamine on meie eesmärk olnud algusest peale," tunnistab Raag.
Ta lisab, et loogiline on vaadata edasi Ida-Euroopa riikide turgude poole, samas on juba kontakte loodud nii Saksamaal kui ka Hollandis.
SA Innove on OÜga Realister koostööd teinud viis aastat. Alguses seisnes meie koostöö reklaami ostmises, kuid ajapikku hakkasime mõlemad mõistma, et nii nemad kui ka meie ehk siis karjääriteenuste bränd Rajaleidja töötame ühe asja nimel - et noored saaks asja- ja ajakohast haridusinfot.
Eelnev kulmineeruski selle õppeaasta vihikutega, kus igaühes on sees Rajaleidja karjääriinfonurk, mis aitab noorele selgitada, miks tal näiteks matemaatikat või keemiat vaja õppida on ja millistes ametites neid aineid tulevikus vaja läheb.
Realisteri edu saladus on see, et nad on ise noored ning mõistavad oma sihtgruppi, teavad nende vajadusi ja ootusi. Vihikud on väga atraktiivselt ja uuenduslikult kujundatud ning täis asjalikku materjali, mitte niisama müra.
Samas on Realisteri eestvedajad täiskasvanulikult professionaalsed - see, kuidas nad oma koostööpartneritega suhelda ja neil õigeid nuppe vajutada oskavad, on märkimisväärne. Nad on alati võimelised leidma mõlemale poolele sobiva koostöövariandi. Usun, et võtmesõna ongi usaldusväärne partnerlussuhe.
Samuti mõistavad nad äri- ja mittetulundussektori toimimismehhanisme, nii nende erinevusi kui ka koostöövõimalusi. Näiteks võib tuua asjaolu, et reklaamid, mängud jms on vihikutes haridusliku sisuga.
Tore on ka see, et nad oskavad noortelt ja partneritelt tagasidet küsida ning viivad parandusettepanekute põhjal sisse uuendusi.
Ühe sellise tulemusena sündiski Rajaleidja karjääriinfonurk, kuna noored ise soovisid teada, mida erinevate õppeainetega tulevikus peale hakata.
Valemivihiku abiga jõuab nende koostööpartneri info ja reklaam terve õppeaasta vältel õpilasteni. Seevastu näiteks reklaam ajalehes kestab ainult ühe päeva ja samas ei ole täpselt teada, kui paljud noored lehti loevad.
Valemivihikut infokanalina kasutades saab kindel olla, et jõutakse sihtgrupini. Realisteri edu peamine alus on nende enda motivatsioon, tahe ja usk sellesse, mida nad teevad.
Seotud lood
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”