Äsja mainekas USA kiirendis alustanud eestlaste idufirma ResultsOnAir tahab oma ennustustega aidata ettevõtteil kordades vähendada telereklaami kulusid.
- Idufirma ResultsOnAir turundusjuht Kristel Tuul ja asutaja Kristo Peterson näitavad ettevõtjaile selget pilti nende telereklaamide tasuvusest. Foto: Andras Kralla
ResultsOnAir on neljas Eesti idufirma, kes jäi silma USAs tegutseva maailma ühe tuntuima kiirendi 500 Startups meeskonnale. Üksnes üheksa kuud tegutsenud ettevõte valiti tuhandete kandidaatide seast nende 27 hulka, kes alustasid eelmisel nädalal Californias neli kuud kestvat programmi.
Idufirma turundusjuht Kristel Tuul ütles, et kiirendist loodavad nad eelkõige leida häid kontakte, mille abil paremini USAs kanda kinnitada. Nagu ikka kiirendite puhul, said nad ka rahasüsti 100 000 dollarit, mille eest on 500 Startupsil nüüd idufirmas 7% suurune osalus. Paigutatud summast neljandik on programmitasu, mis tähendab, et kasutamiseks jääb neile 75 000 dollarit.
Mis on mis
ResultsOnAir
Asutatud 2014. aastal.
Pakub telereklaamide analüüsi.
Asutajad Kristo Peterson ja Cristo Pajust.
Investeeringu 100 000 dollarit sai kiirendilt 500 Startups.
500 Startups
Silicon Valleys asuv idufirmade kiirendi.
Tegutseb kolmes linnas: Mountain View, San Francisco ja México.
Programm kestab neli kuud.
Pakutakse mentorlust, võimalust kohtuda idufirmade ekspertidega ja avatud kontoriruume.
Investeerib 100 000 dollarit 7% suuruse osaluse eest.
Eestist on osalenud Erply, Zerply ja 300.MG.
Ärgitab vaataja tegutsema
ResultsOnAiri tööpõhimõtet on keeruline mõne sõnaga seletada, nagu tunnistavad idufirma asutajad isegi. Nende teenuse kasutamise esimene eeldus on, et ettevõte reklaamib end televisioonis, mis on üks kallimaid kanaleid reklaamimiseks. „Statistika näitab, et rahvusvahelistes turunduseelarvetes suunatakse televisoonireklaami peale kuni 60% ehk üle poole ja sul ei ole võimalust investeeringu tasuvust täpselt mõõta, analüüsida ja optimeerida,“ märkis ResultsOnAiri üks asutajaid ja arendusjuht Kristo Peterson.
Teine eeldus nende teenuse kasutamiseks on see, et reklaam, mida analüüsitakse, peaks ärgitama selle nägejat midagi tegema – näiteks minema mõnele veebilehele või saatma SMSi. Idufirma enda arendatud mõõdikute abil on seejärel võimalik kindlaks teha, kui hästi konkreetne reklaam sellel kellaajal, selles kanalis ja sellisel kujul töötab, jälgides, kuidas inimesed reklaamile reageerivad. Eriti hästi töötab nende pakutu pikaajaliselt, sest pikema perioodi analüüsimisel on võimalik ette ennustada tarbija käitumist ning sellevõrra reklaamide sisu ja näitamist paremini planeerida. „Seniste klientide põhjal oleme näinud, et aitame firmadel 40-80 protsenti reklaami planeerimist teles efektiivsemaks muuta,“ ütles Tuul.
„Reaalaaja veebiliikluse analüüsi abil me leiame need trendid üles, millistelt kanalitelt, programmidelt, päeva osadelt on kõige kasulikum investeerida olnud,“ selgitas Peterson. Näiteks on näha, kui palju inimesi on selle lühikese reaktsiooniaja jooksul kodulehele tulnud ja mida nad on seal teinud. „Oleme väga uhked, et suudame seda ka viivitusega ühendada. Näiteks näed põnevat reklaami, tuled viskad pilgu peale ja paar nädalat hiljem tuled uuesti ja teed ostu. Me näitame reklaamijale selle stsenaariumi siis ka ära,“ rääkis Peterson. Tuul lisas, et mida kauem klient nendega koos töötab, seda paremini suudetakse tulevikku ette näha.
