Üllatuslikult on Eesti Konjunktuuriinstituudi viimase küsitluse tulemuste põhjal teenindusettevõtete kindlustunde indikaator augustis paranenud.
TeliaSonera Eesti üksuse juhi Valdo Kalmu sõnul veab nõudlust tarbijakäitumise muutus. Kalm näeb telekommunikatsiooni kui teenuse järgi kasvavat vajadust. Kuigi näiteks mobiilisektoris on hinnad langenud, siis TeliaSonera alla koondunud EMTd ja Elioni vedava Kalmu teatel tahavad inimesed järjest rohkem suhelda, mistõttu on kasvanud ka räägitavate minutite maht. Sarnane olukord iseloomustab internetikasutust.
„Hinnad on nii mobiilis kui ka lairibas langenud, aga tegelikult megabittide ja lausa gigabittide arv aina kasvab. Teenuse vajadus on väga selgelt olemas,“ ütles Kalm. Tema sõnul on nüüd küsimus, kui palju mõjutavad hindu konkurents ja regulatsioonid.
Konjunktuuriinstituudi viimase küsitluse tulemuste põhjal on teenindusettevõtete kindlustunde indikaator augustis parem kui eelmisel kuul. Kuigi vähenevat nõudlust järgneva 3 kuu jooksul ootab turismisektor (hotellid, restoranid, turismiagentuurid), prognoosib enamik äriteeninduse valdkondadest nõudluse kasvu. Nii ootavad nõudluse kasvu 48% reklaamiagentuuridest, 44% IT-ettevõtetest, 40% telekommunikatsiooni ettevõtetest.
Kalmu hinnangul on 40% küllaltki ootuspärane tulemus, kui arvestada pelgalt mahtu. „Kui vaatame veel eraldi ITd, siis infotehnoloogias samuti kõik efektiivistavad oma protsesse. Huvi selle teenuse valdkonna vastu on samuti kasvutrendis. Küsimus on, kas ka raha kasvab,“ ütles ta.
Kasvav tarbimine. TeliaSonera Eesti juhi sõnul planeerib ettevõte lõplikud mahunumbrid sügisel, kuid tänase seisuga näeb ta jätkuvalt tükimahu kasvu, eriti internetis. Kas ka raha tuleb järgi, ei oska ta veel öelda. Muutus sõltub turu sügisesest konkurentsiolukorrast.
Kalmu teatel olid lõppkliendid teises kvartalis natuke julgemad, kuid kolmandat kvartalit on keeruline prognoosida majanduse turbulentsuse tõttu. Tema sõnul sõltub tarbijakäitumine väga palju, mis juhtub Euroopa ja globaalmajanduses. Samuti on raskem prognoosida kliendikäitumist, sest Kalmu teatel on TeliaSonera kliendid olnud küllaltki ettearvamatud.
Starmani juhatuse esimehe Toomas Tiiveli sõnul kuulub tema juhitav ettevõte kindlasti nende 40% hulka, kes usuvad kasvu. Tema teatel tuleb kasv eelkõige kolmest allikast: turuosa võitmine, uute teenuste turuletoomine ja olemasolevate teenuste juurdemüük. Tiivel lisas, et Starmani klientide seas kasvab kiiresti nende hulk, kes kasutavad salvestusteenust ja videolaenutust ehk vähem sõltutakse telekavast. Viimase täiendusena näitab ettevõte klientidele telerit ka näiteks nutiseadmetes.
Elisa juhatuse liige Andrus Hiiepuu kinnitab nutiseadmete populaarsust ja tõstab eraldi esile nutitelefonide 4G internetti, mis on tema hinnangul telekommunikatsiooni kasvuallikas. Hiiepuu teatel on Elisa viimaste andmete järgi kasvanud 4G toega nutitelefonide müügi osakaal 80%ni, veelgi enam tahvelarvutite müük. Selline muutus näitab Hiiepuu sõnul, et 4G toega tooted on juba laiatarbekaubad, mitte ainult ärikasutaja pärusmaa.
