• OMX Baltic−0,42%269,68
  • OMX Riga0,47%877,92
  • OMX Tallinn−0,53%1 723,59
  • OMX Vilnius−0,16%1 043,27
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,00%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,34%8 112,29
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,38
  • OMX Baltic−0,42%269,68
  • OMX Riga0,47%877,92
  • OMX Tallinn−0,53%1 723,59
  • OMX Vilnius−0,16%1 043,27
  • S&P 5000,00%5 917,11
  • DOW 300,00%43 408,47
  • Nasdaq −0,11%18 966,14
  • FTSE 1000,34%8 112,29
  • Nikkei 225−0,85%38 026,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,38
  • 06.04.18, 06:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Erkki Raasukese rääkimata lugu

Hinnatud tippjuhi Erkki Raasukese karjääris on olnud hetk, mis võttis näost valgeks ja hinge kinni. Ta räägib sellest laupäeval kell 10 Äripäeva raadio saates „Persoon“. See on lugu, mida avalikkus seni kuulnud ei ole.
Erkki Raasuke
  • Erkki Raasuke Foto: Andres Haabu
2012. aasta mai. Rahvuslikku lennufirmat juhib 33 000eurose kuupalgaga Tero Taskila, kes toodi keerulises seisus Estonian Airi juhtima 2011 suvel. Taskila plaanidel on haaret: Tallinnast peab otselendudega saama igale poole, ja loomulikult kasumlikult. Kasumini jõudmiseks peaks kuluma kõigest paar-kolm aastat. Tibatillukesest Tallinnast Ida-Euroopa nurga taga kujuneb suur rahvusvaheline sõlmpunkt, ägedam kui Helsingi igatahes.
Estonian Airi tervisenäitajatele viskab pilgu peale saatuse tahtel riigisektorisse sattunud pankur Erkki Raasuke, tol hetkel majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi nõunik. Ta näeb majandusraskustesse sukelduvat, raskes seisus ettevõtet. Tollased rehkendused lubavad, et Estonian Air lõpetab aasta 8 miljoni eurose kahjumiga. Raasuke näeb, et see 8 miljonit on juba maikuuks koos, ja hindab, et aasta lõpuks on kahjum 25 miljonit eurot.
Majandusminister Juhan Parts palub Raasukesel neid numbreid veelgi lähemalt vaadata. Raasuke nõustub. Ta on pärast 17 aastat Hansapangas ja Swedbankis kestnud tihedat ja tulemuslikku tööd otsustanud kannapöörde teha ja Swedbanki grupi finantsjuhi kohalt lahkuda. Swedbankist kaasa saadud kuldsete käeraudade tõttu – panganduses, mida ta armastab, pole tal mõnda aega töötada võimalik – ongi ta oma võimed ja oskused riigi käsutusse andnud. Juulis saab Raasukesest Estonian Airi nõukogu esimees restruktureerija rollis.
Raasuke ei pea ennast lennunduses asjatundjaks, aga seda näeb ta kohe, et Estonian Airi laienemisplaan on ebaõnnestunud. Ta küsib väsimatult nõu, saab seda – ja ajab ettevõtte novembriks vormi. Megapalga ja nulltulemuse tõttu rahvavaenlaseks kuulutatud Taskila pagendatakse 100 000eurose hüvitisega, sest sellised tingimused on talle lepingusse kirjutatud.
Raskusjõud mõjub alt üles
Tagantjärele hindab Raasuke, et Estonian Airi suured probleemid said alguse laienemiskava sissekirjutamisega võimuleppesse. „Kui ikka koalitsioonileppesse kirjutatakse, et Tallinnast peaks saama Euroopa kõigisse suurematesse linnadesse kaks korda päevas, siis oleks sinna sama hästi võinud kirjutada, kuidas gravitatsioon hakkab altpoolt ülespoole lükkama või et päike paistab keset ööd,“ ironiseerib ta. „Mindi Tallinna hub’i ehitama ja kaotati sinna ära umbes sada miljonit eurot, kui see pikema perioodi peale kokku rehkendada.“
Detsembris 2012 läheb Raasuke koos majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi inimestega Brüsselisse Euroopa Komisjoni konkurentsidirektoraati. Ta teab, et riik on varem ettevõttesse omakapitali juurde pannud, ja et sellega on küsitavusi. Ebaseadusliku riigiabi küsimus oli ministeeriumis tuntud, kuigi kõva häälega sellest ei kõnelda.
