Hollandi prokuratuur tutvub ekspertide ja ajakirjanike rühmituse Bellingcat aruandega, milles on toodud 20 Vene sõjaväelase nimed, kes rühmituse hinnangul olid seotud Malaisia reisilennuki allatulistamisega Ukraina kohal poolteist aastat tagasi.
- Malaysia Airlinesi Boeingu rusud. Foto: EPA
Bellingcati looja, Briti ajakirjanik Eliot Higgins kommenteeris BBC-le, et õhutõrje raketisüsteem Buk, millest reisilennukit tulistati, kuulus tõenäoliselt Venemaa 53. õhudessantbrigaadile ning see oli salaja toimetatud Donetski oblastisse.
Intervjuus Hollandi telekanalile NOS (Nederlandse Omroep Stichting) märkis Higgins, et aruandes, mille sisu praegu veel ei avalikustata, on toodud brigaadi komandöri, teise pataljoni komandöri ja üheksa ohvitseri nimed, lisaks veel mõned „kogenud sõdurid“.
Hollandi prokuratuuri ametlik esindaja Wim de Bruin kinnitas, et nendeni on jõudnud Bellincati 123-leheküljeline aruanne ning prokuratuur tutvub sellega. Venemaa kaitseministeerium ei soovinud seoses Bellingcati aruandega ühtegi kommentaari anda.
Hollandi uurijad oma kaarte ei ava, kuigi on öelnud, et suhtuvad Bellingcati aruandesse täie tõsidusega, kommenteeris Higgins. „Hollandi politsei on mind katastroofi uurimisega seoses tunnistajana kaks korda üle kuulanud, nii et nad on väga huvitatud koostööst. Igal juhul esitavad nad meile küsimusi ja meie vastame, aga seda, mida nad teavad või mida teevad, ma ei tea,“ rääkis Bellingcati looja Higgins.
Higginsi sõnul ei taha Bellingcat veel avada aruande üksikasju, sest tõendid, millel see põhineb, on internetis avalikult kättesaadavad ning need võidakse hõlpsalt kõrvaldada. Paljud sellest 20-liikmelisest nimekirjast on ise veebis tõendusmaterjale jaganud, lisas Higgins.
Tema sõnul on inimeste ring, kes olid Buki liigutamisest ja selle uuest asukohast teadlikud, märksa suurem, sest 53. brigaadi teise pataljoni koosseisus oli üle saja inimese, kes tundsid üksteist ning pidid märkama Buki ja selle meeskonna liigutamist kohta, kust reisilennukit tulistati.
Ekspertide ja ajakirjanike rühmitus Bellingcat viib Malaisia reisilennuki allatulistamise kohta läbi oma uurimist, tuginedes sotsiaalvõrgustikes avaldatule, fotodele ja videotele, mis on netti laetud, kasutades kõiki tehnilisi vahendeid, et määrata näiteks ka objektide täpset asukohta.
Algselt uuris Higgins olukorda Süürias, kuid ida-Ukraina konflikti puhkedes keskendus sellele, et tõendada Ukrainas Vene sõjaväelaste kohalolu, mida Venemaa eitab. Malaysia Airlinesi reisilennuki katastroofist sai üks selle uurimise osa.
Venemaa kaitseministeerium on järjekindlalt rõhutanud, et Bellingcati – ja ka mõnede sõltumatute Vene ajakirjanike – uurimistulemused Vene sõjaväelaste osaluse kohta Malaisia lennuki allatulistamises on ebapädevad ega põhine tõenditel.
Hollandi julgeolekunõukogu mullu 13. oktoobril avaldatud lõppraport kinnitas, et Malaysia Airlinesi reisilennuk tulistati alla maa pealt õhutõrjeraketiga Buk, mis tabas lennukit piloodikabiini vasakule küljele. Kuid järeldusi, kes raketi tulistas, raport ei teinud. Eksperdid nimetasid vaid, et maa-ala suurus, kust rakett välja tulistati, oli 320 ruutkilomeetrit.
Sellele alale jääb ka venemeelsete kontrolli all olev küla Snežne, kust Bellingcati versiooni järgi lastigi rakett õhku.
Hollandi ettekandega samal päeval tuli oma uurimistulemustega lagedale ka Vene kaitsetööstuskontsern Almaz-Antei, kes toodab Buk-süsteeme. Oma pressikonverentsil teatasid firma esindajad, et rakett tulistati Zaroštšenske külast, mis oli ukrainlaste kontrolli all.
Malaysia Airlinesi Boeing oli 17. juulil 2014 teel Hollandist Amsterdamist Malaisiasse Kuala Lumpurisse. Lennuk sai raketitabamuse Ukraina õhuruumis, umbes 80 km kaugusel Donetskist ja 50 km kaugusel Venemaa piirist. Lennukis viibis 298 inimest, kellest 193 olid Hollandi kodanikud.
Seotud lood
Majanduses ja ka kinnisvaraturul on sügisel toimunud mõned muudatused, üheks neist euribori langus. Bigbanki ettevõtete panganduse üksuse juht Aimar Roosalu kinnitas, et kinnisvaraturul on märgata elavnemist – suuresti just järelturu korterite osas.