• OMX Baltic−0,03261,6
  • OMX Riga−0,42865,92
  • OMX Tallinn−0,031 696,8
  • OMX Vilnius0,03986,19
  • S&P 500−1,735 408,42
  • DOW 30−1,0140 345,41
  • Nasdaq −2,5516 690,83
  • FTSE 100−0,738 181,47
  • Nikkei 225−0,7236 391,47
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,9
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0099,85
  • OMX Baltic−0,03261,6
  • OMX Riga−0,42865,92
  • OMX Tallinn−0,031 696,8
  • OMX Vilnius0,03986,19
  • S&P 500−1,735 408,42
  • DOW 30−1,0140 345,41
  • Nasdaq −2,5516 690,83
  • FTSE 100−0,738 181,47
  • Nikkei 225−0,7236 391,47
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,9
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0099,85
  • 29.10.12, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Google asendas lühimälu pikema ühismäluga

Inimesel olevat üldiselt lühike mälu. Seda on näiteks poliitikud valimistel ka osavalt ära kasutanud.
Kuid kui veel paarkümmend või isegi kümmekond aastat tagasi oli see pigem objektiivne paratamatus, siis edaspidi on eeskätt ühismälu pikkus saanud aina enam igaühe isiklikuks valikuks. Tõsi, teinekord piirab valikut teadmatus.
Internetiajastul ja eriti alates paljuski ühismälu asendava Google’i teket on toimunud suured muutused. Teadlikule ettevõtjale ei ole mälu enam isiklik, vaid ühiskondlik. Mälu on pigem pikk kui lühike, ta ei ole ka enam niivõrd emotsionaalne ega episoodiline, kuivõrd sarnaneb üha rohkem stenogrammiga. Google’i abil võib leida ka aastate taguseid artikleid, blogisid, dokumente, fotosid jpm.
Mida see tähendab? Oleneb vaatenurgast. Ühelt küljet vaadatuna võimalusi. Näiteks lihtsama taustauuringu tegemiseks ei ole vaja küsitleda ükshaaval sõpru ja tuttavaid, veeta tunde raamatukogus vanu lehti sirvides või palgata kallist eradetektiivi. Mugavalt ja kodunt väljumata kuvab arvuti veebiotsing detailselt seni tundmatu äripartneri varasemad seosed ja laseb käitumise üle kontrollida. Vastab küsimusele, kas usaldada või mitte.
Teisest küljest aga hoopis ohtusid. Näiteks maine väärtus on märksa suurem selles mõttes, et eksimused jäävad veebiavarustesse aastateks ning ujuvad pinnale alati kõige ebasobivamal hetkel. Reeglina siis, kui käsil läbirääkimised uue kliendiga.
Siinkohal ei pea me silmas ettevõtlusega orgaaniliselt kaasaskäivat ebaõnnestumist. Näiteks valearvestust, olude üle- või alahindamist. Räägime ikkagi vassimisest või skeemitamisest teiste arvel, mis kahtlemata võib lühiajaliselt tuua kasu, kuid vastupidiselt varasemale ei kustuta aeg enam jälgi.
Võib vastu vaielda, et internetiajastul Google’i abil leitav info hulk on niivõrd suur, et see devalveerib ka jälje mõju. Kuid eelnev väide ei arvesta, et äritehingud toimuvad endiselt partnerite vahel, kelle reeglina vastastikune huvi on tunda ja usaldada eelkõige oma vastaspoolt. Selge fookuse tõttu on ka info otsing ja tõlgendamine tunduvalt lihtsam.
Näiteks tänagi kirjutame uudiskülgedel juba mitmendat korda ehitusturul tuntud aia- ja väravafirmast Fagel. Ettevõttest, mis on aastate jooksul kasutanud skeemi, kus võlgades firmal vahetatakse nimi ning see liigub tankistidele. Samal ajal tekib kõrvale uus juriidiline keha, mis saab endale Fageli nime ja tootmine ning müük jätkub juba ilma võlgadeta. Ainuüksi Google’i abiga on suhteliselt hõlbus ettevõtte ja selle juhtkonna ärisidemete ohud välja sõeluda.
Kuid siin peitub ka konks. Nii võimaluste kasutamise kui ka ohtude vältimise oskusel on üks hädavajalik eeldus. Et ettevõtjad üheaegselt teadvustaks, aga ka ei alahindaks Google’i-ajastu mõju. Iseenesest seda, et avalikkuse survel on suur mõju, on teatud ammu. Häbiposti naelutamine või musta nimekirja kandmine on vaid mõni meenutus Google’i-eelsest ajastust.
Seekord on muutunud vorm – ta on kiirem, pikaajalisem ja laiema mõjuga. Meie eesmärk ei ole kindlasti kedagi hirmutada. Vastupidi. Leiame, et Google peaks pikemas plaanis vähendama usaldamatust ning tagama ettevõtluskeskkonna suurema läbipaistvuse. See omakorda loob võrdsed tingimused, tõstab efektiivsust ja parandab konkurentsivõimet.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 02.09.24, 09:00
Kolme ettevõtte kogemus Foruse kõnekeskuse teenusega: kuidas koostööpartneri abiga kulusid kokku hoida?
Kõnekeskuse ja klienditoe teenus läbi välise partneri kogub viimastel aastatel populaarsust – see on hea võimalus kokku hoida tööjõukuludelt. Kui teised sarnase teenuse pakkujad vastavad vaid klientide kõnedele, teeb Foruse eriliseks operatiivsus reageerida kiirelt kohapeale patrullekipaaži ja tehnikutega.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele