Alates 2023. aastast saavad praamid ja konteinerilaevad sõita läbi 1800 meetri pikkuse tunneli, mis ehitatakse Norra kaljudesse. Pärast mitu aastat kestnud eeltööd on Norra valitsus paika pannud plaani maailma esimese laevatunneli rajamiseks. See uuristatakse läbi Stadi poolsaare, mis asub Bergenist 175 kilomeetrit põhjas.
Kava järgi puuritakse tunneli ülemine osa nii nagu tavalise autotunneli puhulgi. Puuritakse korraga kahel pool kaljut. Seejärel lastakse allpool olev kivim kiht-kihilt õhku. Õhku lastud kivim viiakse minema. Vältimaks vee sissetungimist, jääb kalju välimine kiht korgiks tunneli ette. See eemaldatakse siis, kui ülejäänud tunnel on valmis. Merevee sügavuseks tunnelis on kavandatud 12 meetrit.
Veel novembri Imelises Teaduses
Maa nõrgenev magnetväli seab inimkonna ohtu
Geenikääridega saab luua täiusliku DNA
Mahukas projekt muudab reisi piki Norra rannikut laevadele turvalisemaks. Kui tunnel valmis saab, ei pea laevad sõitma ümber poolsaare ja läbima merelõiku, mis on Norra üks ohtlikumaid. Seal puhuvad rohkem kui kaks kuud aastas tormituuled. Ka tugevad merehoovused ja kõrged lained muudavad sõiduolud ülimalt keeruliseks. Ainuüksi viimase 70 aasta jooksul on sealsel merel uppunud 34 inimest. Uut turvalist otseteed läbi mäekalju saavad kasutada nii kauba-, reisi- kui ka eralaevad.
Pikemalt loe Norra laevatunnelist novembri Imelisest Teadusest.