Hooajaline reklaam. Lisaks telekommunikatsiooniettevõtetele prognoosivad lähiajal nõudluse kasvu reklaamiagentuurid, kuid see muutus on pigem hooajaline nähtus, mida kinnitavad Tobasco OÜ asutaja ja juht Indrek Viiderfeld kui Direct Group OÜ asutaja ja juht Andres Aasumets.
Aasumets teatel iseloomustab praegust aega suvekaupade suur lõpumüük, samuti koolikaupade müügikampaania ja üsna pea ka jõulukaupade eelmüügi kampaania. Mitme kampaania kokkulangevus võibki põhjustada nõudluse kasvu prognoosi. „Kui jaekettides hakkab omavaheline konkurents, siis hakkavad kõik üksteist trumpama ja see tõstab või langetab nõudlust,“ ütles Aasumets.
Viiderfeldi sõnul on suvi enamus agentuurides madalhooaeg ja sügis loomuliku kasvuga. „Iga aasta on kevad ja sügis kasvavad perioodid, enamasti on neljas kvartal aasta suurim,“ ütles ta. Tobasco juhi jaoks oleks kolmandas kvartalis mullusega võrreldes käibe 20% kasv hea tulemus, kuid see võib sõltuda ka ainult ühest kliendi lisandumisest. Kui Viiderfeld võrdleb suve ja sügist, siis nende perioodide käive erineb tavaliselt mitmekordselt. „Kui võrrelda juunit ja augustit, siis on pea kolmekordne vahe. Tavaliselt neid ei saagi võrrelda,“ märkis ta.
Käibe muutus ei ole seni Viiderfeldi jaoks väljendunud üldisest majandusolukorrast, sest kliendid ei ole senist reklaamieelarvet suurendanud. Pigem tuleb kasv uute tööde ja klientidega. „Mina ei näe, et majandus kuidagi kasvaks või oleks buum,“ lisas Tobasco juht.
EKI teatel jäi napilt positiivsele poolele kinnisvarafirmade kindlustunne, kuid see on oluliselt halvem, kui on olnud antud hooajale iseloomulik. Lähikuude nõudlus ei muutu 70% kinnisvara valdkonna ettevõtete hinnangul.
Venemaa halvendas ootusi. EKI konjunktuuribaromeetrite andmetel on ettevõtete majandusolukord sarnane sellele, mis oli aasta tagasi augustis. Tarbijate kindlustunne viimase kuuga langes, kuid püsib pikaajalisest keskmisest paremal tasemel. Eelkõige halvenesid Eesti majandusolukorra ootused, mis ei ole Venemaa algatatud kaubandussõja taustal üllatav. Elanike säästuprognoos ja tööturu trendide hinnang oluliselt ei muutunud. Inflatsiooniootused püsivad madalal tasemel.
Perede rahanduslik olukord pole viimase 3 kuu jooksul oluliselt muutunud ja püsib pikaajalisest keskmisest paremal tasemel. 41% peredest suudab säästa, 52% kulutab nii palju, kui teenib, ja 6% elab kas varasemastest säästudest või on võlgu.
Tööstus ja ehitus paranesid. Tööstusettevõtete kindlustunne viimase kuuga paranes. Olukord on sarnane eelmise aasta augustiga ja ka eksporttellimused on endiselt kesised - igal neljandal ettevõttel on eksporttellimuste maht alla tavapärase. Viimastel kuudel toodangu maht sisuliselt ei muutunud, kuid järgneva 3 kuu suhtes olid ettevõtjad veel augusti algul optimistlikud; alates augusti teisest dekaadist käivitunud Venemaa sanktsioonid võivad ettevõtjate prognoose muuta. Töötajate arv tööstussektoris järgnevatel kuudel natuke kahaneb ja müügihinnad püsivad paigal või on kerge langustrendiga.
