• OMX Baltic0,22%269,88
  • OMX Riga1,73%886
  • OMX Tallinn0,04%1 730,19
  • OMX Vilnius0,37%1 044,41
  • S&P 500−0,6%5 949,17
  • DOW 30−0,47%43 750,86
  • Nasdaq −0,64%19 107,65
  • FTSE 1000,51%8 071,19
  • Nikkei 225−0,48%38 535,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,85
  • OMX Baltic0,22%269,88
  • OMX Riga1,73%886
  • OMX Tallinn0,04%1 730,19
  • OMX Vilnius0,37%1 044,41
  • S&P 500−0,6%5 949,17
  • DOW 30−0,47%43 750,86
  • Nasdaq −0,64%19 107,65
  • FTSE 1000,51%8 071,19
  • Nikkei 225−0,48%38 535,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,85
  • 10.06.13, 06:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kuidas riik jääb maksudest ilma

Maksuameti peadirektori KT Egon Veermäe sõnul hakkas uus petuskeem levima kütuseäris eelmise aasta lõpus.
Skeem näeb Veermäe sõnul välja selline:
1. aktsiisilao siseselt langetati kütuse hinda müües kütust läbi erinevate varifirmade. Petturid kasutavad ära seda, et aktsiisilaos tehingute tegemisel ei pea ettevõtte omama majandustegevuse registreeringut. Markantse näitena võib tuua juhtumeid, kus kütust müüb aktsiisilaos ka mittetulundusühing. Loomulikult on juriidiliselt kõik korrektne – on olemas arved ja raha on tasutud ülekandega. Varifirmade juhid on üldjuhtudel isikud, kes ei tea tehingutest midagi, ning ei oska loogiliselt põhjendada, miks toimub hinna müük alla omahinna.
2.    lisaks kütusetehingutele soetatakse varifirmade kaudu muud kaupa, mida müüakse ühendusesiseselt valdavalt varifirmade tunnustega Läti, Leedu äriühingutele. Varifirmade arvete alusel tekitab äriühing endale soetamisel tasumisele kuuluva käibemaksu, millega optimeeritakse kütuselt tasumisele kuuluv käibemaks pea olematuks. Seega kütuse müügil tasumisele kuuluv käibemaks sisuliselt kaob, mis annab võimaluse müüa kütust oluliselt odavamalt kui ausal ettevõttel.
Levinumad kaubaartiklid, mille fiktiivse soetusega optimeeritakse tasumisele kuuluvat käibemaksu, on erinevate vääris- ja värviliste metallide hulgimüük, suhkru, kakao ja maiustuste hulgimüük, millele on lisandunud erinevad väetised, vinnutatud liha ja muud värvikad kaubad. Võib öelda, et kaup ei ole siin oluline, vaid oluline on selline ärimudel. See lihtsalt näitab, et tänane käibemaksusüsteem on pettustele atraktiivne.
Taolised skeemid on väga konspiratiivsed ja nende pettuste tõendamine võtab aega. Kui pettuse saab toime panna mõne minutiga – kirjutada arved, kanda raha läbi riiulifirmade – siis tõendamisel tuleb tuvastada tegelikud isikud pettuse taga ning näidata ära nende reaalne seos ja roll pettustes. Õigusriigis on isiku süüdimõistmiseks vajalikud tõendid. Oleme analüüsinud maksusüütegude menetlemise pikkust ja näeme, et kriminaalmenetluse alustamisest süüdimõistva kohtuotsuseni läheb aega ligikaudu 4 aastat.
Käibemaksupettused kütusesektoris ei ole kütusesektori probleem, vaid probleem on käibemaksusüsteemis tervikuna – analoogseid pettuseid on mitmetes teisteski sektorites. Probleemi olemus on käibemaksu kogumise mehhanismis ja seetõttu oleme algatanud diskussiooni tänase käibemaksusüsteemi reformimise vajaduse üle. Kontseptuaalse lahendusena oleme pakkunud välja selle, et käibemaksu kogumine toimuks tulevikus riigi poolt, mis välistab maksuraha varastamise ja tagab ausa ettevõtluskeskkonna – ettevõtte kannab raha käibemaksukontole maksuhalduri juures, mis välistab varifirmade kaudu raha välja petmise.
Loomulikult nõuab kogu süsteemi muutmine aega ja põhjalikumat arutelu, seega kiirema lahendusena näeme järgmiseid võimalusi:
1.     kehtestada täiendavad reeglid isikute registreerimisele käibemaksukohustuslaste registrisse
2.     laiendada tagatiste mehhanismi
3.     piirata käibemaksu tagastamiste arvu.“

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 13.11.24, 15:51
Rail Balticu hetkeseis: milliseid jaamu ehitatakse ja millal need valmivad
Rail Balticu Ülemiste terminali ehitustööd käivad: mitmed töövõtjad on juba kaasatud ja õige pea kuulutatakse välja veel neli hanget. Peagi alustatakse jalakäijate rõõmuks ka T1st Ülemiste Keskuseni viiva tunneli ehitamisega.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele