Hea kaupluse sisekujundus eristab poodi konkurentidest ning meelitab kliendid ostma.
- Veinipoe Bestwine juht Triinu Van Buureni sõnul sisustas äri kaupluse lihtsalt - omanikud lõid ise inventari loomiseks käed külge. Foto: Raul Mee
Kaubanduspindadele nii vanu hästi töötavaid baaslahendus kui ka kliendipõhiseid projekt- ja erilahendusi pakkuva ASi Kitman Thulema juhataja Ilo Rannu sõnul peab konkurendist eristuma, kirjutab 29. juuni Äripäev rubriigis Kinnisvara. Seejuures on Rannu sõnul kaupluses liikumise ja klientide suunamisega tegelemine eraldi teadus, millega tegelevad oma ala eksperdid.
"Kindlasti peab positiivses võtmes eristuma, sest asju on meid ümbritsevas maailmas väga palju ja nad on oma funktsionaalsuselt sarnased," märkis Rannu. Ta lisas, et kaupleja peaks kõigepealt endalt küsima, kes on tema klient, mis teda kauplusesse ostlema toob ning miks klient tuleb. Sealt edasi mõeldes saab teenusedisaini välja töötama hakata.
Tasub teada
Kuidas poodi sisustada?
Küsi endalt, kes on klient ja miks ta poodi tuleb. Pea sisekujunduse loomisel silmas oma sihtgruppi ja tema eelistusi.
Kauplus peab moodustama terviku, millest mööbel on vaid üks osa.
Värvilahendus loeb väga palju, kui värv on hea silmaga valitud, mõjub pood hästi, isegi mööbel ei ole parim.
Ilus välimus ei pruugi alati olla parim lahendus. Näiteks on tumedates toonides kaupluse puhul kulud valgustusele väga suured.
Eritellimus on lihtsaim viis eristumiseks, ent lahendus võib olla tavalisega võrreldes isegi kuni 20 korda kallim.
Mööbel üksi ei tööta
Rannu sõnul on nende klientidel pigem esialgne idee juba endal olemas. Kuna klient teab ise kõige paremini, millega ta kaupleb, palju on vaba pinda jne. Seega aitab ettevõte enamasti leida soovitud sisekujundusele lahenduse.
Kujunduse omapära saavutamisel tasuks Rannu sõnul eelkõige jälgida, et keskkond, kuhu inimene meelitatakse, oleks loodud õige sihtgrupi tarvis. Näiteks on väljapaneku mööbel ainult üks osa kogu komplektist. "Vaatama peab kogu komplekti ja selleks tasub teha analüüs," nentis Rannu.
Ta lisas, et ühte sisekujunduse lahendust hoiavad toidupoodidest kauplejad Eestis umbes kümme aastat. Moe-, garderoobikaupade-, ilu- ja jalanõudepoed ehk moe ja trendiga seotud kaupluste uuendamine toimub umbes viie kuni kuue aasta tagant.
Kaupluste sisustamisega seotud OÜ Gastro Team müügijuhi Aivar Hannuse sõnul uuendatakse kogu sisustust praegu väga harva. "Vanasti Stockmann vahetas, kui olid veel head ajad, umbes nelja-viie aastaga kogu mööbli osakondade kaupa," märkis ta.
Hannus lisas, et üldjuhul seda enam ei tehta, vaid pigem tehakse võimalusel väiksemaid muudatusi, näiteks tõstetakse mõned asjad ümber, võetakse ära või lisatakse sisustuselemente. Ümbervahetamist tuleb Hannuse sõnul ette pigem siis, kui on vaja minna näiteks säästvamale süsteemile.
Odavalt silmapaistev lahendus
Omapära saab siiski lisada ka märkimisväärsete kuludeta. OÜ Bestwine juhataja Triinu Van Buureni sõnul avati hiljuti Tallinnas nende teine veinikauplus. Tallinnas Kentmanni tänaval asuva poe kujundamiseks sai Buuren inspiratsiooni varasemast Harju tänaval asuvast poest. Selle sisustus oli Buureni sõnul saadud võlakattena, seega uut lahendust polnud neil endil vaja otsida. Küll aga oli Kentmanni tänava poe pind veidi moodsam, mistõttu tuli kujundamisel arvestada veidi teistsuguste omadustega.
"Kuna ruum on kõrgem, ei tekita see Harju tänava pinnale sarnast stiilset lohakust ja hubasust," selgitas Buuren. Ta lisas, et uus äripind on modernsema välimusega, näiteks on sel omapärased kõrged laed.
