KOMMENTAAR
Seadus nõuab näost-näkku tuvastamist
Bigbanki juhatuse esimees Kaido Saar
Regulatsioonid puudutavad kõiki krediidiasutusi ning need on ajas järjest rangemaks ja detailsemaks muutunud. Sõltuvalt regulatsiooni iseloomust kanduvad need loomulikult klientidele edasi. Kui seadus nõuab ranget näost-näkku tuvastamist, siis tuleb seda klientidel teha. Kui nõutakse pankadelt rohkem kapitali, siis muudab see laenuhinna kõrgemaks jne.
Oluline märksõna on ka järelmaksu- ja hoiusteturul kohalike regulatsioonide muutumine. Positiivne on see, et laenuturu korrastamiseks kehtestatakse regulatsioone mittepankadest laenajatele, mis aitab turgu vastutustundlikumaks muuta. Kuid teisest küljest kahjustatakse reklaamitegevuse piiramisega tuntavalt konkurentsi ning seeläbi ka tarbijatele pakutavaid tingimusi. Samuti ei soodusta konkurentsi ja tarbijatele paremate tingimuste pakkumist positiivse krediidiregistri puudumine Eestis, mis aga on vastavalt Euroopa praktikale finantssektori lahutamatu osa.
„Tänaseks oleme kokku kogunud 16 miljonit eurot hoiuseid,“ rääkis panga juht kahest hoiuste kogumise kampaaniast. „Kuna intressimäärad on turul erakordselt madalad, siis klientidele atraktiivse pakkumise tegemiseks on vaja pakkuda vähemalt 2-3% intressimäära. Tulemusi analüüsides on see intressitase piisavalt motiveeriv, et kliendid viitsiksid hoiuseid kodupangast liigutama hakata,“ põhjendas Andresoo hetkel turu kõrgeimat hoiuseintressi.
Andresoo rääkis, et pangaks saamine tõi nende jaoks kaasa oluliselt suurema reguleerituse ja raporteerimiskohustuse, mis ei olnud neile üllatus. „Aga peab tõdema, et sellega kaasnev kulude kasv on märkimisväärne. Samas annab pangaks olemine meile oluliselt suuremad kasvuvõimalused tulevikuks,“ lausus ta.
Inbanki peamine murekoht pole seotud kapitali ja pankade turvalisusega seotud regulatsioonidega, see on pikaaegse panganduskogemusega Andresoo sõnul nii nende kui ka hoiustajate huvides. „Probleem on pigem teenuste pakkumisega seotud piirangutega, mis tapavad innovatsiooni ja uute, klientide jaoks mugavate lahenduste turuletoomise,“ nentis ta. „Näiteks nii meie tegevust kui ka Eesti e-residentsuse projekti piirab näost-näkku kliendi tuvastamise nõue. Meie hinnangul on see regulatsioon oma olemuselt tagurlik, arvestades meie e-riigi strateegiat ja ID-kaardi võimekust.“
TAUST
Inbank AS
Aprilli keskel sai järelmaksuäri Cofi finantsinspektsioonilt krediidiasutuse loa, millega muutus pangaks Inbank.
Panga põhitegevused on järelmaksuteenus ja hoiuste kaasamine.
Järelmaksu pakutakse ligi 200 kaupmehe kaudu peamiselt jaeklientidele.
Mullu sügisel tegi Cofi nelja aastase tähtaja ja 7%se intressiga võlakirjaemissiooni mahus 5 mln eurot. Võlakirjad ei ole kaubeldavad. Emissiooni eesmärk oli suurendada Cofi ärimahtusid järelmaksuturul.
Olulised finantsnäitajad seisuga 30. juuni 2015:
Bilansimaht 24,2 mln eurot.
Laenuportfelli suurus 19,6 mln eurot.
Hoiuste maht 12,3 mln eurot.
Poole aasta kasum 0,3 mln eurot.
Omakapital 7,56 mln eurot, moodustades bilansimahust 31,2%.
Tänavu märtsi lõpul laienes ettevõte Lätti.
Panga tegevjuht on varem Hansapangas töötanud Jan Andresoo, juhatusse kuuluvad Liina Sadrak ja Marko Varik, nõukogu esimees on endine Hansapanga juht Priit Põldoja ning nõukogusse kuuluvad Roberto De Silvestri, Rain Rannu, Reimo Hammerberg ja Triinu Reinhold.
Peamised osanikud on Pershing Hall Holding (7 Monaco eraisikust investorit) ja Cofi Investeeringud (50% Priit Põldoja, 50% Jan Andresoo).
Kokku ligi 50 töötajat, sealhulgas 15 Inbankis, 5 Lätis, 10 oma IT-firmas, 20 sidusettevõtetes.
Pank avas aprilli lõpus teenindussaali Cofi ruumides Tallinnas aadressil Niine 11, põhitegevus toimub veebis.
allikas: ettevõte, äriregister