Tagantjärele on selge, et osa plaane, mille järgi riik Estonian Airi raha paigutas, olid ebareaalsed ning seega oli riigi rahapaigutus lennufirmasse vale, ütles Estonian Airi eksjuht Andrus Aljas.
- Estonian Airi endine juht Andrus Aljas leiab, et lennufirma probleemide taga olid omanike ebareaalsed ambitsioonid. Foto: Andres Haabu
Aljas juhtis
Estonian Airi aastatel 2008-2011. Ta alustas siis, kui majanduskriis juba paistis ning koostati plaane selle üle elamiseks.
„2010. aastaks saavutasime kõik püstitatud eesmärgid. Ettevõte päris kasumisse ei jõudnud, aga saavutasime vähemalt selle, millega plaanisime kriisist läbi tulla,“ rääkis Aljas.
Ta selgitas, et tagantjärele on väga raske öelda, kas riik pani Estonian Airi raha liiga kergekäeliselt või mitte.
„Selle kapitalipaigutuse aluseks olid ju samuti ilmselgelt konkreetsed plaanid, kuid see, kas need plaanid olid reaalsed või mitte, on küsimus hindajatele. Praegu võib öelda, et osa neist plaanidest olid täiesti ebareaalsed, järelikult tehti selle rahapaigutusega vale otsus, aga see on ju tagantjärele tarkus. Ma ei julge küll öelda, et keegi oleks läinud tahtlikult Estonian Airi rahaga üle külvama,“ lausus Aljas.
Aljas rääkis, et ka juba tema ajal tegi riik Estonian Airi esimesi kapitalipaigutusi.
„Me tegime plaani ja selle ka täpselt täitsime. Ka hilisema raha pani riik Estonian Airi vastavalt plaanile, aga see plaan jäi selgelt täitmata. Ilmselt
Euroopa Komisjon vaatas siis, et firmasse pannakse jätkuvalt raha sisse, aga midagi põhimõttelist seal ju ei muutu. Tol ajal, kui mina Estonian Airi juhtisin, polnud riigiabi teema nii aktuaalne, et ma oleks end sellega niivõrd täpselt kurssi viinud.“
Liiga suur tükk
Aljase sõnul on võimatu öelda, mis hetkest hakkas Estonian Air alla käima.
„Kui omanike ootused lähevad liiga suureks ja hakatakse tegema majanduslikult täiesti ebaloogilisi otsuseid, ei saagi asjast midagi välja tulla. Kõik need korrad, mil Estonian Air on võtnud asja rahulikult ja lennanud nendesse sihtkohtadesse, mille järele on reaalselt olnud nõudlus, on ka tulemus olnud täiesti rahuldav,“ sõnas ta. „Aga niipea, kui on proovitud ambitsiooni üles kütta, on asjad läinud väga kehvasti. Omanikuvahetus oli see, mis ambitsioone üles kütma hakkas."
Samas oli omanikuvahetus tema sõnul paratamatu, sest hetkel, mil
Eesti riik Estonian Airi üle võttis, oli ettevõte juba keerulises seisus. Uue omaniku oleks pidanud Estonian Airile nagunii leidma.
"Kooliraha oli väga suur ja tegelikult mitte vajalik, aga nüüdseks peaks igaühele selge olema, et majandusseadused kehtivad ka Tallinnas,“ märkis Aljas.
Seotud lood
Dubaisse kinnisvara ostmist, kas passiivse sissetuleku või elamisloa saamiseks, saab teha mugavalt oma kodust. Milliseid võimalusi Araabia Ühendemiraatide kinnisvaraturg investoritele pakub? Miks on üürikinnisvara ostmine kasumlik otsus? Nendele ja muudele küsimustele teab vastuseid just sealses piirkonnas kinnisvaraga tegeleva ettevõtte EstKing juht Igor King.