„See kohtumine kestis umbes 40 minutit ja me tulime sealt välja – selliseid olukordi on mu elus vähe olnud – nii, et me pidime peaaegu minestama,“ kõneleb Raasuke. „Me olime näost valged, sest meile tehti puust ja punaseks: ei ole mingit šanssigi, et need tehingud, mis on ajalooliselt Estonian Airi ümber toimunud, ei oleks ebaseaduslik riigiabi.“
Niisiis, Raasuke teab 2012 detsembri algusest alates, et Euroopa Komisjoni otsus antud riigiabi ebaseaduslikkuse asjus on tulemas. Küsimus oli vaid, millal. Loomulikult ei saa see teadmine avalikult teatavaks. „Ega siis ettevõtte – eriti raskustes ettevõtte – juhtimine ei käi ajalehe kaudu,“ põhjendab Raasuke.
Raasuke tuleb koos meeskonnaga Brüsselist koju ja hakkab kokku panema plaan B-d. „Me nägime, et Eestonian Air hukkub,“ kõneleb ta. „Karta oli, et direktoraadi negatiivne otsus võib tulla üsna pea.“
Plaan B näeb ette, et sel hetkel, kui Estonian Air oma tegevuse lõpetab, on riigil juba partner, kes aitab püsti panna kohaliku, Tallinnas resideeruva lennufirma –  niimoodi, et enamiku operatsioone võtab see partner enda kanda, riik aga kapitaliseerib ettevõtte ja mõningad juhtpositsioonid selles ettevõttes jäävad Eesti kätte. Tollaseks potentsiaalseks partneriks saab Flybe, Ühendkuningriigi lennufirma.
Estonian Air läheb pankrotti 2015. Lennufirma varemetelt kerkib nagu võluväel Nordic Aviation Group, mis kasutabki just sedasama Raasukese meeskonna mudelit. Edasine on juba ajalugu. Nordic Aviation Groupist on saanud Nordica, mille rahvusvaheline strateegiline partner on poolakate LOT.
Oleme valitsus ja teeme, mis tahame
Tagasi aastasse 2012. Kahe ja poole kuuga püsti pandud Raasukese plaan B läheb valitsuse kabineti ette. Valitsust juhib sellal peaminister Andrus Ansip. Raasuke ütleb valitsuse liikmetele, et Estonian Air hukkub varasemate valeotsuste pärast, ja selleks, lennuliiklus ei katkeks, tuleb kapitaliseerida plaan B, milleks on ettevalmistused juba tehtud.
Raasukese suureks üllatuseks teeb valitsus Estonian Airi pankrotti laskmise asemel teistsuguse otsuse. „Mul jäi hing kinni, kui otsustati, et me paneme hoopis Estonian Airi raha juurde,“ meenutab ta. „Kui see sündis, siis tõusin ma püsti ja ütlesin, et te ei saa sellist otsust teha. Üks kommentaar sellele oli: me oleme Eesti Vabariigi valitsus. Kui me tahame, siis kuulutame sõja.“
2013. aasta jaanuaris teatab peaminister Andrus Ansip, et Estonian Airile antavat raha tuleb käsitleda samamoodi nagu ühistranspordi dotatsiooni. Ta ütleb Vikerraadiole: „Oleme otsustanud valitsuses anda Estonian Airile laenu enam kui 8 miljoni euro ulatuses, oleme selleks küsinud ka Euroopa Komisjoni luba, kas selline laen on lubatud riigiabi, seda vastust me veel praegu ei ole saanud.“ Ansip lisab, et tema meelest tuleks lennufirmadele antava riigiabi reegleid Euroopa Liidus leevendada.
