Ametist lahkuv Tallinna Linnatranspordi ASi (TLT) juht Enno Tamm soovitab oma järglasel pikalt töötanud inimesed lahti lasta. Praegu lasti lahti pearaamatupidaja, kinni peetud Andres Herkeli abikaasa.
- Enno Tamm lahkub Tallinna Linnatraspordi ASi juhi kohalt. Foto: Postimees/Scanpix
Kui Äripäeva ajakirjanik viimati küsis, mismoodi Enno Tamm ettevõtte juhina enda vastutust näeb, vastas ta: „Ei... no ootame ikka ära asjade loogilise järjestuse ja siis räägime vastutusest.“
Kuus aastat linnafirmat juhtinud Tamm esitas täna aga tagasiastumispalve, mis rahuldatakse, kui ettevõttele uus juht leitud, kirjutas
ERRi uudisteportaal. Ilmselt lõpeb konkurss juuliks.
Keskkriminaalpolitsei pidas läinud nädalal kinni TLT juhatuse liikme Alar Urmi, bussiliiklusteenistuse direktori Andres Herkeli, bussiremonditöökodade juhi Hannes Erbseni ning bussiremonditöökodade asejuhi Jaanus Vingi. Lisaks peeti kinni veel kolm inimest, kes on seotud kaupade ja teenuste tarnimisega Tallinna Linnatranspordi ASile.
Järgneb intervjuu Enno Tammega.
Kuidas täpsemalt praegune otsus tuli?
Esitasin nõukogule tagasiastumispalve.
Kas eelnes vestlus kellegagi, kes seda teha soovitas?
Ma ei oska öelda. Kellega ta ikka eelnes … (Ohkab pikalt). Ei eelnenud. Eks ma perekonnaringis arutasin.
Leidsite, et on õige tagasi astuda, sest…?
Sest vaatamata sellele, et on olnud palju ilusaid hetki ja palju õnnestumisi siin töötades, ei ole moraalselt ega üldse õige jätkata pärast seda, kui oleme teada saanud, mis siin majas on juhtunud. Et see kõik on võimalikuks osutunud.
Kui ajakirjanik küsis läinud nädalal, millisena ettevõtte juhina vastutust näete, siis vastasite, et ootate ära asjade loogilise järjestuse ja siis saab rääkida vastutusest. Mis praegu otsustavaks sai?
Oleme vabastanud ametist inimesed, kes on saanud kahtlustuse. Täna kutsus nõukogu juhatusest tagasi juhatuse liikme Alar Urmi. Lõpetasime töölepingu ettevõtte pearaamatupidaja, bussiliiklusdirektori abikaasa Rita Herkeliga, kuna on tegemist seotud inimesega. Mina esitasin tagasiastumispalve.
Kas aimasite, mis ettevõttes toimub?
Aimasin. Mitte ainult ei aimanud, vaid teadsin üht-teist rohkem kui mõni teine inimene. Siseaudiitor esitas terve rea materjale, mis mõtlema pani. Ka sisekontrolöriteenistus töötab meil ju hästi, nii et tegelikult tegelesime asjaga. Olime mõnes valdkonnas väga kaugele jõudnud uurimistoimingutega, aga teisalt ei ole meil sellist võimekust nagu uurimisorganitel.
Meie uurimistöö tulemus andis küll piisavalt põhjust töölepinguid lõpetada, kuid sellist mastaapsust nagu loeme kahtlustuste kohta, ei olnud me suutelised avastama ja sellest ei olnud meil ka aimu.
Mida te pidanuks teisiti tegema?
Pisiasju on hästi palju, aga eelkõige pidanuksin tegelema kummalise fenomeniga nagu… Vaadake, Linnatranspordi AS ja kogu transpordisüsteem tervikuna on selline, kuhu inimesed tulevad tööle ja jäävad. Ei ole müstiline, kui inimene on siin töötanud 10, 20 ja 55 aastat.
Kui bussijuht on töötanud aastakümneid, ei ole selles midagi halba, aga sama on meie majas alg-, kesk- ja kõrgastme juhtidega, tippjuhtidega. See kõik oli võimalik, sest need inimesed olid tööd hästi teinud, aga ka kokku töötanud ja ringkaitses, mis on varjukülg ning seda tuleb vältida.
Suured struktuurid ei lase nii kujunedagi. Kui Hansapank ja Ühispank ühinesid, siis kes esimesena koondati? Kõik staažikad ja professionaalsed inimesed.
Nii et teil tuleb suurem koondamine?
Arvan, et see, kes minu järel tuleb, saab selle ebameeldiva ülesande. Ta peab seda tegema, sest kui ta seda ei tee, säilitab riski, et seisab varem või hiljem sama probleemi ees.
Kui palju inimesi peaks lahti laskma?
Ei oska öelda. See on järgmise juhi otsus.
Kas on veel inimesi, kes nüüd tööst ilma jäävad?
Arvan, et juhtimistasandil pigem ei ole. Võimalik, et mõne reatöötaja tasandil võib puutumisi olla.
Millistel ametikohtadel töötajaid mõtlete?
Jaanus Vinki pidi töökojas keegi aitama. Mõni mehhaanik, valvur… Ma ei tea.
Kui olete majas nõukogu liikmete ja teistega teemat arutanud, siis milline teiste arvamus on?
On palju pisaraid asjasse mittepuutuvatel kolleegide palgeil. Kollektiiv on masendunud, et kuidas selline asi oli võimalik meie silme all ja kõrval.
Seotud lood
Korruptsiooniskandaalist räsitud Tallinna Linnatranspordi ASi uueks juhiks saab riigikogu liige Deniss Boroditš, kirjutab ERR.
Vanas Euroopas tavaline firmade ja muu vara põlvest põlve pärandamine on eestlaste jaoks uus teema. Meil siin on alles esimene põlvkond varavahetuseks ettevalmistusi tegemas.