• OMX Baltic−0,31%272,98
  • OMX Riga0,13%873,69
  • OMX Tallinn0,42%1 742,28
  • OMX Vilnius−0,11%1 052,85
  • S&P 500−0,28%5 712,69
  • DOW 30−0,61%41 794,6
  • Nasdaq −0,33%18 179,98
  • FTSE 1000,09%8 184,24
  • Nikkei 2251,33%38 558,83
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%107,68
  • OMX Baltic−0,31%272,98
  • OMX Riga0,13%873,69
  • OMX Tallinn0,42%1 742,28
  • OMX Vilnius−0,11%1 052,85
  • S&P 500−0,28%5 712,69
  • DOW 30−0,61%41 794,6
  • Nasdaq −0,33%18 179,98
  • FTSE 1000,09%8 184,24
  • Nikkei 2251,33%38 558,83
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%107,68
  • 17.05.18, 15:35
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Raudteehanke peaosaline käis kohtu ees

Eesti Raudtee ja KMG hankevaidluses põhirolli mängiva soomlase Kimmo Örni kohtus antud tunnistus kinnitas, et ta on aastaid Miproga koostööd teinud. Ajakirjaniku küsimustele vastamist Örn vältis.
Kohtuistungil olid kohal Mipro juht Juha Nurmi (vasakul) ja Kimmo Örn, kes oli põhitunnistaja rollis.
  • Kohtuistungil olid kohal Mipro juht Juha Nurmi (vasakul) ja Kimmo Örn, kes oli põhitunnistaja rollis. Foto: Andras Kralla
Kohtuvaidlus käib Lääne-Harju liiklusjuhtimise hanke üle, mille võitis Soome firma Mipro. Ettevõte tegi koostööd Kimmo Örniga, kellel lasub praegu huvide konflikti kahtlus. Hankel teiseks jäänud KMG kahtlustab, et Örn võis saada infot, mis tuli hiljem Miprole hankel osaledes kasuks.
Aasta alguses ütles Örn Äripäevale, et aastal 2015, kui tal oli leping Eesti Raudteega, polnud tal Miproga seost. Küsimusele, kas tal on siis Miproga side varasemast, Örn enam ei vastanud. Äripäeva värsked andmed viitasid praegu, et side püsis.
Püsiv side
Örn kinnitas kohtus, et töötas aastatel 2006 ja 2007 Mipros tootejuhina. Kui ta rajas ettevõtte Taskfield, jätkus koostöö. Örn tõi eraldi välja aasta 2014, kui oli viimane projekt Miproga. Aastal 2015 koostööd enam ei olnud – Örn tegi 60 tundi tööd Eesti Raudteele. Järgmise aasta sügisest liikus ta juba Miprosse, kus sai hankel signalisatsiooni paigaldamise eest vastutavaks töödejuhatajaks.
Pärast kohtuistungit lahkus Örn koos Mipro juhi Juha Nurmi ja projektijuhi Suvi Hyyryläineniga. Küsimustele Örn ei vastanud. “Ma ei anna kommentaare.”
Kohtule rääkis aga Örn, et pakkumuse kujundamisel ta ei osalenud, ainult vahendas alltöövõtjaid. Eesti Raudteele töötamisest meenutas ta, et siinse riigifirma juhtkonnal ei olnud täpset arusaama, mida nad hankega tegema peaksid. Tundlikku infot ta ei saanud, kinnitas ta taas ja lisas, et koostas Lääne-Harju hanke kohta raporti isiklikul töökogemusel ja haridusel.
Kuidas leidis Örni?
KMG Inseneriehitusest olid istungil kohal ettevõtte juht Arno Elias (keskel) ja eelarvegrupi juht Gert Kaarmann.
  • KMG Inseneriehitusest olid istungil kohal ettevõtte juht Arno Elias (keskel) ja eelarvegrupi juht Gert Kaarmann. Foto: Andras Kralla
