Riigikontroll leidis, et Tallinna linn on oma eelarvest rahastanud teavitusi, mis olid 2013. aasta kohalike valimiste taustal mõistetavad poliitikute või erakondade valimisreklaamina.
- Valimiste eel sai Põhja-Tallinna vanemast Karin Tammemägist tubli kepikõndija. Foto: Erim Prozes
Poliitikute kasutamine omavalitsuse teavitustegevuses ei ole iseenesest keelatud, kuid omavalitsuse teavituse eesmärk ei saa olla erakonna mainekujundus ega poliitikutele valimisreklaami tegemine, selgitab riigikontroll oma pressiteates.
Tallinna linnaeelarvest kulus valimisreklaamina mõistetavatele teavitustele 2013. aastal ligikaudu 337 000 eurot. Tallinn ei ole poliitikutele ja erakonnale valimisreklaami tehes tegutsenud avalikes huvides. Lisaks teavituste sõnumites esinevatele valimisreklaami elementidele viitavad asjaolud poliitilise mõju planeeritud taotlemisele.
Sellele osutab Tallinna asutuste tavatu käitumine valimiseelsel perioodil, kuna 2013. aasta teavitustegevuse rahast kulutati märkimisväärne osa just valimiseelsel perioodil. Kui 2012. aastal kulus näiteks teleteavitustele augustist oktoobrini 12% kogu aasta teleteavituste rahast, siis aasta hiljem oli vastav näitaja 93%. Seejuures oli põhiosa 2013. aasta selle perioodi teleteavitustest poliitilise sõnumiga.
Samuti ilmnes, et Tallinna linna asutused, kes tavapäraselt teavitusi ei tee või teevad vähe, hakkasid valimiste eel ühtäkki tegema teavitusi, milles oli tugev poliitiline sõnum. Lisaks tuli välja, et koos poliitilise nüansi lisamisega hakati infot edastama sündmustest, millest tavapäraselt nii mastaapsel kujul avalikkust ei teavitata, näiteks info investeeringuprojektide valmimise kohta.
Riigikontroll tuvastas auditi kontekstis ühe poliitilise sõnumiga teavituse ka Tartu linnas. Linnaeelarvest seda teavitust otse ei rahastatud ning kogutud tõendid ei anna põhjust väita, et teavituse poliitiline mõju oli linna taotlus.
Omavalitsuse kulu sellistele reklaamidele on ühtlasi näide avaliku võimu vahendite väärkasutamisest, mis loob ebaausat poliitilist konkurentsi ja on ohuks demokraatia arengule.
Riigikontroll on seisukohal, et Eesti seadused ei ole praegu piisavad, et tõhusalt takistada valimisreklaami tegemist avaliku võimu asutuse raha eest. Rikkumisi on võimalik tagantjärele küll tuvastada, kuid see on ressursimahukas ja aeganõudev.
Seetõttu peab riigikontroll vajalikuks, et riigikogu jätkaks reklaami ja erakondade rahastamist käsitlevate seaduste ülevaatamist.
Kokku analüüsis Riigikontroll 15 omavalitsuse teavitustegevuse kulusid aastail 2012–2013. Hinnati ka teavitustegevuse kulude vastavust eelarvele ja kulude tegemisel riigihanke reeglitest kinnipidamist. Teavitustegevusele kulub Eesti omavalitsustes kokku suurusjärgus 4–5 miljonit eurot aastas.
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.