TOP 30 üritusturundusfirma koondkäive kasvas mullu ligi 2 miljonit eurot, samal ajal kui kasum vähenes 35%. Tööpuuduse üle ei kurda juhid ka tänavu, kuid konkurents on tihe ja tuleb arvestada, et tellijate eelarved pole kummist.
- Agentuuri X3M Marketing OÜ juht Ken Matsalu hindab eelmist aastat edukaks, jäädi 27 000 euroga kasumisse. Foto: Andres Haabu
TSITAAT
"Meie kasvu näitab kliendibaas, tööde kvaliteet ja ehk ka käive. Kasum on muidugi firma arenguks vajalik, aga agentuuride maailmas ei tähtsustaks ma seda üle."Martin Rauam, Jolos OÜ tegevjuht
Äripäevaga vestelnud firmajuhid ütlevad kui ühest suust, et eelmise aastaga ollakse rahul ja tööd jätkub ka tänavu. Siiski on sel aastal olnud ka tagasilööke. Aasta alguses hakkasid üldised majandusnäitajad Eestis ja mujal maailmas taas langema. Kust firma eelarvet kärpida? Ikka turunduskuludest ning loobudes suvepäevadest ja muudest firmaüritustest.Üritusturundus- ja loovagentuuri Jolos tegevjuht Martin Rauam sõnas, et näiteks idasuunale orienteerunud ettevõtjad enam kevadel üritusturundajate uksele ei koputanud. Praeguseks on üldine olukord aga taas paremaks läinud ning erinevad talvepäevad ja -galad ees.Ettevõtjad üldiselt laienemisplaanide kohta suuri sõnu ei sea. Kui üldse, siis tahetakse haarata suurem turuosa Eestis. Välismaa osas ollakse skeptilised. Martin Rauam lausus, et üritusturundus pole toode, mida lihtsalt üle riigipiiri eksportida. Kui kohapealseid olusid läbi ja lõhki ei tunne, on raske kohalike firmadega konkureerida. Variant oleks avada harukontor, kus töötavadki kohalikud, ent see nõuab väga suurt investeeringut.Aivar Kuusk: diskoreid me enam ei vahendaEttevõte Kuusk OÜ, mis kaotas 2013. aastal 334 000 euro võrra käivet, kuid kasvatas 3000 euro võrra kasumit, juht Aivar Kuusk rääkis, et mullu keskenduti põhiliselt firmade klientide ja meeskonnasündmuste korraldamisele. “Valisime projekte, mis meie meeskonda kõnetavad. Diskori ja õhtujuhi vahendamisega me enam ei tegele. Teeme asju, millesse ise usume ja mis meil endil silmad särama panevad.”Suurimate sündmuste hulka kuulus mullu Euroopa Komisjoni Euroopa transpordiministrite konverentsi TENT-T Days 2013 (Trans-European Transport Networks) vastuvõttude korraldamine Eestis, kus osales kokku umbes 800 inimest. “Lisaks aitasime Eleringil avada Eesti ja Soome vahelist elektrikaablit Estlink 2. Suurimaks projektiks oli Eesti Jahimeeste kokkutuleku korraldamine 4500 inimesele. Kokku oli sündmuseid eelmisel aastal sadakond,” sõnas Kuusk.Kuuse sõnul on konkurents sündmusturunduse valdkonnas tihe, ent väärikas konkurents ongi alati teretulnud. Kliendid on tema kinnitusel muutunud teadlikumaks ostjaks. “Enamasti tahetakse väga täpselt aru saada, mida ostetakse. See omakorda teeb sündmuse paremaks, kui pooled teineteist mõistavad,” selgitas ta.Tuleval aastal jätkatakse koostööd püsiklientidega. “Meeskonda suuremaks kasvatada pole plaanis, vastasel juhul kaob personaalsus, mis on meie töö juures üks tähtsamaid väärtuseid,” ütles Kuusk.Ken Matsalu: tugevaid on turul väheAgentuuri X3M Marketing OÜ juht Ken Matsalu