Kommentaar
Säärase analüüsiga tegeletakse juba aastaid
Raido Raamat, meediaagentuuri Media House juhataja
Julgen väita, et kõik meediaagentuurid või vähemalt need, kes on ka Eesti Meediaagentuuride Liidu liikmed, sest nende tegemisi tean hästi, tegelevad taolise analüüsiga päevast päeva ja juba pikki aastaid. Kuidas muidu oleks võimalik klientidele just nende vajadustest tulenevat meediamixi pakkuda.
Seda, et eriti hästi nii turunduslikus kui ka ärilises mõttes töötab just tele- ja digimeedia sümbioos, täheldati turunduses juba ligi kümme aastat tagasi. Tele annab kampaaniale suure katvuse ja vajaliku emotsionaalsuse ning digimeedia võimaldab kohest reageeringut tekkinud emotsioonile. Kuna digimeedias jääb igast tegevusest jälg maha, on inimeste käitumist ka lihtne jälgida ning turundusliku poole pealt analüüsida.
Vaatajareitingud ei kajasta täpset statistikat
Kristel Tuul, ResultsOnAir turundusjuht
Nähtavasti pole kommentaari andnud agentuuri juhil meiega olnud võimalust kohtuda, sellest ka väide, mida me oma kogemuse põhjal ei saa põhjendatuks pidada. Nimelt ükski meediaagentuur, kellele oleme oma lahendust presenteerinud nii Eestis (sh 70% Eesti Meediaagentuuride Liidu liikmete + teistega), Lätis kui ka Inglismaal, pole kohtumise käigus viidanud, et neil midagi sarnast kasutusel oleks. Sarnast tagasisidet oleme saanud ka Skandinaaviast, Euroopast ja Aasiast.
Seni on agentuuride meediaplaanide sisendiks olnud valdavalt vaatajareitingud, mis ei kajasta klientideks konverteerunute täpset statistikat. Kuigi internetis jääb klientide tegevustest jälg maha, siis ilma ResultsOnAiri-laadsete tööriistadeta on telereklaami investeeringuefektiivsuse mõõtmine parimal juhul hinnanguline, mitte täpne. Täidame tühimikku väga täpse reklaamikohtade põhise mõõtmise, analüüsi ja optimeerimisega, olles sealjuures justkui Google Analytics telekampaaniatele.
Esimese kliendi leidis idufirma juba enne enda sündi. Suurbritannia turul tegutseva Eesti finantsettevõtte Cash On Go turundusjuht Katre Kaarenperk meenutas, et koostöö Petersoniga algas juba siis, kui viimane oli veel palgal eelmise tööandja juures, kes oli ühtlasi Cash On Go partner. „Nägime, et tal olid põhjalikud teadmised Google Analyticust ja ta jäi meile silma. Meie koostöö selle firmaga lõppes, aga Kristoga hoidsime ühendust edasi,“ rääkis Kaarenperk. Tema sõnul oli Petersoni suhtumine selline, mida kohtab harva – ta võttis oma tööd väga tõsiselt ega olnud pelgalt tellimuse täitja, vaid mõtles kaasa, mõtles kliendi eest ja mõnikord ka natukene ette. „Tol hetkel veel teadmata, kuhu see asi viib, hakkasime temaga koos teleanalüüse digikülastuse põhjal tegema,“ kirjeldas Kaarenperk uutmoodi koostöö algust.
Cash On Go oli eestlaste idufirmale esimene nii-öelda katse-eksitus klient, kelle abil hakati proovima, millist lahendust välja töötada. Kaarenperki sõnul oli usaldus väga suur, eelkõige tänu Petersoni isikule. „Ta ise tahtis väga teha, muretses, mõtles kaasa. Ta on selline partner, kes on pigem mõned korrad meid korrale kutsunud ja öelnud, et tehke nüüd seda või mis te nüüd mökutate või miks te nüüd sellega ei tegele,“ kirjeldas Kaarenperk Petersoni.
Mõõdikutest on ka juba abi olnud
Kaarenperk tõi näiteks, et esimese asjana otsustati muuta ära kellaajad, millal nende reklaame teles mängiti. Seni oli nende hinnang põhinenud üldistele uuringutele, mis kellaaegadel mingisugused sihtrühmad televiisorit vaatavad. „Pärast tuginedes nendele analüüsidele, mida ResultsOnAir meile pakkus, olid need kellaajad hoopis midagi muud. Meie kontaktihind ehk külastus, mida mõõdame, on langenud 7-8 korda,“ selgitas ta.