2015. aasta lõpus tunnistab Andrus Ansip Estonian Airi lõppu kommenteerides juba Euroopa Komisjoni asepresidendina, et Estonian Airile antud raha sai lihtsalt otsa – kokku on ettevõttele abi antud sadakonna miljoni euro eest. "Kui me omal ajal, mina peaministrina, riigiabi andsime, siis andsime seda usus, et selle investeeringu, selle laenu toel on võimalik Estonian Air kasumlikuks muuta,“ räägib ta Ärilehele. „Selliseks kaoseks ei olnud mina ega valitsus kindlasti valmis. See aitas võita aega, kuid Estonian Air ei suutnud kasutada seda aega selleks, et muutuda jätkusuutlikuks ja kasumit tootvaks ettevõtteks.“
Tagantjärele möönab Raasuke, et üdini vale see otsus ju ka ei olnud. Euroopa Komisjon tegi oma negatiivse otsuse alles kaks ja pool aastat hiljem – ja selle aja sai Estonian Air ju veel toimetada nendest ähvardustest hoolimata. Kogu see segadus lükkus lihtsalt edasi.
Erkki Raasukese persoonisaade on Äripäeva raadio eetris laupäeval kell 10.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 16:24
Lindström: müügiinimeste tugevuste arendamine hoiab tiimi motiveeritu ja tulemuslikuna
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.

Äripäeva TOPid

Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
TOP
  • 21.11.24, 12:00
Ehitusettevõtete TOP 100: üks turutsükkel sai läbi, järgmisel on uued reeglid
Lisatud 100 edukaima ehitusettevõtte edetabel.
Äripäeva Ida-Virumaa TOPi võitnud Polven Foods tehase- ja müügiosakonna juhti Tomas Kivestut õnnitleb majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo.
TOP
  • 17.11.24, 15:00
Ida-Viru edukaima ettevõtte magus äri: kondenspiima tootja sihib ekspordi kasvu
Lisatud Ida-Virumaa TOP
Äripäeva Raplamaa TOPi võitnud Kohila Vineer juhatuse liikmed Andres Laht ja Anna-Maria Maksin.
TOP
  • 16.11.24, 15:15
Raplamaa edukaim: teeme praegu Eestis ainult hädavajalikke investeeringuid
Lisatud Raplamaa TOP
Tanki tegevjuhid Joel Volkov ja Marge Kari.
TOP
  • 14.11.24, 18:00
Reklaamiagentuuride TOPi võitja: efektiivsemaks minna on keeruline
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Partnerlussuhe Google’i ja Metaga eeldab agentuurilt piisavalt suure käibe ning kompetentsi olemasolu, Mediabrands Digitalil on need olemas, pildil tegevjuht Erki Heinsaar.
TOP
  • 14.11.24, 14:28
Agentuuritulu TOPi võitja: kasvame enim majanduskriisides
Vaata, kes ja kus TOPis asetseb
Äripäeva Lääne-Virumaa TOPi võitis Aivo Saarele (keskel) kuuluv masinatööstus Lisako. Eelmisel aastal paigaldas Aivo Saar koos Vanalinna Ehituse tegevjuhi Kaidur Karba (vasakul) ja Haljala vallavanema Anti Puusepaga (paremal) Lisako poolt Võsule rajatud pansionaadi nurgakivi.
TOP
  • 13.11.24, 12:03
Need on Lääne-Virumaa edukaimad ettevõtted
Lisatud Lääne-Virumaa ettevõtete TOP
Viljandimaa edukama ettevõtte omanik Kaisa Orav ning firma juhatuse liige Mark Orav. Foto on tehtud nende kodus Viljandis kümme aastat tagasi.
TOP
  • 11.11.24, 10:24
Viljandimaa TOPi võitja tegi ajaloo edukaima aasta
Lisatud Viljandimaa TOP
Türil toimunud Kesk-Eesti edukate ettevõtete tunnustamisel võtsid Järvamaa TOPi auhinnad vastu Farm In Productionsi juhatuse liige Malle Valdur ja Aravete Biogaasi juhatuse liige Siim Jaas.
TOP
  • 10.11.24, 08:12
Need on Järvamaa edukamad ettevõtted
Lisatud Järvamaa TOP
Kunagi ühe väikebussiga alustanud Pärnu perefirma on nüüdseks kasvanud nii edukaks, et võib nimetada end Eesti üheks paremaks sõitjate vedajaks.
TOP
  • 09.11.24, 06:00
Sõitjateveo TOP: Pärnu perefirma puges suurtegijate vahele
Edetabelis 50 firmat!

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele