Kui eelmisel aastal suutis Schenker klientide ja paremate hindade abiga kasvada, siis see aasta kujuneb palju keerulisemaks, kuna reaalne kaubavahetus kahaneb ja konkurents on väga terav, nentis Schenkeri tegevjuht Janek Saareoks.
- Schenkeri tegevdirektor Janek Saareoks. Foto: Raul Mee
TAUST
AS Schenker
Kuulub kontserni Deutsche Bahn AG, mis on Saksamaa Liitvabariigi omanduses olev ülemaailmne transpordi-, raudteevedude ja logistika ettevõtete grupp.
Schenkeri aktsiate ainuomanik on alates 2010. aasta suvest DB Mobility Logistics AG.
Eestis tegutseb alates aastast 1991.
Neil on 2000 esindust 130 riigis ja rohkem kui 96 000 töötajat üle kogu maailma. Eestis on 150 töötajat neljas kontoris - Tallinnas, Tartus, Pärnus ja Jõhvis.
Tulemused: 2014 2013 Muutus(tEUR)Müügitulu 41 574 36 878 12,7%Ärikasum (EBIT) 963 1 409 -31,7%Puhaskasum 300 1 448 -79,3%
Allikas: ettevõtte mullune majandusaruanne
Mullu kasvas
Schenkeri müügitulu pea 13%, jõudes 42 mln euroni. Ärikasum (EBIT) kahanes aga 32%, langedes veidi alla 1 mln euro.
Saareoksa sõnul õnnestus Schenkeril kasvada tänu klientidele. „Suutsime oluliselt parandada teenuste hinnakonkurentsivõimet. Täna kahjuks ostetakse ainult hinda. Eks mujal tuli jälle lõivu maksta,“ kommenteeris ta lähemalt. Käesolev aasta on tegevjuhi sõnul palju keerulisem. „Reaalne kaubavahetus kahaneb võrreldes eelmise aastaga ja konkurents on väga terav. Seega ei taha isegi prognoosida. Majanduse väljavaated on väga kehvad,“ lausus ta.
Kõige suuremaks mõjutajaks on Saareoksa sõnul siiski kaubavahetuse kasinus
idanaabri suunal, mis pärsib otseselt ka veosektorit, Eesti majandust ja laiemalt kogu Euroopa majandust. „Nõudlus on väiksem, seega pole ka mida vedada,“ märkis ta. „Teine oluline mõjur on eelmisest tingituna transporditeenuste ülepakkumine turul, hinnasõda,“ lisas ta.
Kolmas oluline faktor on Saareoksa sõnul Ida-Euroopa vedajate parem konkurentsivõime just läbi hinna. „Eesti vedajal on väga raske ja läheb veelgi raskemaks, kuna valitsuse maksupoliitika lööb valusalt just Eesti transpordiettevõtteid,“ leidis ta.
Maanteetransporti mõjutasid sanktsioonid Venemaale
2014. aasta maanteetranspordi turuolukord oli etteaimatavalt keeruline, mis eriti tugevalt väljendus aasta teises pooles, seisis eelmise aasta majandusaruandes. Peamisteks mõjuriteks olid Euroopa Liidu rakendatud sanktsioonid Venemaale, mis tekitasid veelgi suuremat vedajate konkurentsi piiratud mahuga turul. Sellest tingituna suurenes klientide poolne hinnasurve transporditeenuse hinnale.
Osalist leevendust andis järjepidev kütusehindade langus, mis on otseselt mõjutanud sisendkulusid. Tänu edukatele hangetele õnnestus Schenkeril veomahtusid kasvatada nii Euroopa kui ka põhjamaade suunal. Olulisteks turgudeks olid endiselt Eesti lähinaabrid ja Saksamaa. Uute suundadena avati otseühendused Itaalia ja Hispaaniaga.
Kodumaa transpordis võeti kasutusele uus transpordiplaneerimise tarkvara koos nutirakendusega autojuhtidele.
2015. aasta saab maanteetranspordis olema väljakutseterohke. „Näeme, et majanduskeskkond muutub veelgi keerulisemaks. Jätkuvad sanktsioonid Venemaale muudavad seni toiminud kaubavoogusid ning tekitavad transpordiettevõtete seas hüperkonkurentsi, mis väljendub maanteetranspordi teenuse kasumimarginaalide languses. Madal kütuse hind ei kompenseeri suurenenud kulusid, mis on tingitud tööjõu- ja laevakulude kasvust (2015. aastast rakendus madala väävlisisaldusega kütuse lisatasu Läänemerel),“ oli aruandes kirjas.