ütleb, et eelmine aasta oli neile edukas, jäädi 27 000 euroga kasumisse. “Lehelugejale teadaolevatest projektidest võib mainida näiteks Kanal 2 suurejoonelist 20 aasta juubelit, mille korraldasime Eesti Näituste messikeskuses mitme välisartisti osavõtul, ning TV3 otsesaatena Eesti tähtsaimat muusika auhinnagalat “Eesti muusikaauhinnad 2013” Nokia Kontserdimajas,” nimetas Matsalu suuremad tööd.Matsalu sõnul saab üritusturunduse valdkonnas kvaliteeti tõsta tööjõuga, vajalikud on erinevad koolitused. Üldise konkurentsi kohta nendib ta, et Eestis on palju sarnaseid ettevõtteid, kes lahterdavad end üritusturunduse valdkonda, saamata aru, et tegu on liitsõnaga. Üritusi küll tehakse, aga turundust mitte.Tugevamaid on Matsalu sõnul käputäis. “Kui klient soovib lihtsalt oma ettevõttele pidu korraldada, siis usun, et nad saavad sellega ka ise hakkama samal tasemel kui iga teine. Aga kui soovitakse sündmuse korraldamise asemel tekitada ka mingit väärtust või saada kasu, kas siis sisekommunikatsiooni või turundussõnumite edastamise kaudu, tasuks kindlasti pöörduda mõne ETKAL (Eesti Turunduskommunikatsiooni Agentuuride Liit – toim) agentuuri poole,” ütles Matsalu. Ta tunnistas, et palju on ka neid kliente, kes ostavadki teenust vaid hinna põhjal – ülemused on mingi summa ette määranud ning sellega tuleb midagi teha. Samas on ka neid kliente, kes mõistavad, et ürituste korraldamine on investeering personali.Martin Rauam: kasum pole esmatähtisÜritusturundus- ja loovagentuuri Jolos mullune käive oli üle 829 000 euro, kasum seejuures 44 000. Tegevjuht Martin Rauam rääkis, et nad pole otseselt kasumile orienteeritud ettevõtte. “Meie kasvu näitab kliendibaas, tööde kvaliteet ja ehk ka käive. Kasum on muidugi firma arenguks vajalik, aga agentuuride maailmas ei tähtsustaks ma seda üle,” ütles Rauam.Jolos teeb praegu üle 50 projekti aastas. Ligi kolm neljandikku töödest tuleb püsiklientidelt. “Väga palju on näiteks IT-sektori firmasid, kus sisekommunikatsiooni vajadus on suur,” tõi Rauam näite. “Palju on ka juubeliüritusi, sest paljudel ettevõtetel täitub 20 või 10 aastat asutamisest,” lisas ta.Eesti turul on agentuure palju ja jälgides kasvõi seltskonnameediatki, tundub, et ettevõtjad uhkete ürituste pealt kokku ei hoia, kuid Rauam kinnitab vastupidist. Rahaga ei priisata. “Üldiselt on see seotud majanduse üldise käiguga. Kui hakatakse kuskilt kokku hoidma, siis just selliste kulutuste pealt,” ütles ta. Kui aasta esimeses pooles hakati rääkima maailmamajanduse üldisest langusest, andis see tunda ka Eestis. Näiteks idasuunale orienteeritud ettevõtjad enam üritustesse nii palju ei panustanud. “Aga meie kontekstis pole seda hea hinnata, pigem on tööd juurde tulnud, peame isegi mõned tööd ära ütlema, kui tahame kvaliteeti hoida,” hindas Rauam.Jolos asutati 2009. aastal ja ühel hetkel ei saa kasv enam tormiline olla. “Eestis saab turumaht otsa, mis mõistlik ühele firmale hallata,” nentis Rauam. Aeg-ajalt tehakse ka töid Soomes ja teistes Baltimaades, kuid üritusturundus pole Rauami sõnul eriti eksporditav toode. See eeldab palju kohapealset know-how'd