Erakondade rahastamise järelevalve komisjon (ERJK) küsis augusti lõpus Reformierakonnalt selgitust, miks on erakonna mulluses aastaaruandes ettemaksukohustusena reklaamifirmale Kontuur LB näidatud pea 260 000 eurot. Selgitusega, et ettemaksu tasutakse lepingu alusel ning järgmise aasta valimiskampaaniaga seoses, jäi komisjon rahule.
Et tegemist on valimiskampaania kuludega, eeldasid ka komisjoni liikmed. Ent küsimuse tekitaski see, miks alustab erakond 2013. aastal toimuva kampaania arvete tasumist kaks aastat varem ehk 2011. aastal. Vabalt võiks erakond näiteks ajatada nõnda ka eelmiste perioodide valimiskulusid, mis omakorda tekitaks küsimuse, kas varem esitatud valimiste kuluaruanded on korrektsed.
Reformierakonna peasekretär Martin Kukk selgitas eelmisel nädalal, et saatis komisjonile dokumendid, mis ettemaksu kohta selgitusi annavad. „Reformierakond kogub igakuiselt ning tasub 2013. kohalike omavalitsuste valimiskampaaniaga seotud kulusid alates 2011. aasta augustist ning kindlasti teeme vahendite olemasolul seda ka tulevikus,” ütles ta. Kuke sõnul on erakond alustanud järgmise aasta valimiskampaania ettevalmistusi ning soovib arved maksta varem, mitte võlgnevusena tagantjärele.
„Igal ettevõttel on õigus teha oma partnerile ettemaksu, kui ta tahab järgmisteks hooaegadeks midagi koguda,” märkis ka Kontuur LB juht Karin Sepp.
Kontuuri konkurendi, reklaamiagentuuri Idea tegevjuht Evelin Mägioja sõnas, et pikaajaliste ettemaksete tegemine konkreetse kampaania korral sõltub suuresti tootest või kaubamärgist, mida reklaamitakse. ”Igapäevane praktika see ei ole, aga see ei ole ka ainus erand,” märkis ta. Tema sõnul planeerivad tavaliselt oma kulusid pikalt ette näiteks maailmakuulsad brändid, kes soovivad oma kampaania suunata konkreetsele perioodile. Lihtsalt niisama Mägioja sõnul siiski ettemaksu ei tehta. ”Ei ole välistatud, et tööd juba käivad, kulutused on ja seda juba kaetakse,” lisas ta.
ERJK aseesimees Kaarel Tarand ütles täna, et komisjon aktsepteeris erakonna ja nende partneri saadetud vastuseid ja selle teemaga praegu rohkem ei tegele. Lisaks märkis Tarand, et kampaaniakulutuste aruanded peaks olema kättesaadavad jooksvalt, siis ei tekitaks see nõnda palju küsimusi tehtavate kulutuste osas. Samuti tõi ta välja, et tegelikult erakonnad teevadki pidevalt kampaaniat, praegu aga esitatakse kampaaniaaruandeid vaid kindlaksmääratud perioodi eest. „Tervemõistuslikult annavad kõik endale aru, et kampaania, partei propaganda- ja suhtekorraldustöö, kestab kogu aeg. See on püsitegevus ja selle muudesse kuludesse mahutamine on trikitamine ja tarbetu topeltaruandlus ainult ähmastab pilti,” sõnas ta.
Teiste parlamendierakondade esindajad ütlesid möödunud nädalal, et nende praktikas nii pikaajalisi ettemakseid kampaaniakorraldajale tehtud ei ole. Pigem ongi vastupidiseid näiteid – nii on Keskerakonnal üleval veel vanad võlad 2009. aasta valimiskampaaniatest.
Seotud lood
Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjon (ERJK) vaatas täna läbi nendeni jõudnud erakondade finantsolukorra selgitused.
Ettemaksed puudutavad 2013. aastal toimuvat KOV valimiskampaaniat ja teeme selleks ettemakseid oma pikaajalisele partnerile, teatas Reformierakond.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.