• OMX Baltic0,33%270,76
  • OMX Riga−0,48%881,75
  • OMX Tallinn0,53%1 739,37
  • OMX Vilnius−0,04%1 043,95
  • S&P 500−0,66%5 909,65
  • DOW 30−0,29%43 622,12
  • Nasdaq −1,06%18 904,91
  • FTSE 100−0,05%8 067,54
  • Nikkei 2250,28%38 642,91
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,17
  • OMX Baltic0,33%270,76
  • OMX Riga−0,48%881,75
  • OMX Tallinn0,53%1 739,37
  • OMX Vilnius−0,04%1 043,95
  • S&P 500−0,66%5 909,65
  • DOW 30−0,29%43 622,12
  • Nasdaq −1,06%18 904,91
  • FTSE 100−0,05%8 067,54
  • Nikkei 2250,28%38 642,91
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,17
  • 29.08.12, 10:25
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Piloodid: ärge lennake Turkish Airlinesiga

Mullu ja tänavu Euroopa parimaks lennufirmaks valitud Türgi Turkish Airlinesi hoogsal kasvul on ka tumedam pool – kiire laienemise käigus tööle võetud suure hulga pilootide kompetentsus jätab pehmelt öeldes soovida.
Taani ajalehe Politiken käsutuses on lennufirma sisekasutuseks mõeldud raportid, kust leiab pika nimekirja vigadest, mida Turkish Airlinesi piloodid on teinud, vahendab reisiportaal trip.ee.
13 Turkish Airlinesi mittetürklastest pilooti ja isegi lennufirma ohutusnõunik on arvamusel, et tänu ebakompetentsetele pilootidele ja turvaprotseduuride eiramisele on Türgi lennufirmaga selgelt ohtlik lennata. Allpool on mõned arvamused, mida mitte-türgi päritolu piloodid on Turkish Airlinesi pilootide kohta jaganud.
"Ma olen lennanud mitme kapteniga, kelle kogu ingliskeelne sõnavara piirdub sõnadega "vasakule", "paremale", "tõusta", "laskuda" ja "pole probleemi"."
"Turkish Airlinesi piloodid on kurikuulsad oma viletsa inglise keele poolest. Lihtsalt piinlik on Turkish Airlinesi lennukiga mõnes välisriigi lennujaamas maanduda."
"Lendasin kord türgi piloodiga, kes ei osanud üldse inglise keelt. Me ei saanud omavahel rääkida. Ta oli lennuki kapten ja see lihtsalt ei ole ohutu, kui kapten ei räägi inglise keelt. Niikaua kui asjad lähevad normaalselt, pole see ehk tõsine probleem. Aga kui peaks juhtuma mingi probleem, siis pead sa suutma ennast väljendada suuremas ulatuses kui lihtsalt standardväljendid. Olukord oleks eriti problemaatiline, kui midagi on valesti ja sul oleks vaja suhelda inglise keeles või kui keegi vajab abi."
"Paljude Türgi pilootide keeletase on nõrk. Nad ajavad numbreid segamini ning edastavad lennujuhtimiskeskusele valesid sõnumeid. Näiteks aetakse segamini numbrid 2 ja 3. Mul on Türgi pilootidega olnud mitu juhust, kus anti käsklus laskuda kõrgusele 2300 jalga, kuid piloot sai aru, et vajalik lennukõrgus on 3200 jalga. Ükskord me olime teel ühte Euroopa linna. Türgi piloot lendas, mina rääkisin raadio teel. Piloot ajas numbrid sassi ning alustas pööramist liiga vara. Olime jõudnud juba 45 kraadi keerata, enne kui mul õnnestus lennuk tagasi õigele marsruudile tuua. Lennujuht ütles: "Turkish Airlines, liigute vales suunas!" Selliseid asju juhtub üsna tihti."
Üks piloot kirjeldab oma kogemusi lennusimulaatori treeningult: "istusin Türgi piloodi kõrval. Tema inglise keele oskus oli sisuliselt olematu ning ta polnud võimeline minuga rääkima. Kui alarm tööle hakkas, ei saanud ta aru, mille kohta see käib. Näiteks kui alarm viitab madalale õlirõhule mõnes mootoris, siis pead sa võtma kontrollnimekirja, mis seletab, mida sellises olukorras tuleb teha. Ta ei saanud aru, et ma palusin tal kontrollnimekirja võtta. Samuti ei saanud ta aru, mis sinna kirjutatud on. Kuid sellised asjad ei andnud põhjust teda vallandada."
Muuhulgas kirjeldavad Politikeni käsutuses olevad materjalid, kuidas 2010. aastal maandus üks Turkish Airlinesi lennuk valesse lennujaama, kuna piloodid kas ei lugenud või ei mõistnud neile antud juhiseid.
Välispilootide hinnangul on umbes pooled Turkish Airlinesi pilootidest täiesti ohtlikud, eriti just vanemad inimesed, kelle inglise keel on puudulik ning kes sisuliselt on minetanud oskuse ilma autopiloodita lennata. 20% on keskpärased ega saaks töötada üheski Põhjamaade lennufirmas. 30% on heal tasemel, enamasti just nooremad piloodid. Nende inglise keel on hea ning nad mäletavad koolitustel õpitut.
Samas on Turkish Airlines teinud viimastel aastatel läbi muljetavaldava arengu. Regulaarselt lisandub uusi sihtkohti – hetkel eelkõige Aafrikas – ja tõstetakse teeninduse kvaliteeti. Lennufirmade kvaliteeti monitooriv Skytrax valis Turkish Airlinesi reisijate hinnangute põhjal Lufthansa ja Swissi ees tänavu Euroopa parimaks lennufirmaks. Samal kohal olid türklased ka eelmisel aastal. 
Turkish Airlines on ainus Euroopa lennufirma, mis on suutnud maailma parimate lennukompaniide edetabelis püsida viimased kaks aastat järjest. Türgi lennufirma on asutatud 1933. aastal. Ligi kümne aasta jooksul on ettevõttes toimunud märkimisväärne ümberkujundamine, kuna 2003. aastal loobus valitsus üle poolest oma osalusest lennufirmas. Viimastel aastatel on Turkish Airlines kasutanud agressiivset turundusstrateegiat. Telereklaamides on kasutatud ülemaailma tuntuid nägusid nagu näitleja Kevin Costner ja tennisestaar Caroline Wozniacki.

