Poepidajad vaatavad tulevikku lootusrikkalt: iga teine kaubandusettevõtte ootab müügi kasvu.
Kõige positiivsemalt hindavad ärikonjunktuuri autoettevõtjad, selgub Eesti Konjunktuuriinstituudi (EKI) baromeetrist.
EKI direktori Marje Josingu teatel hindas üheksa ettevõtet kümnest ärikonjunktuuri vähemalt rahuldavaks.
Škoda edasimüüja Auto 100 Tallinn juhatuse liikme Toomas Kuuse sõnul jõuavad kõik konjunktuurimuutused autokaubandusse mõnekuulise viitega.
Kuusk ütleb, et praegu on ettevõtte müük samal tasemel kui mullu samal ajal. "Kriisiaja autoturu kukkumised mitu korda on kõigil värskelt meeles ja seega on ka turu püsimajäämine eelneva aasta tasemel kindlustunne," leiab Kuusk. Automüüja viitab statistikale, mille järgi püsib 2014. aasta jaanuaris müük mulluse sama aja tasemel, erilist kasvu pole.
Ka Auto 100 müük pole tänavu eelmise aastaga võrreldes suurenenud, kasvatas ettevõte kasumit, sest varasema kasvanud müügi tõttu käib hoolduses rohkem autosid ja hooldekeskuste laiendamine suurendas tänavu jaanuaris oluliselt tulu võrreldes mullusega.
Soe talv suurendab laovarusid. Keskmisest soojema talve tõttu on mitme rõivaid müüva kaupluse laos tekkinud ülejääk, mida ettevõtjad proovivad soodsama hinnaga müüa. Mõnele tähendab talve tulek aga olulist käibe kasvu.
Josingu teatel on kaubandusettevõtete kindlustunne parem kui eelmise aasta veebruaris, iga teise kaupluse hinnangul suureneb müük lähema kolme kuu jooksul.
Josingu sõnul on rohkem probleeme rõivafirmadel. "On selge, et tavapärasest erinev ilm tekitab pikalt kaupu ette tellivate garderoobikaupluste jaoks probleeme ja 22% garderoobikaupluste hinnangul on nende varud liialt suured," teatas ta.
Sportlandi juhatuse esimehe Gerd Kiili sõnul sõltub talvehooaeg kõige rohkem ilmast. Tema sõnul kasvas ettevõtte käive märgatavalt jaanuaris tulnud talvega. "Rusikareeglina võib öelda, et spordi ja vabaajasektoris annab üle 20 protsendi käibest hooajale vastav parim võimalik ilm," ütles Kiili. Sportlandi juhi sõnul proovitakse suurenenud laovarusid müüa varasema ja jõulisema allahindlusega. Sellise strateegia tõttu suudeti jaanuaris saada ka paremad tulemused.
Kiili sõnul on praegu kõik talveriided ja -jalatsid müügis poole odavamalt ning mõnede toodete puhul on hinda langetatud rohkemgi. Tegemist on allahindluse viimase lainega, kuna märtsist tahab firma keskenduda rohkem kevadistele kaupadele.
Eestis rõivaste kaubamärke Reserved, Cropptown ja House esindava LPP Retail Estonia juhi Tarmo Põikliku teatel on soe talv kindlasti ebaharilik, mis mõjutas otseselt teatud kaubagruppide läbimüüki. LPP juhi sõnul avaldus ilma mõju kõige rohkem just laoseisus. Kuna ettevõtte valikus on talvekaupadel vaid teatud osa, siis näiteks sviitrid, jakid ja pusad olid prognoositust populaarsemad. Samal ajal ei saavutanud joped, mantlid ja ekstreemsemast otsast ka suusapüksid loodetud müüginumbreid.
"Alustasime allahindlusega pisut varem ning kärpisime hindu jõuliselt. Kes otsustas talvemõnusid kuskil kaugemal nautida, sai vajaliku varustuse Eestist väga soodsalt," ütles Põiklik. Tema sõnul proovivad LPP kauplused praegust hinnataset hoida, mistõttu pole suuremaid hinnamuutusi plaanis.
Restoranidel raske. Teenindusettevõtete kindlustunde indikaator on veebruaris kuu ajaga veidi kerkinud ja ärikonjunktuur sarnaneb eelmise aasta alguse seisuga. Josingu sõnul püsib kindlustunne hea IT- ja kinnisvarasektoris. "Maanteetransport pole rahul nõudlusega viimaste kuude jooksul, kuid näeb lähikuudel olukorra parenemist. Nõudluse kasvu lähikuudel näevad ette kõik teeninduse valdkonnad välja arvatud restoranid, kellest 43% arvas, et restoranikülastajate arv lähikuudel väheneb," ütles Josing.