Ehitusettevõtete kindlustunne augustis paranes natuke, kuid on oluliselt alla pikaajalist keskmist. Tellimuste portfell on tavapärasest õhem igal teisel firmal. Keskmiselt on ettevõtetel tellimusi 3,5 kuuks. Lähikuude konjunktuur on parem elamuehituse ettevõtetel. Järgneva 3 kuu jooksul 57% ettevõtete ehitustööde maht püsib samal tasemel, 19%-l tõuseb ja 24%-l langeb. Enamuse ettevõtete hinnangul ehitushinnad ei muutu.
Jaekaubandusettevõtete kindlustunne on viimastel kuudel liikunud kerges langutrendis, kuid see on iseloomulik olnud ka eelnevate aastate suvede lõpukuudele. Kindlustunne on parem pikaajalisest keskmisest. Viimase 3 kuu müük on läinud hästi: 57% kauplusi suurendas käivet, 32%-l käive ei muutunud ja 11%-l käive kahanes. Paremini on müünud kaubamajad ning ehitus- ja kodukaupade kauplused, tagasihoidlikumalt garderoobikauplused ja autokauplused. Müügi suurenemist järgnevatel kuudel prognoosib 31% kauplusi ja müük väheneb 22%. Suvine hooajaline töötajate arvu tõus on möödas ja 13% kauplusi plaanib kahandada töötajate arvu. Ärikonjunktuuri tervikuna hindavad ettevõtjad kaubandussektoris rahuldavast paremaks ja sellist ärikonjunktuuri nähakse püsivat ka 6 kuu pärast.
Kaubandusbaromeeter: ootus hinnatõusule vähenebu ettevõtete vastuste jagunemine protsentides08.1307.1408.14müük viimase 3 kuu jooksul suurenes63,956,756,9jäi samaks20,829,931,5vähenes15,413,411,5Kaubavarud praegu liiga suured7,712,610,9hooajale kohased89,285,086,8liiga väikesed3,12,42,3Kaupade tellimused suurenevad24,026,823,1jäävad samaks54,360,656,9vähenevad21,712,620,0Müük järgneva 3 kuu jooksul suureneb26,931,530,5jääb samaks45,454,347,7väheneb27,714,221,9Kaupade hinnad järgneva 3 kuu jooksul tõusevad32,022,119,4jäävad samaks68,074,076,7langevad0,03,93,9Töötajate arv järgneva 3 kuu jooksul suureneb6,97,26,3jääb samaks75,487,281,1väheneb17,75,612,6Ärikonjunktuur praegu hea23,920,619,4rahuldav70,069,173,6halb6,210,37,0Ärikonjunktuur järgneva 6 kuu jooksul parem14,711,216,2sama76,072,868,5halvem9,316,015,4Kindlustunde indikaator141715Allikas: konjunktuuriinstituut
Ehitusbaromeeter: takistab ebapiisav nõudlusu ettevõtete vastuste jagunemine protsentides08.1307.1408.14Ehitustööde maht viimase 3 kuu jooksul kasvas34,330,024,6jäi samaks54,354,363,8kahanes11,415,711,6Tellimuste portfell praegu üle tavalise7,11,47,1tavalised65,751,451,4alla tavalise27,147,141,4Ehitustööde maht järgneva 3 kuu jooksul kasvab26,124,318,6jäi samaks55,155,757,1kahaneb18,820,024,3Ehitustööde hinnad järgneva 3 kuu jooksul tõusevad18,68,610,1jäävad samaks78,684,382,6langevad2,97,17,3Töötajate arv järgneva 3 kuu jooksul suureneb12,917,78,7jääb samaks77,169,181,2väheneb10,013,210,1Ehitustegevust piiravad praegu mitte miski25,78,612,9ebapiisav nõudlus50,061,455,7ilmastikutingimused0,04,30,0tööjõu puudus15,715,721,4masinate, seadmete, materjalide puudus2,90,00,0finantsprobleemid4,34,34,3muud1,45,75,7Tootmisvõimsuste rakendatuse tase praegu % 77 Kindlustunde indikaator-9-21-18Allikas: konjunktuuriinstituut