Seotud lood

Börsiuudised
  • 24.07.14, 21:05
Lennufirma maksab üle 34 aasta esimest korda dividende
American Airlines teatas täna koos teise kvartali tulemustega, et maksab oma investoritele dividende. Viimane kord maksis lennufirma dividende 34 aastat tagasi, 1980. aastal.
Uudised
  • 01.01.13, 10:17
Turkish Airlines võib avada liini Istanbul-Tallinn 18. juunil
Türgi rahvuslik lennufirma Turkish Airlines hakkab lendama liinil Istanbul-Tallinn alanud aasta 18. juunil.
Uudised
  • 17.07.12, 14:28
Vaata, milline Euroopa lennufirma jõudis maailma parimate hulka
2012. aasta parimate rahvusvaheliste lennufirmade edetabeli esikümnesse jõudis kuus Aasia ning vaid üks Euroopa vedaja, vahendas CNBC. 
Arvamused
  • 03.09.12, 09:14
Golovina: parim lennufirma Euroopas ei sea reisijat ohtu
Anonüümsed süüdistused Turkish Airlinesi pilootide vastu tunduvad põhinevat rahvuslikul tasapinnal tekkinud vimmal, kirjutab arvamusartiklis GoAdventure juhatuse liige Oksana Golovina.
  • ST
Sisuturundus
  • 12.11.24, 11:46
Auto vara väärtuse kasvatajana. Kas unikaalne Porsche on investeering või kulu?
"Investeerimisideede universumi" saates teeme juttu autodest ja autodesse investeerimisest. Kas eksklusiivse auto ostmine on kulu või investeering? Milliseid mudeleid valida, kui soovida, et nende väärtus aja jooksul tõuseks?

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele