• OMX Baltic−0,21%273,22
  • OMX Riga−0,42%861,07
  • OMX Tallinn−0,27%1 736,88
  • OMX Vilnius0,06%1 064,99
  • S&P 500−2,95%5 872,16
  • DOW 30−2,58%42 326,87
  • Nasdaq −3,56%19 392,69
  • FTSE 100−1,12%8 107,58
  • Nikkei 225−0,69%38 813,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,22
  • EUR/RUB0,00%107,42
  • OMX Baltic−0,21%273,22
  • OMX Riga−0,42%861,07
  • OMX Tallinn−0,27%1 736,88
  • OMX Vilnius0,06%1 064,99
  • S&P 500−2,95%5 872,16
  • DOW 30−2,58%42 326,87
  • Nasdaq −3,56%19 392,69
  • FTSE 100−1,12%8 107,58
  • Nikkei 225−0,69%38 813,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,22
  • EUR/RUB0,00%107,42
  • 06.05.13, 17:04
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Reformierakond: ära valeta – valel on lühikesed jalad

2009. aasta kohalikeks valimisteks koostatud Reformierakonna kandidaadi käsiraamat jagab näpunäiteid ja õpetussõnu, kuidas püüda hääli, teha kampaaniat ja manipuleerida ajakirjandusega.
ETV saate Pealtnägija kodulehel on üleval Reformierakonna kandidaadi käsiraamat. Õpetus on koostatud küll 2009. aasta kohalikeks valimisteks, kuid päevakajaline ka praegu.
Nn katuskampaania ja erakonna peakontori toetusest räägib käsiraamat nii:
„Alustuseks olgu öeldud, et plakatid ja telereklaamid valimisvõitu ei too. Eelpool kirjeldatud kohalike valimiste iseloom räägib vaid ühte keelt – valijaga tuleb suhelda silmast silma turul, tänaval või spordiplatsil. Inimestega tuleb RÄÄKIDA – vaid siis tekib usaldusväärsus ja vaid siis on inimene valmis oma hääle just sulle andma. /…/
Kampaania käigus tuleb eelkõige võimendada enda tugevusi ja vältida nõrkus. Keskenduda tuleb nendele teemadele ja sündmustele, mis on toonud edu. Nendes valdkondades, kus head lubadused või kogemused puuduvad, polegi vaja väga aktiivselt kaasa lüüa ja sõna võtta.  Kampaaniaperiood on liiga lühike, et inimesi edukalt harida ja enda poole võita.“
Edasi järgneb ülevaade Eestis tegutsevatest parteidest ning õpetus, millele kandidaat peaks isiklikku kampaaniat tehes mõtlema. Osa näpunäiteid on sellised:
Taustauuring - kandidaat peab teadma ja tundma oma kodukohta. Samuti statistilisi andmeid, mis annavad sulle infot valimistulemuste ning inimeste kohta omavalitsuses (lisaks võiksid koguda erinevat infot sihtrühmade kohta) Näiteks ei tasu lubada laste mänguväljakut külla, kus 75% elanikest on pensionärid.
Eesmärk – sa pead teadma, mida tahad saavutada (või kui mitu häält tahad saada). Hea eesmärk peab tekitama ihaldust, olema usutav (võimetekohane+10%), mõõdetav ning tähtajaga. Eesmärgistamine aitab Sul hoida tähelepanu vajalikele asjadele. Näiteks ei tasu sul kleepida plakateid, kui vajad volikokku pääsemiseks 50 häält – sellise koguse hääli saad kõige lihtsamalt kokku suheldes valijaga otse.
'Peatükis „sõnum ja suhtlemine meediaga“ õpetatakse aga kandidaati nii:
Sul peab olema oma põhisõnum valijatele, mis eristab Sind kõikidest teistest piirkonna kandidaatidest.  Hea sõnum lähtub valija huvidest ja on 20 sekundiga kokkuvõetav. Kui oled juba leidnud endale eristuva põhisõnumi, siis korda seda absoluutselt igal võimalusel (loomulikult peab sinu põhisõnum olema kooskõlas erakonna põhimõtetega). Ära püüagi rääkida kõikidest valdkondadest, ühest selgest põhisõnumist piisab.
Pole põhjust karta sõnumi üleekspluateerimist – esimesel kümnel korral laseb valija sõnumi kõrvust mööda, alles 20ndal korral seostab ta automaatselt selle konkreetse sõnumi Sinuga. Seega – ideaalis on kõik valimispiirkonna elanikud kuulnud sinu isiklikku ja hea valimissõnumit 18. Oktoobriks vähemalt 20 korda ning teavad seda une pealt. See garanteerib Sulle koha volikogus!
Kindlasti kasuta igat võimalust oma põhisõnumi edastamiseks – valimisteni jäänud päevade jooksul planeeri oma ajakavasse vähemalt üks arvamuslugu iga kahe nädala kohta, mille saadad (või kasutad arendusjuhi/kontori  abi) piirkonna ajalehtedele.  Käi avatud silmadega ringi ja kui märkad uudist - teavita sellest ajakirjanikke ja seo uudis oma põhilubadusega.
Järgnevad ka 11 punkti, mida kandidaadid peaksid jälgima ajakirjanikega suhtlemisel.
1. Ära muutu liiga avameelseks
2. Räägi kõigile üht ja sama
3. Sea endale eesmärk
4. Ebameeldivatele või olulistele küsimustele vasta kirjalikult
5. Esita peamised väited või ideed kujundlikult
6. Väldi enda ja/või erakonna jaoks ebameeldivaid teemasid
7. Valmista end alati ette ajakirjanikuga suhtlemiseks
8. Ära räägi sellest, millest Sa midagi ei tea!
9. Võimalusel seo iga küsimus ja uudis oma põhilubadusega
10. Ära valeta – valel on lühikesed jalad :)
11. Kui sa ei ole endas kindel ja sul on veel küsimusi, siis konsulteeri erakonna avalike suhete juhiga
Erakond jagab näpunäiteid ka tänavakampaaniaks ja küsitluseks.
Tänavakampaaniat soovitab erakond läbi viia 15-18ni tööpäevadel ja nädalavahetusel 11-14 vahel. Valida tuleb kõige rahvarikkaim koht.  „Kui ikka inimesed hakkavad mitmeid kordi korduma, siis on tark kohta vahetada,“ õpetab käsiraamat.
 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 18.12.24, 16:05
Investeerimine kunsti: muuseumikvaliteet võib maksta vähem kui pool telefoni
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele