Põhja-Eesti Regionaalhaigla veebilehel kuvatud digiregistratuuri andmete põhjal ei olnud 66%-l arstidest ühtegi vaba vastuvõtuaega lähema kuue kuu jooksul, mis tähendas, et nende arstide vastuvõtule ei olnud võimalik ka registreerida, selgus Allika Majad OÜ juhi Heikki Visnapuu tehtud väljavõttest.
- Veikko Visnapuu Põhja-Eesti Regionaalhaigla Mustamäe korpuse registratuuris. Visnapuu tegi statistikat PERH´i lehe digiregistratuur.ee andmetele toetudes. Foto: Andras Kralla
KOMMENTAAR
Riigikogu sotsiaalkomisjoni esimees, haigekassa nõukogu liige, IRLi liige Aivar Kokk:
Kindlasti ei saa rahul olla olukorraga, kus PERHis 27st pakutavast eriarsti vastuvõtust 11-le ei pääse lähema kuue kuu jooksul. Oleme seda teemat arutanud ka haigekassa nõukogus ja püüdnud sellele probleemile leida lahendust, aga head lahendust ei ole leitud. Selle ja ka järgmise aasta haigekassa eelarve on puudujäägis ning lisaraha ei ole juurde tulemas. Kas me saame olla sellise olukorraga rahul? Kindlasti mitte ning sellepärast on ka komisjoni novembrikuu töökavas eriarstijärjekordade teema.
Oluline osa on perearstidel, kelle võimalused ja roll patsiendi murede lahendamisel aina kasvavad. Näiteks laieneb aasta-aastalt perearstide, eriarstide ja haigekassa koostöös e-konsultatsiooni erialade valik, mis võimaldab perearstil terviseinfosüsteemi kaudu eriarstidega patsiendi ravi üle konsulteerida ja alati ei osutugi eriarstile suunamine vajalikuks, sest eriarst näeb infosüsteemis kogu informatsiooni ning edastab ravisoovitused perearstile. See kiirendab patsiendi jaoks oluliselt ravi alustamise aega ja lühendab eriarstiabis järjekordi.
Visnapuu üritas saada tasuta aega eriarstile Põhja-Eesti Regionaalhaiglas (PERHis), kuid see ei osutunud võimalikuks ei korduvate helistamiste teel ega ka haigla digiregistratuuri kaudu. Ta tegi haigla veebilehel oleva digiregistratuuri andmete põhjal statistikat ja selgus, et 25. septembri seisuga ei olnud PERHi digiregistratuuris tervelt 66%-l ehk 179 arstil 272st lähemaks kuueks kuuks ühtegi vaba vastuvõtuaega. 27st erialast ei olnud kuuel kuul arsti vastuvõtuaega 11-l.
"Tasuta arstiabi"
„Mul on olnud kogu aeg selline tunne, et erialaarsti juurde on võimatu pääseda. Kõik mu tuttavad kurdavad, et tasuta arstiabi on meil jutumärkides. Kui sul on mingi probleem ja sa tahad seda kiiresti lahendada, siis sa oled sunnitud pöörduma tasulise arsti poole,“ rääkis mees nördinult aastaid kestnud probleemist.
"Tuleks kehtestada ausad mängureeglid. See asi peab olema läbipaistev. Läbipaistvuse üks alus on see, et kõikidel haiglatel ja arstidel on avalikud ehk veebipõhised registratuurid, kus on ära näidatud ajad, mis on broneeritud teistele patsientidele, ja et oleks ka põhjendatud, miks see niimoodi on," tegi Visnapuu ettepaneku. "Ja et oleks võimalik panna ennast ootejärjekorda."
TASUB TEADA
Haigekassa arendab üle-eestilist digiregistratuuri
Haigekassa tervishoiu- ja kommunikatsiooniosakonna juhataja Katrin Romanenkov
Tänasel päeval puudub veel üle-eestiline ühtne süsteem, mis võimaldaks inimesel endal või ka tema perearstil kiiresti ja mugavalt vaadata erinevate raviasutuste arstide vastuvõtu- ja ooteaegu ning teha broneeringuid.
Siinkohal ongi esmalt e-saatekirja süsteemi rakendamine ning seejärel ka üle-eestilise digiregistratuuri loomine väga oluline ning haigekassa jaoks on nende arendamisse panustamine lähiaastate prioriteet.
Visnapuu tehtud statistika on PERHi klienditeeninduse teenistuse juhataja Annely Karjama sõnul teada nii neile kui ka haigekassale. „Kuid meie leping ning osalt ka arstide puudus mõnel erialadel ei võimalda vastuvõttude arvu suurendada,“ oli Karjama selgitus. Ambulatoorseks* eriarsti vastuvõtuks saab registreerida maksimaalselt neljaks kuuks.