Hotellide ja restoranide liidu juhatuse esimehe Verni Loodmaa jaoks tuleb üllatusena, et nii paljude restoranide külastajate arv lähikuudel langeb. Loodmaa näeb praegu pigem vastupidist tendentsi, kus nädalalõppudel ilmestab restorane kõrge hõivatus.
"Jagan muret, et restorani pidamine ei ole kerge ja tuleviku suhtes kõhklemine on õigustatud," ütles Loodmaa. Tema sõnul on stabiilsuse puudus, konkurentsi tihenemine ja toorainete kallinemine ühed põhjustest. Samuti on järjest kasvanud kaadri nõudmised töötasudele. Loodmaa sõnul on kõikide komponentide koosmõjul tõusnud tarbijate jaoks hinnad.
Restoranide vaatepunktist näeb Loodmaa lahendusena käibemaksu alandamist. "Kui me tahame restorani- ja toidukultuuri arendada, siis maksukoormuse alandamine kõrge tööjõu ja kapitali osakaaluga tööstusharule on vältimatu," ütles restoranide liidu juht.
EKI teatel jätkas tarbijate kindlustunne veebruaris paranemist ja on viimase kahe aasta kõige paremal tasemel. Paranesid natuke ootused oma pere majandusolukorra väljavaate osas ja säästuprognoos.
Suurim osa Eesti peredest (53%) kulutab jooksvalt kõik mis teenib, 40% teatab veebruaris säästmisest ja 7% elab kas varasemate säästude arvel või on võlgades. EKI andmetel on elanike hinnang oma rahanduslikule olukorrale praegu parem kui oli aasta tagasi.
***
Ehitusettevõtete kindlustunne püsib madalal tasemel. Ligi pooltel ettevõtetel on tellimuste portfell alla tavapärase ja kolmandik ettevõtetel hinnangul ehitustööde maht jätkab kahanemist ka lähemate kuude jooksul. 66% ettevõtjaid nimetab käibe kasvu takistavaks teguriks vähest nõudlust, kuid iga viiendat ettevõtete takistas töös jaanuaris ilm.
Töötajate arv ehitussektoris jätkab langust. Ning ka hindades on tellijatel kauplemistuumi.
Tööstusettevõte kindlustunne viimase kuuga küll natuke paranes (olles +1), kuid on endiselt allpool pikaajalist keskmist (+5). Suurema osa ettevõtete (62%) hinnangul on praegu tellimusi tavapäraselt, kuid iga kolmanda ettevõte tellimused on alla tavapärase (saldo -22). Eksporttellimuste osas on seis sarnane sellega, mis oli aasta tagasi (saldo -18).
Järgneva 3 kuu jooksul oodatakse toodangu mahu kasvu ja kasvu ootused on tugevamad kui aasta tagasi. Suurendatakse ka töötajate arvu ja tootjahinnad püsivad stabiilsed.
Kaubandusbaromeeter: 47% ennustab müügi kasvuu ettevõtete vastuste jagunemine protsentides02.1301.1402.14müük viimase 3 kuu jooksul suurenes39,548,940,8jäi samaks38,034,433,1vähenes22,516,826,2Kaubavarud praegu liiga suured18,514,517,1hooajale kohased78,584,079,1liiga väikesed3,11,53,9Kaupade tellimused suurenevad34,918,539,5jäävad samaks55,049,248,8vähenevad10,132,311,6Müük järgneva 3 kuu jooksul suureneb36,419,246,9jääb samaks53,544,642,3väheneb10,136,210,8Kaupade hinnad järgneva 3 kuu jooksul tõusevad53,538,235,4jäävad samaks45,757,364,6langevad0,84,60,0Töötajate arv järgneva 3 kuu jooksul suureneb8,53,85,4jääb samaks83,786,385,4väheneb7,89,99,2Ärikonjunktuur praegu hea11,713,015,4rahuldav70,376,373,9halb18,010,710,8Ärikonjunktuur järgneva 6 kuu jooksul parem29,228,234,6sama68,568,763,8halvem2,33,11,5Kindlustunde indikaator9113Allikas: konjunktuuriinstituut
Autor: Ken Rohelaan, Ave Lepik
Seotud lood
Ukraina kriis on kärpinud teenindusettevõtete optimismi, eelkõige välisturule keskendunud transpordi- ja logistikasektoris, selgus konjunktuuriinstituudi viimasest küsitlusest.
Tööstusettevõtjate teatel on Skandinaavia turule orienteerunud Eesti ettevõtjad raskes seisus, kuid Lääne-Euroopa suunal eksportijad tunnevad paranemismärke.
Venemaa-Ukraina kriis ei ole senini vähendanud Eesti ettevõtete ja tarbijate kindlustunnet, selgub Eesti Konjunktuuriinstituudi baromeetritest.
Viimase kuuga on kindlustunne ettevõtluses halvenenud, kuid tarbijate kindlustunne on paranenud, teatas Eesti Konjunktuuriinstituut.
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.