Nüüdseks on ResultsOnAiril potentsiaalseid kliente juba üle maailma. „Kuna meie teenus põhineb datal, siis meil ei ole ka kultuuripiire ehk arvud ja numbrid räägivad sama keelt, sõltumata sellest, kas reklaam on hiina või eesti keeles. Sellepärast oleme ka ise väga globaalse suunitlusega,“ märkis Peterson.
Eriti aktiivne tegevus käib ettevõttel Aasias, usinamalt tahetakse laieneda Ameerika Ühendriikides, kus asub kolmandik nende potentsiaalsest turust, mille koguväärtus on vähemalt 20 miljardit dollarit aastas. „Meil ei ole tähtis töötada paljude klientidega, pigem on oluline töötada väiksema arvu, kuid tõeliselt suurte klientidega, sest neil on meie teenusest enim võita. Meie hinnastamine toimub selle põhjal, kui palju firmad teles ennast reklaamivad,“ selgitas Tuul.
Üks küsimus
Kes on teie eeskujud?
Kristel Tuul, ResultsOnAiri turundusjuht:
Ma arvan, et TransferWise. Nad tegid midagi täiesti uudset ja on nii kiiresti kasvanud. Mis mulle eriti meeldib, et nad on suutnud suhteliselt suure firmana start-up-mentaliteeti hoida. Neil on sellised mini-firmad, viieliikmelised meeskonnad, kellest igaüks teeb mingit osa. See on ka meil lõppeesmärk, et me ei muutuks suureks bürokraatlikuks ettevõtteks.
Inspireerivad on ka start-up’id, kes on meiega samal pulgal. Hea on kaasa elada üksteisele ja vaadata, mis probleemid neil on ja millega nemad tegelevad. Minu üks lemmikuid on Sorry As A Service, mis saadab firmade eest vabandusena kingitusi. Me elame üksteisele väga palju kaasa.
Kristo Peterson, ResultsOnAiri asutaja ja arendusjuht:
Ma olen TransferWise’iga nõus, aga hästi inspireerivad on ka kõik start-up’i sündmused, mis toimuvad nii Eestis kui ka mujal maailmas. Kõigil ettevõtlushuvilistel soovitan neid uudistamas käia. Näiteks Garage48 organiseeritud sündmused on väga hea võimalus tutvuda tulevaste meeskonnakaaslastega. Analoogseid sündmusi toimub igal pool maailmas. Põnev on ka see, et meie koostöö Cristoga sai ka alguse Valgevenes toimunud Garage48 hackathon’il.
Eeliseks terviklahendus
Konkurents väga suur ei ole, seda tunnistas ka Kaarenperk, kes märkis, et kui tema ettevõte otsis võimalust telereklaamide tasuvust mõõta, ei leidnud nad ühtegi head lahendust. „Inglismaal selliseid poolikuid lahendusi oli, aga ükski ei olnud selline, mis oleks meid rahuldanud,“ tõdes ta.
Petersoni sõnul on siiski kolm suuremat nendega sarnase fookusega tegijat, kelle tegemistel nad eriti usinalt silma peal hoiavad. „Põnev on see, et nad on üsna uued ettevõtted ehk mingis mõttes me oleme kõik ühe rongi peal ja praegu on väljakutse see, kes suudab kiiremini liikuda siit edasi. Kellelgi eelist väga ei ole. Meil on võimalus olla esimesed uutes kohtades,“ ütles ta ja lisas, et kiirendisse saamine võib anda neile mõningase konkurentsieelise.
Kaarenperk märkis samuti, et idufirmal on veel pikk tee, mida mööda minna. „Minu silmis võiks neil ülim eesmärk olla see, et see toode on lihtsasti kasutatav. Kas tarkvaraline lahendus, et ta on lõppkasutajale hästi lihtne, kus sa saad kahe hiireklikiga oma küsimustele vastused,“ sõnas ta, viidates sellele, et praegu peab iga muudatust aitama teha idufirma töötaja ise. Lihtsam tarkvaraline lahendus oleks tema hinnangul suur samm edasi.
Tulevikku näeb ta positiivsetes värvides. „Ma arvan, et potentsiaal on meeletu ja turg on suur, just sellepärast, et ei ole veel sellist väga head lahendust,“ leidis Kaarenperk.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.