„Praegu ei saa küll öelda, et mingil erialal Eestis tervikuna oleks ambulatoorse eriarstiabi kättesaadavus halb ebapiisava raha tõttu,“ märkis haigekassa tervishoiu- ja kommunikatsiooniosakonna juhataja Katrin Romanenkov ja lisas, et ambulatoorsete ravijärjekordade pikkus ei ole alati ka lisaraha andmisega lahendatav.
Ravijärjekordade põhjused ei ole ainult rahas
Ravijärjekordade pikkuse põhjused on Romanenkovi sõnul erinevad. Muu hulgas on erinev ka see, kuidas raviasutus oma tööd planeerib ehk kui palju vastuvõtuaegasid annab registratuuri plaanilisteks vastuvõttudeks ning kui palju jätab erakorralisteks ja korduvvastuvõttudeks.
Järjekorra pikkuse põhjus võib olla Romanenkovi sõnul ka aparatuuri ja ruumide, näiteks operatsioonitubade hõivatus. Järjekordi pikendavad kindlates ka patsientide eelistused. „Näeme, et inimesed eelistavad suuri regionaalhaiglaid, nagu Tartu Ülikooli Kliinikumi ja Põhja-Eesti Regionaalhaigla, ja ka keskhaiglaid, kus järjekorrad on väga pikad,“ ütles ta.
Järjekordi pikendab ka Romanenkovi sõnul see, kui patsiendid on ennast vastuvõtule registreerinud, aga nad ei lähe kohale. Raviasutuste hinnangul võib selliseid patsiente olla 10-15%. Veel ühe põhjusena nimetas ta haigekassa ja tervishoiuteenuse osutaja vahelise lepingu mahtu.
TAUST
Põhja-Eesti Regionaalhaigla digiregistratuur:
Digiregistratuuri on võimalik sisse logida ID-kaardi või Mobiili-ID-ga.
Digiregistratuuris on võimalik teha järgmisi toiminguid: *Broneerida ambulatoorset vastuvõtuaega*Tasuda arveid*Vaadata informatsiooni registreeritud ambulatoorse vastuvõtuaja kohta*Tühistada registreeritud ambulatoorset vastuvõtuaega
Allikas: PERH
Karjama sõnul on PERHis igal eriarstil vastuvõtuaegade sisse planeeritud ajad esmastele pöördujatele ja korduvvisiitidele. Samuti on eraldi planeeritud ajad esmastele onkoloogilistele haigetele, kes peavad kiiresti vastuvõtule jõudma. Tasulised vastuvõtud aga toimuvad väljaspool tavatööaega. „Digiregistratuuris kuvatakse aegu vaid registreerumiseks esmastele vastuvõttudele,“ ütles ta.
Karjama ei olnud nõus, et haiglas ei olda huvitatud avalikust veebiregistratuurist, et saaks varjata tasuta vastuvõtuaegu ja suurendada registreerumist tasulistele vastuvõttudele. „See on väär. Tasulisi vastuvõtte teeb Põhja-Eesti Regionaalhaiglas 25 arsti, kusjuures töötab septembri seisuga regionaalhaiglas 544 arsti ja 154 arst-residenti. Tasulisi vastuvõtte tehakse väljaspool tavapärast tööaega, mis ei mõjuta haigekassa järjekorra pikkust, vaid leevendab seda,“ toonitas Karjama.
Karjama nentis, et praeguse registreerimissüsteemi juures ei saa välistada klienditeenindaja positsiooni kuritarvitamist, kuid seda kontrollitakse pidevalt. Registreerida saab ainult vabale ajale.
*Ambulatoorne tervishoiuteenus ehk ambulatoorne abi — mittestatsionaarne tervishoiuteenus, mille korral patsiendi visiit tervishoiuasutusse on piiratud mõne tunniga ja ei ole vajalik ööpäevaringne haiglas viibimine
Allikas: Tervisestatistika sõnastik
Seotud lood
Kõik teadsid Helenet (42) kui sooja ja elava iseloomuga edukat naist. Tööl olles oli ta asjalik ning kodus tegeles laste ja majapidamisega. Õhtuti premeeris ta end tihti pokaali veiniga, et igapäevaseid muresid vaigistada ja stressi leevendada. Viimasel ajal vaevles ta aga unetuse käes ja ka lähedaste sõnul hakkas ta oma sära kaotama. Enese teadmata viis pidev veinitamine naise sügavamale alkoholi lõksu ja õhtusest lõõgastusrituaalist sai hoopis uneprobleemide põhjustaja. Helene jagab oma lugu, kuidas ta sõltuvusest vabanes ja enda elus uue lehekülje keeras.