Laoteenuste maht kasvas
Mullu tõi laoteenuse turul elavnemist ja klientide aktiivsuse kasvu. Laoteenuste maht kasvas seoses turu kasvuga, ühtlasi paranes ladude täiteaste. Klientide mahud muutusid vastavalt üldisele turuolukorrale. Laoteenuste pakkujate ja vabade laopindade saadavuse tõttu Eestis on klientide ootused teenuste hindade osas endiselt allpool omahinna taset. Üheskoos mittepiisava täiteastega esitab see väljakutseid laoteenusepakkujatele, sealhulgas ka Schenkerile.
Tänavuselt aastalt ootab ettevõte laoteenuste turu jätkuvat elavnemist. Eesmärk on suurendada kliendibaasi ja tõsta protsesside efektiivsust ning juurutada uus laotarkvara. Laoteenuse turule lisandunud mitmed uued laopinnad nõuavad laoteenuste osutajatelt efektiivsemaid ja paindlikumaid lahendusi, et konkurentsis püsida.
Oodata on nõudluse kasvu eelkõige hooajaliste laopindade järele, samuti klientidepoolset varude täpsemat optimeerimist ja keskmiste laovarude vähenemist. Nõudluse olulist suurenemist logistikaga seotud lisandväärtusteenuste vastu pole tänavu veel oodata, kuna see eeldaks üldisemat majanduskeskkonna paranemist.
Merekonteinerveod ja lennutransport püsisid stabiilsed
Merekonteinervedude ja lennutranspordi valdkonnas näitasid kliendid mullu üles stabiilsust ning nõudlus kontinentide vaheliste logistiliste lahenduste järele püsis heal tasemel. Mõningased negatiivsed mõjurid olid seotud globaalsete klientide nõudlusega. Lennu- ja meredivisjon suutis antud stabiilsust arvestades hoida mahtude tasetplaneeritud tasemel ning mitte kaotada turupositsiooni.
Väljatöötatud teenuste lahendused pakkusid klientidele kõrgetasemelist kvaliteeti ning transpordivõimalusi, mis selgelt toetasid divisjoni mahtude positiivset trendi. 2014. aastal suudeti kasvatada kliendiportfelli kõikide teenuste lõikes, seda eelkõige läbi õige müügistrateegia ja efektiivsete ning kvaliteetsete tootmismudelite.
Oluline mahukasv hõlmas endas lennueksporti ja FCL toodet (täiskonteiner veod), kus saavutati koostöös partneritega laevaliinidel edukaid kokkuleppeid. Jätkuvalt populaarne ning kliendiootustele vastav lennukauba transpordi lahendus läbi Schenkeri tsentraalse lennukeskuse Frankfurdis toetas selgelt vastavate teenuste mahtude hoidmist heal tasemel. Schenker tõi turule ka Hiina-Eesti suunalise raudteetranspordi vahendusteenuse, mis on leidnud klientide sooja vastuvõtu.
Schenkeri 2015. aasta eesmärgid lähtuvad selgest soovist kasvatada veomahte nii lennu-, raudtee-, kui ka meretranspordis. Arvestades soovitut, plaanitakse jätkata läbimõeldud ja struktureeritud müügitegevusega ning teenuste arendamisega.
IT ja kvaliteedijuhtimine keskkonnasäästlikumaks
Eelmisel aastal oli IT valdkonnas peamiseks projektiks maanteetranspordis paberivaba saadetise kohaletoimetamise süsteemi käivitamine. Sellega anti nii oma panus keskkonnahoidu, kui ka parandati vedude efektiivsust.
Vähendamaks veelgi keskkonnakulu, rakendati kontoris dokumenditöötlus „pilves“, mis võimaldab kasutajatel väliseid paberdokumente lihtsal viisil digitaliseerida. Antud lahendus võimaldab ka detailselt jälgida dokumentide väljatrüki mahtu. Sellega saadi head eeldused paberikulu jätkuvaks optimeerimiseks ja kontserni keskkonnasäästu arengukava jälgimiseks.
Tänavuse aasta peamiseks arenduseks on uue logistikatarkvara kasutuselevõtt, mille eesmärgiks on tööprotsesside automatiseerimistaseme tõstmine ning valdkonna efektiivsuse kasvu tagamine.Samuti pööratakse suurt tähelepanu turvalisuse suurendamisele. Kavas on käivitada veovahendite automaatne numbrituvastussüsteem ning uuendada ettevõtte hoonetes ja territooriumil olevaid videovalvesüsteeme.
Seotud lood
Föderaalreservi kolmapäevane pressikonverents valmistas investoritele üllatuse ning kulla hind sööstis järsult alla. Kas kujunemas on hea ostukoht?