Üldmulje on taotluslikult minimalistlik. "Less is more," märkis Buuren. Ta lisas, et poe põhirõhk on veinidel, mida sisekujundus peaks toetama. Buureni hinnangul ei pea sisekujunduses tingimata väga kalleid asju kasutama. "Mina arvan, et tuleb olla loov ja tegelikult on väga vähesega võimalik teha väga palju," lausus ta.
Kentmanni tänava kaupluse sisustamisel lõid omanikud ka ise käed külge. "Me tegime ise riiulid, ostsime poest lauajupid ja terve pere värvis," kirjeldas ta. Ise tehtud on ka unikaalne kassalaud, mille küljed on kokku pandud veinikastidest. "Idee andis üks tore klient, restorani juhataja," märkis Buuren.
"Disainlamp on ainus asi, mis sai valmiskujul ostetud," lisas Buuren, kelle sõnul on poes detailid viimseni läbi mõeldud. "Kui kauplus näeb ilus välja ja on mõnus, siis inimene tahab ikka tagasi tulla," põhjendas ta.
Matt võtab läikelt üle
Praegusi sisustustrende kommenteerides ütles Hannus, et märgata võib muutusi värvilahendustes. "Vahepeal oli moes läikiv kroomvärv, mida kasutatakse ka praegu, aga siiski on mindud üle rohkem mati värvi peale," märkis ta. Hannuse sõnul on matt toon ka praktilisem tolmu tõttu.
Veel võib Hannuse hinnangul näha tänapäeval poode, kus on värvide abil eristatud erinevaid osakondi. "See on praegu hästi huvitav suund," sõnas ta.
Kaubanduskeskuste sisustamisele keskendunud OÜ Reinhold tegevdirektori Heiki Tamboomi hinnangul on osakondade eristamisega saanud kenasti hakkama näiteks kauplus Reserved, kus on grupeeritud meeste-, naiste- ja lasterõivad mööblistiili ja värvide abil. "On lihtne, aga samal ajal õigete ja ökonoomsete materjalidega mööblilahendus," kiitis ta.
Värviga saab kasinat mööblit peita.
Värv on Tamboomi sõnul kaupluses alati oluline sisukujundaja. "Kui värvi on valinud väga hea maitsega disainer, siis see pood mõjub väga hästi, isegi mööbel ei pea seal olema super," tõdes ta.
Tamboom märkis aga, et ilus välimus ei pruugi siiski olla parim lahendus. Ta tõi näitena Home4you kauplused, mille värvivalikus kasutati maitsekalt tavapärasest tumedamaid toone. "Head pastelsed toonid, aga kui pood on väga tume, siis juba majanduslikult on see kulukas, sest valgustus läheb väga palju maksma," selgitas ta.
Hannuse sõnul püütakse üha enam leida midagi, millega teistest poodidest eristuda. "Siin on jälle see küsimus, et kelle rahakott kannatab ja kelle oma mitte," nentis ta, lisades, et iga mööblitükk on erineva hinnaga. "Eridisainiga lahendusel, mida tuleb tellida, võib tavalisega võrreldes ikka kohati lausa kümnekordne," märkis ta. Samas tõdedes, et kindlasti aitab huvitav pood inimesi ligi meelitada.
Eriilmelise poe puhul tuleb ka Rannu sõnul olla valmis mõneti suuremaks väljaminekuks. "See oleneb. Võib maksta sama palju, aga võib maksta parfümeeria osas näiteks ka 10-20 korda enam kui tavaline," ütles Rannu.
Baaslahendus klienti ei huvita
Arco Vara äripindade maakleri Ats Pihli sõnul otsitakse kaubanduspindade puhul midagi sellist, mis teistest eristuks. "Minu poole pole küll keegi pöördunud, et palun otsige uus baaslahendusega äripind," nentis ta.
Pihli sõnul on silmapaistvate äripindade väärtus suurem kui tavalistel. "Kui suudetakse teistest äripindadest millegi poolest eristuda, annab see võimaluse hinda juurde küsida," selgitas ta.
Pihl lisas, et ettevõtjad otsivad oma kauplusele üldjuhul avarat ja valgusküllast pinda. Samuti vaatavad kauplejad tema sõnul, et edaspidised ülalpidamiskulud ei oleks suured. "Klient muutub järjest rohkem teadlikumaks igasuguste kommunaalkulude kohapealt, vaadatakse, et äripinna kulud oleksid optimaalsed," selgitas ta.
Autor: Merilin Sarapuu, Äripäeva kaasautor
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.