Kaubandusbaromeeter: ootus hinnatõusule vähenebu ettevõtete vastuste jagunemine protsentides08.1307.1408.14müük viimase 3 kuu jooksul suurenes63,956,756,9jäi samaks20,829,931,5vähenes15,413,411,5Kaubavarud praegu liiga suured7,712,610,9hooajale kohased89,285,086,8liiga väikesed3,12,42,3Kaupade tellimused suurenevad24,026,823,1jäävad samaks54,360,656,9vähenevad21,712,620,0Müük järgneva 3 kuu jooksul suureneb26,931,530,5jääb samaks45,454,347,7väheneb27,714,221,9Kaupade hinnad järgneva 3 kuu jooksul tõusevad32,022,119,4jäävad samaks68,074,076,7langevad0,03,93,9Töötajate arv järgneva 3 kuu jooksul suureneb6,97,26,3jääb samaks75,487,281,1väheneb17,75,612,6Ärikonjunktuur praegu hea23,920,619,4rahuldav70,069,173,6halb6,210,37,0Ärikonjunktuur järgneva 6 kuu jooksul parem14,711,216,2sama76,072,868,5halvem9,316,015,4Kindlustunde indikaator141715Allikas: konjunktuuriinstituut
Ehitusbaromeeter: takistab ebapiisav nõudlusu ettevõtete vastuste jagunemine protsentides08.1307.1408.14Ehitustööde maht viimase 3 kuu jooksul kasvas34,330,024,6jäi samaks54,354,363,8kahanes11,415,711,6Tellimuste portfell praegu üle tavalise7,11,47,1tavalised65,751,451,4alla tavalise27,147,141,4Ehitustööde maht järgneva 3 kuu jooksul kasvab26,124,318,6jäi samaks55,155,757,1kahaneb18,820,024,3Ehitustööde hinnad järgneva 3 kuu jooksul tõusevad18,68,610,1jäävad samaks78,684,382,6langevad2,97,17,3Töötajate arv järgneva 3 kuu jooksul suureneb12,917,78,7jääb samaks77,169,181,2väheneb10,013,210,1Ehitustegevust piiravad praegu mitte miski25,78,612,9ebapiisav nõudlus50,061,455,7ilmastikutingimused0,04,30,0tööjõu puudus15,715,721,4masinate, seadmete, materjalide puudus2,90,00,0finantsprobleemid4,34,34,3muud1,45,75,7Tootmisvõimsuste rakendatuse tase praegu % 77 Kindlustunde indikaator-9-21-18Allikas: konjunktuuriinstituut
Seotud lood
Ukraina kriis on kärpinud teenindusettevõtete optimismi, eelkõige välisturule keskendunud transpordi- ja logistikasektoris, selgus konjunktuuriinstituudi viimasest küsitlusest.
Euroala riikide majandususaldus langes madalaima tasemeni alates detsembrist, peamiselt kaubanduse, tarbimise ja tööstuse tõttu, teatas Euroopa Komisjon.
Tööstusettevõtjate teatel on Skandinaavia turule orienteerunud Eesti ettevõtjad raskes seisus, kuid Lääne-Euroopa suunal eksportijad tunnevad paranemismärke.
Viimase kuuga on kindlustunne ettevõtluses halvenenud, kuid tarbijate kindlustunne on paranenud, teatas Eesti Konjunktuuriinstituut.
Föderaalreservi kolmapäevane pressikonverents valmistas investoritele üllatuse ning kulla hind sööstis järsult alla. Kas kujunemas on hea ostukoht?