Eesti Raudteesse kutsus Örni toonane infrastruktuuridirektor Parbo Juchnewitsch, kes samuti tunnistajana kohtu ette astus. KMG advokaat tundis huvi, kuidas Juchnewitsch Örni leidis, kui polnud temaga varasemaid kokkupuuteid. Internetist, kostis Juchnewitsch, kelle hinnangul vajas Eesti Raudtee Soome kogemust. Küsimus, kuidas Juchnewitschil õnnestus leida Örni kogemusest infot, kui KMG kaitsja pole seda internetiavarustest seni leida suutnud, jäi pärast vastaspoole protesti vastuseta.
Örniga Juchnewitsch konfidentsiaalsuskokkulepet ei sõlminud. „Nii ma otsustasin,“ selgitas Juchnewitsch, kelle sõnul Örn olulist infot ei saanud. Sama meelt oli veel tunnistajaid, kelle sõnul oli hankeprotsess kolm aastat tagasi ka algjärgus. Eesti Raudtee endine töötaja, korruptsioonisüüdistuse saanud Indrek Süld kinnitas aga vastupidist.
Kohtus andis tunnistuse ka Taavi Saat, kes juhib Eesti Raudtees riskijuhtimise ja siseauditi osakonda. Küsimusele, kas info plaanitava hanke tehnilise süsteemi hankimise kohta on ärisaladus, vastas Saat jaatavalt. Ta tõdes, et peab sõlmima konfidentsiaalsuskokkuleppe, kui tekib oht, et võõras inimene pääseb ligi tundlikule teabele. Saat ei osanud öelda, miks Eesti Raudtee ei seadnud Örnile konfidentsiaalsuskohustust, kuid märkis, et Örnil puudus ligipääs ettevõtte sisevõrku. “Info kättesaamine oli raskendatud.”
Mis juhtus?
Side-turvangu valdkonnas ei ole Eesti Raudtee varem teinud nii suuri töid nagu praegu – uute vastu vahetatakse aastatest 1950 kuni 1990 pärit süsteemid.
Lääne-Harju liiklusjuhtimissüsteemiuuendamisprojekt oli Eesti Raudtee silmapiiril aastaid. Riigifirma arvas, et projekt õnnestub ära teha 28,7 miljoni euroga.
Ometi saabus läinud aastal Eestisse üllataja. Soomlaste Mipro, kes tuli lagedale 16,5 miljoni euroga ehk lubas arvatust umbes 43% väiksemat hinda. Teiseks jäänud KMG Inseneriehituse ja Tšehhi firma AŽD Praha pakkumine oli Mipro omast juba pea 65% kallim.
Viimaseks maandunud Thales Latvia kaotus ulatus 137 protsendini, nende pakkumine ulatus veidi üle 39 miljoni euro.
Muu seas lükkas Eesti Raudtee hankelt välja ühispakkujad Siemensi ja Corle, kes olevat varem olnud Eesti Raudtee lemmikud. Nemad lubasid töid teha 29,6 miljoni euroga.

Seotud lood

Uudised
  • 29.06.18, 14:02
Eesti Raudtee sõlmis 16,5 miljoni eurose lepingu
Eesti Raudtee sõlmis täna Lääne-Harju raudteeliinide liiklusjuhtimissüsteemi moderniseerimiseks Mipro Oyga koostöölepingu, mille väärtus on pea 16,5 miljonit eurot.
Uudised
  • 19.06.18, 06:00
Insenerifirma võitleb Eesti Raudteega lõpuni
Läinud sügisest Eesti Raudteega vaidlev KMG Inseneriehitus kaotas taas sel kuul kohtus, aga otsustas riigikohtus lõpuni vaielda.
  • ST
Sisuturundus
  • 21.10.24, 14:24
Generatsioonide juhtimine Tele2s: eri põlvkondade tugevused viivad parema tulemuseni
Eri põlvkondade ühtseks ja tõhusaks tiimiks sidumine võib olla keerukas, kuid õigesti juhitud meeskondades toovad vanemate kogemused koos nooremate avatud mõtlemisega kokkuvõttes paremaid tulemusi, leitakse saates “Minu karjäär”.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele