Õiguskantsleri kinnitusel on kaevandamisõiguse ja vee erikasutusõiguse tasumäärade kehtestamine vastuolus põhiseadusest tuleneva õiguspärase ootuse põhimõttega.
Esialgse plaani kohaselt oleks tänavu 1. aprillist 1. jaanuarini 2015 vastavaid keskkonnatasusid tõstetud kahel korral ca 5%, uue määruse kohaselt tõstetakse tasu kolmel korral ca 20%.
Valitsus kehtestas 2009. aastal kõnealused keskkonnatasu määrad etteulatuvalt aastaiks 2010-15, kuid mullu oktoobris otsustati vastu võetud määrusi muuta, tõstes uue määrusega kaevandamisõiguse tasumäärasid ja osasid vee erikasutusõiguse tasumäärasid alates 2013. aasta aprillist kavandatust kiiremini ning ulatuslikumalt.
Mäetööstuse ettevõtete liit, ehitusmaterjalide tootjate liit, turbaliit ja keemiatööstuse liit esitasid õiguskantslerile taotluse kontrollida, kas tasumäärad on kooskõlas põhiseadusega.
Õiguskantsler rõhutas, et ei sea kahtluse alla riigi õigust nõuda loodusvarade kasutamise eest keskkonnatasu. Tema hinnangul on riigil põhiseadusest tulenev kohustus tagada loodusvarade säästlik kasutamine ja nõuda keskkonnakahju hüvitamist ning üldjuhul on keskkonnatasud igati õigustatud abinõud nende eesmärkide saavutamiseks.
Muudatused keskkonnatasude regulatsioonis peavad aga õiguskantsleri sõnul olema kooskõlas põhiseadusest tuleneva õiguspärase ootuse põhimõttega.
Õiguskantsleri asetäitja-nõuniku Hent Kalmo sõnul kehtestas valitsus 2009. aastal keskkonnatasu määrade tõstmise graafikud, mille alusel võisid ettevõtjad oma kulusid ja investeeringuid planeerida, sealjuures eeldades, et tasusid ei muudeta ettevõttele kahjulikus suunas enne 2015. aastat.
"Võimalus näha ette kaevandamistasude muutumist viie aasta lõikes võis mõjutada kaevandamislubade ja vee erikasutuslubade omanike investeerimisotsuseid ning otsuseid, mis puudutavad pikaajaliste lepingute sõlmimist," selgitas ta.
Seetõttu leidis õiguskantsler, et ettevõtjatel tekkis põhiseadusega kaitstud õiguspärane ootus 2009. aasta määrustes kehtestatud tasumäärade püsimajäämise suhtes.
Määrates 2009. aastal kindaks tasumäärade tõusu etteulatuvalt viieks aastaks, pidi valitsus arvestama, et annab sellega ettevõtjatele siduva lubaduse tasude kujunemise osas. Õiguskantsleri hinnangul saab sellises olukorras tasumäärade graafikut muuta üksnes olukorras, kus esineb erakordseid asjaolusid, millega valitsus ei saanud 2009. aastal arvestada.
Keskkonnaminister leidis, et sellisteks erakordseteks asjaoludeks on see, et Eesti majandus on pärast 2009. aastat taas kasvamas ning majanduskasvu jätkudes suurenevad ka kaevandatavad maavara kogused, mistõttu peab loodusvarasid tõhusamalt kasutama.
Õiguskantsler leidis aga, et Eesti majanduse ja maavarade kaevandusmahtudes ei ole toimunud ega prognoosita arenguid, mida valitsusel polnud võimalik 2009. aastal ette näha. Samuti pole õiguskantslerile teadaolevalt alates vaidlusaluste määruste kehtimahakkamisest Eesti üldine maavaravaru olukord järsult halvenenud.
Õiguskantsler tegi valitsusele ettepaneku viia kaevandamisõiguse ja vee erikasutusõiguse tasumäärade kehtestamise määrused põhiseadusega kooskõlla.
Seotud lood
Keskkonnaministeerium kavatseb lähipäevil kohtuda ehitusmaavarasid kaevandavate ettevõtjatega, et arutada edasi riigikohtu otsust seoses keskkonnatasude määrade tõstmisega.
Riigikohtu otsus tunnistada põhiseadusevastaseks ja kehtetuks kevadine keskkonnatasude järsk tõstmine seab löögi alla riigi rahakoti.
Keemiatööstuse ja valitsuse koostöö ja usaldus keskkonnatasude määramisel sõltuvad valitsuse edasistest sammudest, ütles alaliidu tegevdirektor Hallar Meybaum.
Neli ettevõtlusliitu kinnitavad pöördumises õiguskantslerile, et valitsuse tegevus on vastuolus põhiseadusega.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.