ning vajalik oleks avada teises riigis kohalik kontor. “Aga see oleks juba tulevikuteema,” jättis Rauam otsad siiski lahtiseks.Kaubanduskeskused pigem väldivad konkurendi tööjõuduÜritusturundus OÜ omanik Riina Paavo peab eelmist aastat kordaläinuks – olgugi, et firma käive vähenes 0,74 korda (2012. aastal teeniti 180 000 eurot, 2013. aastal 132 000 eurot), suudeti teenida 25 000 eurot kasumit.Ettevõte teeb peamiselt koostööd kaubanduskeskustega. Näiteks löövad nad kaasa Stockmanni Hullude Päevade korraldamisel. “Teeme töid ka Selverile. Kui nemad on mõne suurürituse sponsoriks, siis me hoolitseme selle eest, et nad oleks ka üritusel nähtavad, näiteks oma telgi või lastele mõeldud batuudi ja maskottidega,” selgitas Paavo.Muidugi on kaubanduskettide vahel ka konkurents ja tihtipeale nad samu tegijaid ei palka. Näiteks oleks Paavo firma puhul pea võimatu, et nad Hullude Päevadega samal ajal Kaubamaja Osturallit korraldaksid. Ta lisab siiski, et tihtipeale teevad nad töid allvõtu korras ehk ühte juppi kogu organisatsiooni kampaaniast.Firmal on Paavo sõnul üsna kindel kliendibaas ja uute klientide haaramine on keerukas. “Kui väga kõvasti vaeva näha, siis saad prooviürituse. Kui läheb hästi, on edaspidine koostöö võimalik, vastasel korral ei,” ütles Paavo. Ta tunnistas, et neil on siiski väike firma ja turuhiidudega nad võidu joosta ei suuda.Lisaks kaubanduskeskustele on nende klientideks ka erinevad firmad oma suvepäevadega. “Meie vastutame üldiselt lasteprogrammi eest, kui tullakse terve perekonnaga. Meil on oma inventar (batuudid jms – toim), millega saame kohale minna. Aga neid me muidu välja ei laenuta, sest pole eritehnika firma. Kus oleme meie, on ka meie inventar,” lisas Paavo.Vaadates majanduslikku poolt, on mõnel suurel üritusturundusfirmal käive pea kümme korda suurem kui Paavo ettevõttel, samas kasum väiksemgi. “Neil on ka väga suured meeskonnad ja jooksvaid kulusid palju. Meie teeme oma väikest asja ja võimaluste piires,” ütles ta. Suuremaks nad kasvada ei tahagi. “Ei hakka inventari investeerima, tuleb jälle masu peale, mis nende asjadega siis teha?”
Edukad sündmusturundusfirmad 2013
KohtFirma nimiMüügitulu 2013(tuh EUR)Ärikasum 2013(tuh EUR)1.Seikluspark OÜ5381072.Tartu Näitused AS983593.Meediaekspress OÜ901484.Jolos OÜ829445.Baltic Promotions OÜ721296.Taveco Disain OÜ471357.Baltic Event Service OÜ9091298.Eventus Group OÜ18211809.Marketing Communication Alliance OÜ11932010.Teamart Promotions OÜ2991311.Üritusturundus OÜ1327912.Otepää Seikluspark OÜ1051813.Kuusk OÜ8375114.X3M Marketing OÜ10552715.WOW Events OÜ464616.Profexpo OÜ2174517.East Express OÜ3221318.Live Nation Estonia OÜ45953119.Event Masters OÜ10462020.R & Reede OÜ13681321.Principal OÜ331522.Hobbykarting OÜ241823.Orangetime Event OÜ1961-4924.Tequila AD OÜ230225.Global Media Systems OÜ1952026.Winston Wolf OÜ210827.Eesti Näituste AS1451-6928.Fibit Trading OÜ118429.Frens Konverentsiteenused OÜ733430.Boulevard55 OÜ1491131.Mariva Grupp OÜ136-1232.Valge Maja OÜ164133.Kingent Management OÜ115-7
Metoodika
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.